ארבעה ימים אחרי ההודעה הראשונה לציבור על הריקול הענק, ראשי שטראוס מתארים תמונה קשה של הזנחה ורשלנות לכאורה במפעל בנוף הגליל של אחת מיצרניות המזון הגדולות בישראל, במסגרת מסיבת העיתונאים שערכו הערב (חמישי). "אנחנו עורכים כמה ימים תחקיר שיש לו קצב משלו. יש כמה ליקויים לא קלים ולא פשוטים, שכמובן חשפנו בפני משרד הבריאות. אני לא יודע אם הם קשורים לריקול", אמר מנכ"ל שטראוס ישראל, אייל דרור.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"עשינו שיפוץ במפעל. כחודש לפני האירוע היו יונים במפעל השוקולד הנוזלי", הוסיף דרור. "אנחנו עובדים עם חברות הדברה רציניות, אבל לא התקיימו נהלי עבודה תקינים. במשך כמה פעמים קיבלנו מאחד הלקוחות שלנו אינדיקציות שיש כמה חריגות במוצרים ולא הקשבנו. לא בדקנו את הדברים וזה לא בסדר. היינו צריכים להתנהל בצורה שונה.
5 צפייה בגלריה
עופרה שטראוס, גיורא בר דעה וישראל אייל דרור
עופרה שטראוס, גיורא בר דעה וישראל אייל דרור
עופרה שטראוס במסיבת העיתונאים
(צילום: שאול גולן)
5 צפייה בגלריה
עופרה שטראוס, גיורא בר דעה וישראל אייל דרור
עופרה שטראוס, גיורא בר דעה וישראל אייל דרור
אייל דרור. כשלים חמורים
(צילום: שאול גולן)
"אני לא יודע מה ממכלול הפערים האלה יכול היה לגרום לאירוע. יש עוד לא מעט מקרים שיכולים לגרום לאירוע. יש לא מעט דברים שיכולים להיות אבל זה מבחינתנו דגל אדום להתנהלות במפעל, נצטרך לטפל בזה.
"האירוע לא הסתיים מבחינתנו. אנחנו שמים את כל המשאבים כדי לאסוף הכי מהר את המוצרים גם מביתם של הצרכנים ומהחנויות. יש לקוחות שקונים שוקולד מוסדי וגם איתם בקשר. נמשיך ונעשה את זה עד שנסיים.
"אנחנו פונים לאלפי אנשים, מי שקנה את המוצרים שלנו ונאלץ לזרוק או סתם נגרמה לו עוגמת נפש, ואנחנו מפצים ונמשיך את התהליך הזה עד שגם אותו נסיים", אמר דרור.

עופרה שטראוס: "התקלה במפעל היא תקלה קשה"

במהלך מסיבת העיתונאים עופרה שטראוס פנתה לראשונה לצרכנים וביקשה את סליחתם: "אני פה לומר בשם החברה, בקול ברור, אני מסתכלת בעיניים שלכם בעיני כל אזרחי המדינה וכל מי שנפגע - ואני מתנצלת שאכזבנו אתכם. אני מצטערת על כל עוגמת הנפש שאתם עוברים בגללנו.
"שטראוס קיימת למעלה מ-80 שנה ועלית למעלה מ-100. מצוינות ואיכות הביאו את הבסיס למה שעושים הצלחה לאורך השנים. אבי, מיכאל שטראוס ז"ל, תמיד אמר שאנחנו נמכור רק מוצרים שאנחנו נאכיל בהם את הילדים שלנו - משוואה מאוד פשוטה וברורה. אז הוא וכל אנשי שטראוס הנחילו בנו את המחויבות הזו. התקלה במפעל שטראוס היא קשה. אנחנו מתחייבים שנתקן את הליקויים. נחזיר הכל למדפים כמה שיותר מהר רק כשנהיה בטוחים שתיקנו את כל מה שמחייב תיקון.
"כל מי שנמצא בענף המזון יודע שעל בטיחות במזון לא מתפשרים. לכן, את ההחלטה שקיבלתי ביום שני, שהיא קשה תדמיתית וכספית, היה קל לקבל. אנחנו נסיק מסקנות ונפתח את שערי המפעל רק כשנעמוד בסטנדרטים המאוד גבוהים ואפילו גבוהים יותר שנעמיד לעצמנו.
"אני יו"ר החברה מזה 22 שנים, שותפה לכל ההחלטות שהתקבלו בשבוע האחרון, יחד עם ההנהלה, הדירקטוריון ועם כל אנשי ונשות שטראוס. בשבוע האחרון כולם עובדים לילות כימים במפעלים, במרכזים הלוגיסטיים, במכירות, בשירות הלקוחות ובמטה הקבוצה.
5 צפייה בגלריה
מפעל עלית בנוף הגליל
מפעל עלית בנוף הגליל
מפעל החברה בנוף הגליל בו התגלו הליקויים
(צילום: שרון צור)
אני רוצה לסיים בהבטחה פשוטה: נעשה הכל כדי לא לאכזב אתכם ולהחזיר את הדברים לתיקונים. אירוע בסדר גודל כזה לא עברנו מעולם. נסיק המסקנות ונתקן כל מה שצריך. נפתח את שערי המפעל רק כשנעמוד בסטנדרטים המאוד גבוהים שנעמיד לעצמנו", סיכמה שטראוס.

"חשוב לנו לשמור לאורך כל הדרך על שקיפות"

בר דעה, מנכ"ל הקבוצה, הוסיף ואמר כי "בנימה אישית - בשבילנו להיות היום במפעל ולראות אותו שומם, ואת המדפים בחנויות ריקים, זה קשה מאוד. מהמותג, עד ה'פסק זמן' והעובד במפעל. אלו ימים שאנחנו לוקחים בהם החלטות קשות עם הרבה אי-ודאות בהרבה ממדים: בריאות, תקשורת, כסף, עובדים וכד'. לכן זה מאוד מורכב ככה לפעול".
בר דעה טען כי "בנושאי בריאות - אין דילמה. אם יש משהו כזה או אחר, יש אפס פשרה. בנוסף, חשוב לנו לשמור לאורך כל הדרך על שקיפות. גם אם ברגע מסוים התשובות לא היו בהירות. לאורך כל הדרך אנחנו מקפידים לתת תשובות מדויקות כי שקיפות היא קריטית לנו במבחן של אמון ושל היום שאחרי.
"המשימה שלנו בימים האלה היא להבין ולהיות מספיק צנועים כדי לראות מה עשינו לא טוב. זו משימה ענקית ואנחנו מאמינים שנעמוד בה. כן, היו תקלות וכשלים בחלק מהתהליכים. אנחנו עדיין מחדדים אותם, עוד אין תשובות סופיות. אנשי משרד הבריאות מנסים לתת לנו את הידע שלהם ואנחנו משתפים אותם כדי להבין את הבעיה", אמר מנכ"ל החברה.
5 צפייה בגלריה
חטיף "רבע לשבע" של שטראוס-עלית
חטיף "רבע לשבע" של שטראוס-עלית
"רבע לשבע". החטיף בו התגלתה סלמונלה
(צילום: יריב כץ)

"לא מתוכננים פיטורים"

באשר לאינדיקציות שעלו לבדיקות לא תקינות, טען דרור כי "אני לא חושב שהיה מקום להודיע וליצור פניקה לפני שהיה ביסוס. עשינו את זה עם משרד הבריאות, יכול להיות שצריך להסתכל על הדברים בצורה אחרת. תמיד ניסינו להחמיר עם הנהלים".
באשר להשפעות הכספיות על החברה, טען דרור כי "כרגע אנחנו לא מזהים שום פגיעה במכירות". לאחר מכן, שטראוס הוסיפה וטענה כי לא מתוכננים פיטורים בעקבות המשבר: "כרגע עוסקים בתיקון כל הליקויים הכי מהר לעשייה לייצור. האנשים שעבדו בתהליכי השוקולד של הניקוי והייצור הם אותם אנשים שעובדים שם בעשר השנים האחרונות. מייצרים, מוכרים, מפיצים, אנחנו רוצים לתמוך בהם".
במסגרת מסיבת העיתונאים, הסביר מדען החברה, פרופ' אייל שמעוני, כי "סלמונלה היא לא מקור לסיכון בניתוח סיכונים, לכן בודקים פעם בשנה. כשמרחיבים מדגם אז מאתרים פתוגנים. כי פתוגנים הם קשים לאיתור וחמקמקים. אם בודקים רק פתוגנים יהיה קשה לאתר אותם. קשה לדעת מה המקור. אולי נדע להגיד בעוד כמה שבועות את מקור הסלמונלה כי בודקים כעת ריצוף DNA".
בתוך כך, מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש, ראש שירות בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי פרייס וראש שירות המזון הארצי פנינה אורן שנידור הגיעו הבוקר לסיור במפעל, לאחר שאתמול הודיעה כאמור שטראוס כי מרחיבה את הריקול הענק גם לממתקים שאינם שוקולד ותאריכי ייצור נוספים של המוצרים שכבר נאספו: לצד כל מוצרי שוקולד עלית, עוגות עלית, בפלות (ופלים) עלית, חטיפי דגנים אנרגי, פריכיות מצופות שוקולד אנרג'י, ייאספו מהמדפים ומצרכנים גם מסטיקים מאסט, עלמה, בזוקה וסוכריות הטופי - מכל תאריכי התפוגה. במהלך הסיור עמדו השלושה על הכשלים שאירעו במפעל, שהובילו להכרזה על הריקול הגדול בתולדות המדינה.
בשטראוס הודיעו אחר הצהריים לבורסה כי "לחברה הועברה החלטת שירות המזון הארצי במשרד הבריאות בעניין התלייה מידית של אישור הייצור הנאות למפעל החברה בנוף הגליל לתקופה של שלושה חודשים או עד לתיקון הליקויים, וזאת בשל ליקויים מהותיים שונים שנמצאו בביקורת שנערכה במפעל ותוצאות מעבדה שהתקבלו ביום 27 באפריל 2022 המעידות על חשד להמצאות סלמונלה בדגימות בודדות של מוצרי שוקולד אשר יצאו לצרכי השיווק".
5 צפייה בגלריה
איסוף שוקולד עלית מהמדף
איסוף שוקולד עלית מהמדף
איסוף שוקולד עלית מהמדף
(צילום: ריקי כרמי)
הרחבת האיסוף היזום הגיעה אחרי ששטראוס גילתה שלשום בלילה חשד ראשוני לסלמונלה בשתי דגימות של חטיפי "רבע לשבע" ו"עד חצות". בשטראוס סירבו מספר פעמים לפניות ynet לחשוף את שמם של המוצרים. בחברה טענו שזה יגרום לצרכנים לחשוב ששאר המוצרים בטוחים. שטראוס הפנתה למשרד הבריאות, שם גורמים טענו שאינם יודעים באלו מוצרים מדובר, למרות שהחברה מסרה למשרד את שמות המוצרים. גם אחרי ששמות החטיפים נחשפו, בשטראוס סירבו לאשר שאלו אכן המוצרים שנגועים בסלמונלה.
עקב כך חברת שטראוס הודיעה כי היא סוגרת לגמרי את המפעל ותפעילו מחדש רק אחרי שיתוקנו הליקויים. לשטראוס מותגים רבים שמיוצרים במפעל הממתקים כולל שוקולד אצבעות לילדים, טורטית, טוויסט, עדשים, מיני עדשים, שוקולד פרה, ספלנדיד, כיף כף, פסק זמן, טעמי, אגוזי, רבע לשבע, עד חצות, ממרחית, טוב טעם, טופי ברכות, סוכריות מאסט ובונבוניירת איחולים מתוקים. חטיבת הממתקים של שטראוס, אשר מניבה לשטראוס כמיליארד שקל בשנה, תושבת.
בתוך כך, לאחר הרחבת הריקול של שטראוס, חברת תופינית הודיעה כי החליטה על ביצוע ריקול של מוצרי החברה שמיוצרים מהשוקולד החשוד כנגוע, ומשווקים באושר עד. המוצרים הם: נפוליטנים שוקולד חלב ושוקולד מריר ארוזים אחד אחד. תאריך תפוגה: עדיף להשתמש לפני מ-01/02/23 ועד 28/02/2023.
פורסם לראשונה: 12:00, 28.04.22