שר הכלכלה ניר ברקת נגד שטראוס: ברקת טוען כי חברת שטראוס הבטיחה לו שתצא במבצעים שיורידו את מחירי מוצריה למחירים טרום ההתייקרות שלה - ולא עמדה בזה. עקב כך, השר "החזיר" את החברה לרשימה השחורה שיצר. הרשימה כוללת יבואנים וספקים שסירבו לחזור בהם מהתייקרויות שיזמו בחצי השנה האחרונה או לכל הפחות "לתקן" אותן ולהחזיר את המצב לקדמותו באמצעות מבצעים.
שטראוס העלתה מחירים לקמעונאים בינואר. בין היתר ייקרה שוקולד פרה, קפה עלית, בפלות, תפוצ'יפס, דוריטוס ושמן זית יד מרדכי בשיעור של עד 25%.
1 צפייה בגלריה
מוצרים של שטראוס-עלית שהתייקרו
מוצרים של שטראוס-עלית שהתייקרו
מוצרים של שטראוס-עלית שהתייקרו
(צילום: מירב קריסטל)
ברקת טוען שסיכם עם היצרנים והיבואנים כי אלו מהם שכבר העלו מחירים - ייצאו במבצעים להוריד את המחירים למחירי טרום ההתייקרות. הצרכן בכל זאת יראה עליית מחירים כי לפני כן המבצעים היו עמוקים יותר שכן הם נגזרו ממחיר נמוך יותר, אבל גם מבצעים שמורידים את המחירים למחיר טרום ההתייקרות זאת נחמה.
לפי קמעונאים, בעוד שיצרניות ויבואניות מסוימות שהתחייבו לכך - כן עמדו בכך - שטראוס לא יצאה כלל במבצעים כאלה. מבדיקה עולה שיש לשטראוס מבצעים כרגע ברבות מהקטגוריות שהתייקרו אך לא בכל הקטגוריות ולא בכל הרשתות.
כך למשל, היא מוכרת בפלות ב-8-4 שקלים ל-200 גרם. בחלק מהרשתות יש מבצע 2 ב-10 שקלים ואחרות מוכרות את הפריט במחיר מלא. יש רשתות שמוכרות בזול בלי מבצע כמו רמי לוי: 3.90 שקלים.
שוקולד בלונדי נמכר ב-11.90-5.20 שקל כרגע ברשתות. חלקן מוכרות בזול ללא מבצע כמו ויקטורי אונליין. חלקן מוכרות במבצע (7.45 שקלים ליחידה) כמו מחסני השוק מהדרין ואחרות מוכרות ללא מבצע כמו קרפור שמוכרת ב-7.50 שקלים ו-yellow שמוכרת ב-11.90 שקל. כלומר, אם יש מבצע כלשהו לרשתות הוא לא מתגלגל לצרכן.
גם על רביעיית שוקולד פרה מריר 100 גרם ליחידה לא מצאנו מבצע אחיד. באושר עד הפריט נמכר בראשון לציון ב-16.90 שקל, בחצי חינם ב-19.90, בשופרסל דיל ב-22.90 שקל ובשופרסל שלי ב-24.90 שקל. מבצעים יש בויקטורי וברמי לוי בלבד.
חומוס אחלה באריזת 650 גרם נמכר ביוחננוף בירושלים ב-9.90 שקלים ובשאר הרשתות בעיר ב-11.90 שקל - אין מבצע. אריזת 750 גרם נמכרת ב-13.90-9.80 שקל ברשתות בעיר ללא מבצעים.
עוד ברשימה השחורה: ויסוצקי ואסם שיעלו מחירים לקמעונאים מחר וכן שסטוביץ, יכין, בית השיטה, זוגלובק ואחוה. ברשימה הלבנה: קוקה קולה, דיפלומט ותנובה שכלל לא הודיעו על התייקרויות. סוגת שאכן הורידה מחירים למחירי טרום ההתייקרות לפי קמעונאים בכך שנתנה מבצעים על הפריטים (אך מחיר המבצע כעת גבוה יחסית למחירי מבצע טרום ההתייקרות), ויליפוד, יוניליוור, סלטי שמיר וטמפו שגם הן העלו מחירים, אך לכאורה מציעות מבצעים כדי לשמור על המחיר הקודם.
ברקת ניסה ליזום חרם קמעונאים על יצרניות ויבואניות שהעלו מחירים אך לפי רשות התחרות מדובר ככל הנראה בתיאום אסור. קמעונאים טוענים כי "עקב כך, הרשתות לא יכולות לעצור את ההתייקרויות כי יהיה מחסור במוצרים והצרכנים לא יבואו לסניפים. הכוח כרגע בידיים של היצרנים".
המשרד אף מתכוון לנקוט צעדים נגד חברת אסם וכן מקדם הדבקת מדבקות שחורות על מוצרים של חברות שהעלו מחירים ונמצאות ב"רשימה השחורה".
יוזמות שיימינג קודמות לא צלחו: שר הכלכלה לשעבר אלי כהן, כיום שר האנרגיה, יזם בעבר יוזמה דומה של סימון מחירים בעולם של מוצרים שנמכרים ביוקר בישראל. זה לא גרם להורדת מחירים פה.
גם רפורמת המדבקות האדומות - סימון מוצרים כמכילים סוכר, מלח ושומן רווי בכמויות גדולות - לא הובילה לירידה במכירות של מוצרים מסומנים.
ברקת לא באמת בלם את ההתייקרויות בענף המזון - שכן כאמור גם אצל החברות שמציעות מבצעים - המחיר האפקטיבי לצרכן עלה, בשל מבצעים פחות עמוקים. קמעונאי אמר ל-ynet: "הצרכנים קונים פחות בימים אלה בגלל ההתייקרויות והולך להיות חג קשה. יהיה לנו קשה לתת מבצעים לפסח שדומים למבצעים של שנה שעברה. בנוסף, אחרי חגי תשרי חברות רבות צפויות לממש את ההבטחות שלהן להתייקרויות".
לצרכנים יש כוח? אם לא ייקנו מותגים מסוימים - מחיריהם יירדו? "יש עליות מחיר בחומרי הגלם, מחסור בעובדים ושכר המינימום עלה, לכן קשה להוריד מחירים. בנוסף, הצרכנים מכורים למותגים. לדוגמה: יש אקונומיקה של המותג הפרטי שנמכרת ב-5 שקלים ל-4 ליטר והם בכל זאת קונים אקונומיקה של סנו שנמכרת ב-19-14 שקל. צרכנים צריכים להיגמל ממותגים".
משטראוס נמסר בתגובה: "כחברה ישראלית ציבורית שטראוס פועלת בשקיפות מירבית ותוך מחויבות כלפי הצרכנים לשמירה על רמת מחירים הוגנת ותחרותית. שטראוס פועלת על פי הסיכומים עם משרד הכלכלה, מעניקה הנחות לקמעונאים בהיקפים רחבים יותר מאלו שסוכמו ואשר מכוחם נכללה ברשימה הלבנה מלכתחילה. למעשה, לצד המבצעים, סל המוצרים של החברה לקמעונאים כיום משקף מחיר נמוך יותר מאז ה-7.10.
"גם בימים אלו נמצאת החברה בשורה של מבצעים במוצרים השונים, אשר הורחבו לקראת החגים ואין בכוונתה לעלות מחירים בעת הזו. צר לנו כי שר הכלכלה סירב להיפגש עם חברת שטראוס בכדי לשמוע את הנתונים האמיתיים".