הרחבת הגבלות התו הירוק לעסקים נוספים, ובהם בריכות ומסעדות, כבר ניכרת בשטח ובמקומות הבילוי מדווחים על פגיעה בעסקים ועל ירידה במבקרים בדיוק בימים של שיא הקיץ, רגע לפני שהוא נגמר.

"אנשים לא רוצים לבדוק את הילדים שלהם בכניסה לבריכה, והם גם לא רוצים ללכת במיוחד כדי להיבדק, אנחנו מבינים שיש מגפה שצריך למגר אבל מרגישים שזה בא על חשבוננו, אנשים לא באים לבריכה", מספרת אופיר פיבושביץ מקאנטרי כפר ורדים בריאיון לאולפן ynet.
1 צפייה בגלריה
מגבלות התו הירוק בבתי עסק
מגבלות התו הירוק בבתי עסק
מגבלות התו הירוק בבתי עסק
(צילום: דניאל סלמה, אורי דוידוביץ', משה מזרחי)
את יכולה לעשות בדיקות בכניסה. "לא רק שאין לי בדיקות בכניסה, בשבוע שעבר לא היו בדיקות בכלל ביישוב. כלומר, יש הגבלות אבל אין שום אפשרות לממש אותן לאנשים שצריכים לנסוע 20 דקות, לחכות בתור, לעמוד עם ילדים בחום וכל זה כדי להיכנס לבריכה, אז אנשים מוותרים מראש וזה פוגע בנו. אני מבינה את הצורך אבל שיתנו פתרון שהוא יעיל. למשל, למה בשבוע שעבר לא היה לנו ביישוב מתחם בדיקות?".
בעיה דומה ישנה גם בענף המסעדות. "הנפגעים העיקריים גם במסעדות הם מהפריפריה. איפה שאין עשרות מתחמי בדיקות ושצריך להגיע לשם רק ברכב. זה בהחלט מדיר אנשים מלהגיע למסעדות", אומר תומר מור, מנכ"ל מסעדנים חזקים ביחד. "מדווחים לנו בכל הארץ על ירידה של מעל ל-50% בהזמנת מקומות וירידה של כ-40% בתפוסה. משפחות בפועל מוותרות על בילוי במסעדה כי הן לא רוצות לבצע בדיקות לילדים".
אנחנו במלחמה, התו הירוק עובד ומביא אנשים להתחסן. אמנם זה פוגע אולי כרגע במסעדות אבל אי אפשר לוותר על התו הירוק. מה אתה רוצה שיקרה? "דבר ראשון ראש הממשלה בנט אמר 'לא כלכלה לא מעניין'. דבר שני, אנחנו כמובן פועלים למען בריאות הציבור ברמה יום יומית, ומה שראינו במשך שנה וחצי זה שלא היו התפרצויות מהושבה בחוץ, לכן התו הירוק הוא בסדר אבל החידוש שלו שעשו שנכנס בשבוע שעבר לתוקף הביא למצב שעצם זה שצריך בדיקות PCR ומהירות לילדים מונע ממשפחות שלמות להגיע".
גם שלום לוי, בעלים של מסעדת אלבי בשוק הפשפשים ביפו, מדווח על ירידה של כ-30% בהזמנות. לדבריו התו הירוק מחויב המציאות, אבל הדברים צריכים להיעשות תוך התייעצות עם בעלי העסקים והמסעדות. "אם אני עובד עם מארחת אחת, עכשיו אני מביא שלוש-ארבע מארחות כי אני צריך לבדוק את התו הירוק", הוא מספר. "בנוסף, אנשים מקללים אותך כאילו אתה המצאת את התו הירוק וזה מגיע לעימותים, אנחנו באנו לשמח לא להיות משטרה. מצד שלישי, מגיע שוטר ואומר לי: 'אתה אשם שהסועד לא הלך עם מסכה לשירותים'. חבר'ה, בואו תהיו רציניים, תעשו כמו שצריך, אנחנו רוצים לעבוד ולקיים מה שרוצים ואני בעד התו הירוק אבל לא יכול להיות שאני גם צריך להתמודד עם הלקוחות, לריב איתם, וגם השוטר רושם לי דו"חות.
"למסעדות לא נראה לי שאנשים יעשו בדיקות, יאכלו בבית. גם הדיבורים על סגר בתקשורת הורידו לנו את העבודה. עברנו שנה קשה. למה לא לשתף אותנו, להתייעץ איתנו? זה כואב מאוד".