על רקע הסערה המשפטית והחשש מבריחת כספים מישראל: השקל נחלש היום (ו') משמעותית אל מול המטבעות המובילים. שער הדולר מחק את כל ירידות השערים של הימים האחרונים ועלה בכ-1.4%, לשער יציג של 3.438 שקלים. גם מול האירו נחלש השקל בכ-0.9% ושערו היציג של המטבע האירופי עלה ל-3.7374 שקלים, בעוד הליש"ט הוסיפה גם היא כ-0.9% מול המטבע המקומי ושערה נקבע על 4.2511 שקלים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
אם תימשך היחלשות השקל בימים הקרובים, עלולה להיות לכך השפעה גם על האינפלציה בישראל. כך למשל, מחיר הדלק עלול לעלות באמצע השבוע הבא, שכן הוא נקבע לפי שער הדולר בחמשת ימי העסקים שטרם ההחלטה. בנוסף, עליית שערי המטבעות הזרים צפויה לייקר יבוא מארצות אירופה ומארה"ב ואת הוצאות הישראלים בנסיעות לחו"ל.
1 צפייה בגלריה
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
דולר ושקל
(צילום: Shutterstock)
מחיר הדלק לחודש פברואר יפורסם ביום שני ועל פי ההערכות ,ההוזלה בת 10 אגורות שנכנסה לתוקף השבוע תימחק בשבוע הקרוב ותרשם אף עלייה מסויימת מחודשת במחיר של ליטר דלק 95 אוקטן, אשר מחירו עתה - לאחר ההוזלה - עומד על 6.84 שקלים.
בימים האחרונים הצטרפו עוד ועוד כלכלנים ואנשי עסקים בכירים לאזהרות מפני השלכות הרפורמה המשפטית על הכלכלה הישראלית. כך למשל, עשרות כלכלנים בכירים הצטרפו למכתב הכלכלנים נגד הרפורמה, בהם זוכה פרס נובל לכלכלה, אריק מסקין; חתן פרס ישראל לכלכלה, פרופ' מנחם יערי ואלכס אילק, חוקר בכיר בבנק ישראל.
זאת, יממה בלבד לאחר ההחלטה של ענקית ההייטק פאפאיה גלובל ושל קרנות ההון סיכון דיסרפטיב ודיסרפטיב AI להוציא את כספיהן מישראל וימים ספורים לאחר אזהרת נגיד בנק ישראל עצמו, פרופ' אמיר ירון, מפני פגיעה אפשרית בדירוג האשראי של ישראל.
נכון לעכשיו, לא ידוע על אף כלכלן בכיר מקרב אנשי הסגל באקדמיה הישראלית שהתבטא בעד הרפורמה. הכלכלן היחיד שכן עשה זאת, הוא ד"ר אמציה סמקאי, שכתב את המצע הכלכלי של האיחוד הלאומי ושל מפלגת ימינה, ונכון להיום מרצה על כלכלה יהודית בחוג להיסטוריה באוניברסיטת בר אילן.