אייל מליס, מנכ"ל קבוצת תנובה - חברת המזון הגדולה בישראל, מסיים במפתיע את תפקידו בקבוצה לאחר 15 שנה. מליס הצטרף לתנובה כמנכ"ל תשלובת החלב ומונה לתפקיד מנכ"ל הקבוצה לפני כשבע שנים, במקומו של אריק שור, אשר זמן קצר לאחר שחברת ברייט-פוד הסינית רכשה את תנובה הוחלט לסיים את תפקידו.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
מליס הודיע היום (ג') לדירקטוריון החברה כי ברצונו לסיים את תפקידו, אולם הוא צפוי להמשיך בתפקיד ללא הגבלת זמן, עד שימונה לו מחליף. מקורביו של מליס אמרו כי "מדובר בתפקיד מאתגר, בזמנים מאתגרים. מליס הרגיש שהוא מיצה את תפקידו".
2 צפייה בגלריה
אייל מליס, מנכ"ל קבוצת תנובה היוצא
אייל מליס, מנכ"ל קבוצת תנובה היוצא
אייל מליס, מנכ"ל קבוצת תנובה היוצא
(צילום: רמי זרנגר)
אחת המועמדות להחלפת מליס מתוך תנובה היא ענת שון גרוס, אשר החליפה בזמנו את מליס כמנהלת חטיבת החלב החולשת על מכירות של למעלה מארבעה מיליארד שקל. שם נוסף שעלה הוא ניצן גולדברג, סמנכ"ל המכירות, אך בשלב זה מוקדם מידי לדעת מי ייכנס לתפיד. בנוסף, ייתכן שהמינוי יהיה חיצוני: גם שמו של אייל דרור, מנכ"ל שטראוס ישראל שפורש, עלה כמועמד אפשרי.
מדובר בפרישה השנייה של מנכ"ל חברת מזון גדולה במשק, כאשר רק לאחרונה מנכ"ל קבוצת שטראוס, גיורא בר דעה, פרש מהתפקיד אחרי 26 שנה בחברה ואחרי חמש שנים כמנכ"ל, עם סיום פרשת הסלמונה במפעל השוקולד של החברה.
הפרישות מתבצעות כשברקע תחזיות לתקופה מאתגרת בשוק המזון, כתוצאה מהאטה במשק ובעולם, במקביל להחמרה במדיניות של רשות התחרות בנושא הריכוזיות בשוק המזון - הרשות הודיעה השבוע כי תפעל למנוע התרחבות של חברות המזון הגדולות בדרך של מיזוגים ורכישות.

תנובה ניצחה את רשתות השיווק במאבק המחירים

רק לאחרונה התמודד מליס מול שופרסל ורשתות שיווק שונות שסירבו לדרישתו לעליית מחירים בגובה 4.9% למוצרים הלא מפוקחים של תנובה והוציאו חלק ממוצרי תנובה מהמדפים. מאבק, אשר בסופו אושרה העלייה לתנובה בגובה 4.9% על מוצרים לא מפוקחים והמוצרים חזרו למדפים.
2 צפייה בגלריה
חלב תנובה 1 ליטר בקרטון
חלב תנובה 1 ליטר בקרטון
חלב תנובה 1 ליטר בקרטון
(צילום: יריב כץ)
מאידך, יש הטוענים כי הפרישה נעשתה בסיכום עם היו"ר חיים גבריאלי, לאחר שתנובה צפויה להציג השנה ירידה ברווחיות לשנת 2022, בין השאר בגלל העיכוב בעדכון מחירי המוצרים המפוקחים לאחר שהשרים הממונים סירבו לחתום על הצו להעלתם בעוד מחיר החלב הגולמי - חומר הגלם של תנובה - עלה.
גם הרפורמה בחלקאות, שעדיין לא ידוע אם תיושם לבסוף בשל חילופי השילטון, הייתה אמורה לפגוע בתנובה עם הרחבת היבוא למוצרי חלב. בשנה החולפת חוותה תנובה גם משבר בסנפרוסט עם מציאת גופים זרים באריזות מוצרי הירקות הקפואים.

מליס: "מרגיש מספיק צעיר בשביל פרק חדש"

במהלך כהונתנו של מליס כמנכ"ל השקיעה תנובה בתחליפי החלבון ובתחום הפודטק בכלל, תוך פיתוח עשרות קטגוריות של מוצרים, בהם תחליפי החלב בהם הפכה למובילת שוק. בנוסף, הקבוצה השקיעה באוטומציה במערך הלוגיסטי, בטכנולוגיית מערכי הייצור ובמערכות מידע ארגוניות בהיקף של מאות מיליוני שקלים.
במקביל, תנובה נכנסה לתחום הפסטה הטרייה עם רכישת חברת פסטה דורו ומכרה חברות אחרות בקבוצה שלא נתפסו כמתאימות לפעילותה. כחלק מההשקעה בתחום תחליפי החלבון, הוביל מליס את הזכייה של הקונסורציום בראשות תנובה במכרז רשות החדשנות להקמת חממת פודטק בקריית שמונה, את הקמת מיזם משותף עם פלוריסטם לפיתוח בשר מתורבת וכן התניע מהלך של מכירת ידע בתחום תחליפי החלב בשווקים הבינלאומיים. כמו כן, תנובה היתה חברת המזון הראשונה בישראל שהשיקה פעילות מכר ישירה מול צרכנים באמצעות "תנובה מרקט".
עם ההודעה על הפרישה, אמר מליס כי "קבוצת תנובה מסכמת שש שנים רצופות של צמיחה עקבית, תהליך הורדת עלויות בהיקף של מאות מיליוני שקלים בשנים האחרונות, תנופת השקעות שאיפשר דירקטוריון החברה וכל זאת תוך הורדת החוב למינימום. פתחנו את החברה ל'אקו-סיסטם' של חדשנות המזון בישראל תוך מיצוב הקבוצה כמובילה בתחומים אלו.
"אני מודה מעומק ליבי ליו"ר החברה חיים גבריאלי, על הדרך שהצעדנו את החברה יחד, לקבוצת ברייט-פוד איתה אני צועד יותר משמונה שנים, ולדירקטוריון החברה. עם כולם חוויתי שותפות נפלאה.
"תמיד ידעתי שיגיע היום בו נכון להעביר את שרביט הניהול לאחרים ואני מרגיש שאחרי 15 שנים נפלאות בתנובה - מתוכן שבע שנים כמנכ"ל הקבוצה - הגיעה העת ללכת הלאה. אני מרגיש מספיק צעיר בשביל להתחיל פרק חדש בקריירה", הוסיף מליס.
חיים גבריאלי, יו"ר תנובה, הוסיף: "בלתי אפשרי לדמיין את תנובה בלי אייל. הוא אחד מעמודי התווך של החברה - מנהיג עסקי מוערך, מוחו מלא רעיונות חדשניים. יש לו חלק עצום ומרכזי בקפיצת המדרגה העצומה שעשתה הקבוצה, מאז נרכשה על ידי ברייט פוד. אני שמח שאייל נענה לבקשה להישאר כמה שנצטרך עד למציאת מחליף וחפיפה מלאה".