אלקטרוניק ארטס (Electronic Arts, או "EA"), מיצרניות משחקי הווידיאו המובילות בעולם, צנחה ב-12% במסחר בבורסת נאסד"ק בשבוע שעבר. החברה אחראית בין היתר על המשחקים המצליחים FIFA, NBA Live, סימס, ניד פור ספיד, הארי פוטר ונוספים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
מדוע צנחה EA ואילו עוד חברות בלטו במיוחד? לקראת שבוע המסחר החדש שיפתח מחר (ב') ברחבי העולם, ynet ריכז עבורכם כמה מהמניות הבולטות של השבוע שעבר.
3 צפייה בגלריה
פיפא 2023 של EA
פיפא 2023 של EA
פיפא 2023 של EA
(Miguel Lagoa / Shutterstock.com)
EA נוסדה במאי 1982, על ידי עובד לשעבר של חברת אפל, וכיום היא מחזיקה בסטודיו הגדול בעולם לפיתוח משחקי וידיאו, בו מועסקים למעלה מ-2,000 עובדים.
מתחילת השנה רשמה מניית EA ירידות של למעלה מ-7%. זאת, בניגוד למגמה הכללית בוול סטריט, בדגש על סקטור הטכנולוגיה: נאסד"ק עלה ב-16%, S&P 500 ב-8% ודאו ג'ונס ב-2.4%.
הירידות האחרונות משויכות בין היתר לדוחות הכספיים שפרסמה החברה, בהם דיווחה על האטה בכל הפרמטרים, על תחזיות נמוכות משמעותית מהצפי להכנסות ברבעון הראשון של 2023 ועל עלייה בתחרות מצד חברת משחקי הוידיאו אקטיוויז'ן (Activision, יצרנית קול אוף דיוטי, גיטר הירו, דום 3 ומשחקים נוספים).
בנוסף, החברה הודיעה על דחיית ההפצה של המשחק החדש מסדרת מלחמת הכוכבים (Star Wars - Jedi Survivors), מ-17 במרץ ל-28 באפריל, לצד הפסקת הפיתוח של משחקי באטלפילד ו-Apex. כל אלו, בדגש על הפסקת ההפצה של שני המשחקים הפופולרים והדחייה בהפצת המשחק החדש, ככל הנראה השפיעו על המשקיעים וכאמור הובילו את מניית החברה לירידות חדות.

הראלי בקריפטו משפיע גם על הבורסות המסורתיות

בדומה למגמה הכללית בשווקים, וכאמור בדגש על שווקי הטכנולוגיה, גם שוק המטבעות הווירטואליים רשם עליות חדות מתחילת השנה: שני המטבעות המובילים בשוק, הביטקוין והאתריום, עלו בכ-36% ו-34%, בהתאמה.
3 צפייה בגלריה
בורסת הקריפטו האמריקנית קוינבייס
בורסת הקריפטו האמריקנית קוינבייס
בורסת הקריפטו האמריקנית קוינבייס
(צילום: Shutterstock)
בתוך כך, העליות בשוק הקריפטו לא נשארו רק בתחום המטבעות, אלא כצפוי חדרו גם לחלק מהחברות שעוסקות בתחום ונסחרות בבורסות המסורתיות. כך למשל, מניית קוינבייס, אחת מחברות המסחר במטבעות וירטואליים המובילות בעולם, זינקה בשבוע שעבר ב-24%.
שתי סיבות עיקריות משויכות לעליות האחרונות במניית החברה: הראשונה, כאמור, היא העליות הכלליות בשוק הקריפטו שנרשמות מתחילת השנה. השנייה, ואולי המהותית יותר לעניין קוינבייס, היא שבית המשפט הפדרלי בארה"ב דחה לאחרונה תביעה שהוגשה נגד החברה, בגין מסחר בניירות ערך שאינם רשומים.
לאחר העליות האחרונות, מניית קוינבייס רשמה עלייה חדה במיוחד של 122% מתחילת השנה. יחד עם זאת, בדומה לשאר שוק הקריפטו והמטבעות המובילים, המניה עדיין נסחרת במחיר הנמוך בכ-80% מהשיא שרשמה בנובמבר 2021. זאת, בצל הסערה הגדולה שהתחוללה בשוק בשנה שעברה בשל קריסתן של כמה מהחברות המובילות בתחום.

עוד בלטו במסחר בשבוע שעבר:

  • מובילאיי, אשר הוקמה על ידי פרופ' אמנון שעשוע הישראלי ונמכרה בשנת 2017 לאינטל באחת מעסקאות המכירה הגדולות ביותר בתולדות מדינת ישראל, עלתה ב-20% במסחר בנאסד"ק בשבוע שעבר. הסיבה המשויכת לעליות האחרונות במניית החברה, המייצרת מערכות נהיגה אוטונומיות לרכבים, היא דיווח של ענקית הרכב ג'נרל מוטורס על הקלה בשרשרת האספקה ועל ביקוש גובר לרכבים, למערכות נהיגה אוטונומיות ולרכבים חשמליים. חברות נוספות שעוסקות בתחום נהנו גם הן מההכרזה ורשמו עליות במסחר.
  • חברת שירותי הסטרימינג המובילה ספוטיפיי זינקה בכ-20% במסחר בשבוע שעבר. בכך, הגיעה מניית החברה לשווי הגבוה ביותר שלה מאז אוגוסט האחרון, לאחר שהשלימה עלייה חדה במיוחד של כמעט 50% מתחילת השנה. העליות האחרונות הגיעו ברקע דוחות כספיים שהיו דווקא פחות טובים מהצפי, אך בה בעת החברה הודיעה גם על גידול במספר המשתמשים המשלמים ובשולי הרווח. בנוסף, תחזיות החברה ל-500 מיליון משתמשים פעילים ו-207 מיליון משתמשים משלמים היו טובות מההערכות.
  • מטא, חברת האם של פייסבוק, רשמה עליות של 25%. מניית החברה זינקה בחדות לאחר שדיווחה על הקטנת בסיס העלויות, על פיטורים נרחבים ובעיקר על מיקוד בפעילויות שצפויות לייצר הכנסות בטווח הקצר, על חשבון פרויקט המטאברס השאפתני. זאת, לאחר שההשקעה הניכרת בפעילויות עתידיות פגעה באופן משמעותי בשולי הרווח, וכעת היא צפויה להתמתן. בכך, השלימה המניה זינוק של כ-109% מהשפל שנרשם בנובמבר, אך היא עדיין נמוכה מלמעלה מ-50% מהשיא שנרשם בספטמבר 2021.
  • ענקית השבבים AMD עלתה ב-16% במסחר בשבוע שעבר. זאת, לאחר שהחברה דיווחה על תוצאות כספיות טובות מהצפי בנתוני המכירות והרווח למניה. בנוסף, שבבי הענן הציגו צמיחה מרשימה, לצד ירידה ברמות המלאי. כעת, הציפייה של האנליסטים היא שהכנסות ה-Data Center וה-AI יתמכו בענקית גם בשנה הקרובה. מחיר המניה גבוה כעת בכ-40% מהשפל, אך עדיין נמוך בכ-45% מהשיא שנרשם בנובמבר 2021.
הערה: ההשקעה בשוק ההון עלולה להיות מסוכנת ולהוביל להפסדים כלכליים קשים. אין לראות בכתבה זו המלצה או אי-המלצה בנוגע לכל אחת מהמניות המדוברות. הנתונים נכונים לסגירת המסחר בסוף השבוע האחרון ועשויים להשתנות. אין לבנקים וליועצי ההשקעות שום עניין אישי בנושא והסיקור אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל סוחר.
הכתבה נכתבה בסיוע שי צסלר, אנליסט שווקים גלובליים ביחידת המחקר של בנק הפועלים.