וול סטריט ננעלה אמש (ד') בירידות שערים, ברקע דיווח על מקרה ראשון של זן האומיקרון של הקורונה בארה"ב. דאו ג'ונס נפל ב-1.34%, S&P 500 ב-1.18% ונאסד"ק ב-1.83%. מוקדם יותר, לפני הדיווח על ההידבקות, המסחר התנהל בעליות שערים חדות (כ-2%). מחיר הנפט מסוג WTI רשם גם הוא יום נוסף של ירידות - נפל ב-0.9% לרמה של 65.6 דולר לחבית.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בתוך כך, יו"ר הבנק המרכזי בארה"ב (הפד), ג'רום פאוול, הופיע בפני ועדת השירותים הפיננסיים של בית הנבחרים ואמר כי "כל התחזיות ציפו לירידה באינפלציה, אבל אנחנו רואים עלייה עקבית במחירים. לכן אנחנו לא חושבים שהאינפלציה היא זמנית ועלינו לפעול בנושא". זאת, לאחר ששלשום העיד בסנאט ואמר כי לנוכח נתוני האינפלציה החזקים מול ההתאוששות הכלכלית, ראוי שקצב צמצום רכישות האג"ח יהיה מהיר יותר מהמתוכנן. יצויין כי סיום תוכנית רכישות האג"ח היא תנאי מקדים לכל מהלך עתידי של העלאת ריבית בארה"ב.
1 צפייה בגלריה
וול סטריט בורסה בורסות מניה מניות מסחר ירידות מפולת קורונה
וול סטריט בורסה בורסות מניה מניות מסחר ירידות מפולת קורונה
וול סטריט
(צילום: AP)
"בנקודת הזמן הזו, הכלכלה חזקה מאוד והלחצים האינפלצוניים הם חזקים יותר, ומכאן שיהיה נכון לדעתי לשקול לסיים את תוכנית הרכישות, אולי כמה חודשים מוקדם יותר", אמר פאוול והפך לאחד מהגורמים המרכזיים לירידות בשווקים.
במקביל, המסחר בבורסה המקומית ננעל אמש דווקא במגמה חיובית: ת"א 35 עלה ב-1.38%, ת"א 125 ב-1.33%, ת"א 90 ב-1.23%. ת"א ביטוח, ת"א תקשורת וטכנולוגיות מידע ות"א נפט וגז זינקו בלמעלה מ-2.5%. ת"א בנקים ות"א נדל"ן עלו ב-1.52%. נייס סיימה את יום המסחר בעלייה של 3.97%, הראל השקעות ב-5.41% וארפורט סיטי ב-5%.
המסחר באירופה ננעל גם הוא בעליות שערים אתמול: פוטסי (בריטניה) עלה ב-1.55%, קאק (צרפת) ב-2.39% ודאקס (גרמניה) ב-2.47%. בנעילה באסיה: ניקיי (טוקיו) ושנגחאי עלו בכ-0.4%, האנג סנג (הונג קונג) עלה ב-0.78% וקוספי (סיאול) עלה ב-2.14%.
כאמור, אמש היה היום השני של ירידות בוול סטריט. שלשום ירד מדד S&P 500 ב-1.9%, דאו ג'ונס ב-1.86 ונאסד"ק ב-1.55%. הנפט ירד בכ-5.4% לרמה של 66.2 דולר לחבית ובכך השלים ירידה של למעלה מ-20% בחודש האחרון.
סיבה נוספת לירידות, מלבד דבריו של יו"ר הפד כאמור, הייתה אמירה של מנכ"ל חברת חיסוני הקורונה מודרנה, סטפן בנסל, שאמר בריאיון ל"פייננשל טיימס" כי "אין סיכוי שהיעילות (של החיסון הקיים נגד זן האומיקרון - ד.ר) תהיה באותה רמה כמו מול הדלתא. הולכת להיות ירידה מהותית. אני עדיין לא יודע בכמה, אנחנו צריכים לחכות לנתונים. אבל כל המדענים שדיברתי איתם אמרו - 'זה לא נראה טוב'". בריאיון אחר, לרשת CNBC, אמר מוקדם יותר כי משלוחים של חיסון חדש שיעיל מול אומיקרון יתחילו לכל המוקדם בעוד חודש.
יחד עם זאת, בכיר בארגון הבריאות העולמי נתן אתמול אות הרגעה בבהלה סביב הזן החדש והמדבק במיוחד של הנגיף, וטען כי החיסונים נותרו יעילים נגד כל הווריאנטים, בהם האומיקרון, וכי מסתמן שלא יהיה צורך לפתח חיסון חדש ויצרני החיסונים יצטרכו לבצע התאמות קלות בלבד לחיסונים.
פורסם לראשונה: 23:40, 01.12.21