"אי אפשר להסיר את האחריות מהיצרן. הוא זה שמחויב שייצאו מוצרים לא מזוהמים תחת ידיו", כך מדגישים גורמים בכירים במשרד הבריאות כשנשאלו היום בשיחה עם עיתונאים על המעורבות הקלושה של משרד הבריאות בבדיקות במפעלי המזון.
מוקדם יותר פרסם המשרד את עיקרי דוח הליקויים במפעל השוקולד של שטראוס בצפון שנסגר עקב ממצאי הסלמונלה. לפי המשרד, שטראוס תגיב תוך שבועיים לדוח, אך הוא לא יפורסם במלואו לציבור. לדברי הבכירים, במשרד לא ידעו שאין במפעל מנהל בטיחות מזון. קודם לכן נמסר מהמשרד כי: "נמצא כי הצוות המקצועי של בקרת האיכות במפעל התחלף בשנה האחרונה וכי חסר באופן זמני במפעל תקן של מנהל בטיחות מזון במפעל, דבר זה מעיד על כך שמערך בקרת האיכות והבטיחות של המפעל לוקה בחסר".
במקביל, משרד הבריאות מנסה לשים ידו על מוצרים בביתם של אנשים שחלו ובודק גם את מפעל יוניליוור למרות שבשלב זה אין שום עדות לבעיה בחברה. עקב כך, הבדיקות יימשכו עוד מספר שבועות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
נחמן אש ושרון אלרעי פרייס במפעל עלית
נחמן אש ושרון אלרעי פרייס במפעל עלית
נחמן אש ושרון אלרעי פרייס במפעל עלית
(צילום: נחום סגל )

"הזיהום נמצא לא רק בקו הייצור אלא גם במערבלי השוקולד", הסבירו היום במשרד. "בנוסף, חומרי גלם הועלו במעלית רגילה לצד חומרי שיפוץ. ראינו כניסה של יונים ואת מה שהן משאירות אחריהן. ראינו כשל בתהליך ההפשרה של השומן החלבי: הוא ארך זמן רב מדי ונעשה ללא בקרה - והרי חיידקים משגשגים בחום. בנוסף ספק ראה קוליפורמים בחומר הגלם במפעל שלו התריע ודבר לא נעשה".

"בוחנים מחדש את הנהלים"

לשאלה האם שירות המזון פסיבי מדי בהתנהלותו מול החברות בשוטף ובמקרים של זיהומי מזון ענו במשרד: "בשירות המזון יש 120 אנשים במטה הארצי ובמחוזי 140 אנשים. במסגרת הרפורמה במזון תוקם יחידת אכיפה יותר אינטנסיבית ואנחנו בהליך גיוס של 40 אנשים.
"זה לא נכון לומר שהשירות היה עסוק בדברים אחרים. השירות פועל אינטנסיבית, אבל גם בעולם - האחריות היא על היצרן. הוא זה שעושה הבדיקות, הוא זה שמחויב על פי תקן שלא יהו לו חיידקי סלמונלה במוצרים הסופיים. אי אפשר להסיר את האחריות מהיצרן הוא זה שמחויב שייצאו מוצרים לא מזוהמים תחת ידיו".
במשרד הודו כי הבדיקה האחרונה במפעל הממתקים היתה ב-30 במרץ 2022 ובמפעל שוקולד הגלם במאי -2021. "אנחנו עורכים בדיקה פעם בשנה במפעלים שנחשבים עם סיכון נמוך. ומפעל שוקולד נחשב מפעל כזה. פחות רגיש לזיהומים. אנחנו מסתכלים כרגע מחדש על כל הנהלים הפנימיים ובודקים את הנהלים והבקרות שלנו. בעקבות שני אירועים עולמיים של זיהומי שוקולד, למרות שזה לא שכיח, ייתכן שמפעלים כאלה צריכים להיות מפעל בסיכון גבוה עם יותר בקרות.
במשרד הוסיפו: "אנחנו גם בוחנים לצאת בהחלטות ריקול בשלב מוקדם יותר בגילוי הזיהום, אבל זה מורכב כי אנחנו עלולים למשוך מוצרים מכל המדפים על גילוי אינדיקציה לחיידק מת".
במשרד הסבירו איך עובדות הבדיקות במפעלים. "על המפעל לערוך בדיקת אינדיקטורים במוצרי המזון. כל אצווה נבדקת לקוליפורמים (אי קולי) שהם חיידקי מעי וממנה ממשיכים לסלמונלה. כלומר, אם יש עדות לפתוגנים בודקים סלמונלה ופתוגנים נוספים.
"פעם בשנה עורכים גם בדיקה של פתוגנים כמו סלמונלה, אבל זה לא אומר שפעם בשנה עושים בדיקת סלמונלה. עושים יותר אם יש אינדיקציות. הסיכוי שתהיה סלמונלה בלבד ולא קולימפורמים נמוך מאוד. לכן הבדיקות השוטפות הן על קוליפורמים".
3 צפייה בגלריה
מוצרי השוקולד של שטראוס-עלית
מוצרי השוקולד של שטראוס-עלית
מוצרי השוקולד של שטראוס-עלית
כן נמסר מהמשרד כי סוג הסלמונלה שנתגלה במפעל נדיר: 17-15 מקרים בשנה מתוך 3,000 הידבקויות שמדווחות על סלמונלה למשרד הבריאות, אבל מתגלים ממנו מקרים מדי שנה כאמור וכן הוא לא חמור. אותרו 21 הידבקויות החשודות בקשר לשקולד שעוד לא הוכח, 16 נלקחו לבדיקות. לפי המשרד זה לא נראה מספר חריג.
"לא ניתן לעשות ריקול על כל תוצאה חיובית מהסביבה", מדגישים שם. "המפעל הוא לא מקום סטרילי, לכן יכולים להימצא חיידקים במקומות שונים. צריך לכן לבדוק בפס הייצור עצמו במוצרים.
" לשם כך צריך לבודד חיידק בתרבית. קודם כל עורכים בדיקת Pcr שמגלה יצור אבל ייתכן שמת. לכן חייבים לבסס את זה על תרבית. גידול חיידק חי. אולי נרחיב ריקולים גם ל-PCR אבל צריך להיזהר עם זה".
3 צפייה בגלריה
עופרה שטראוס, גיורא בר דעה וישראל אייל דרור
עופרה שטראוס, גיורא בר דעה וישראל אייל דרור
בכירי שטראוס במסיבת העיתונאים
(צילום: שאול גולן)
לשאלה מה היה לוח הזמנים ענו כי ב-19 באפריל נתגלתה אינדיקציה בקו הייצור, שהורחבה לדגימות סביבה ומוצרים. ב-21 באפריל נתגלתה עדות ל-pcr לחיידק וב-24 לחודש הוא גדל בתרבית. ב-25.4 הוכרז ריקול ב-26.4 היה ביקור ביקורת של יום שלם של שירות המזון הארצי שיצא עם דו"ח מאוד נרחב.
לשאלה מדוע לא פורסמו הממצאים מייד ענו במשרד כי לפי חוק לא ניתן לפרסם אותו בלי מתן הזדמנות לחברה לענות למשרד תוך 72 שעות. "לא שחררנו לציבור כי זה לא חוקי. למחרת היה ביקור מנכ"ל משרד הבריאות והותלה תו היצור לשלושה חודשים. אנו כאמור בודקים את עצמנו אבל כרגע אלה הנהלים".