אוקראינה תהיה, שלא באשמתה כמובן, אחראית לחלק ניכר מהנזקים הכלכליים שייגרמו כבר בקרוב ברחבי העולם ובעיקר לגל התייקרויות שצפויות בעשרות מדינות, וגם בישראל. השאלה היא כבר לא אם ייגרם נזק או אם יהיו התייקרויות אלא רק מתי הן יחלו בכל הענפים, שלכלכלת אוקראינה, מעצמה של אוצרות טבע ותוצרת חקלאית, יש חשיבות רבה מאוד בהם.
הכל עוקבים בעניין רב ובחשש, מאז פרוץ המלחמה באוקראינה, אחר מחיר חבית הנפט בשווקים, אולם המדובר רק בתחום כלכלי אחד, אמנם לא שולי, שלמלחמה תהיה השפעה רבה עליו. זאת, כאשר עצם קיום מלחמה נרחבת, שעלולה להיות כלל לא קצרה, כפי שחשבו תחילה, במדינה גדולה ומרכזית, תשפיע על תחומים כלכליים רבים, כמעט בכל הענפים. לצד הכרזת הנשיא האמריקני ג'ו ביידן ומדינות המערב על החרמת רכישות הנפט מרוסיה, גם שיתוקה המוחלט של התעשייה והפעילות הכלכלית של אוקראינה עלולה לגרום לנזק לא קטן.
2 צפייה בגלריה
שדה חיטה ב רוסיה מלחמה עם אוקראינה
שדה חיטה ב רוסיה מלחמה עם אוקראינה
שדה חיטה באוקראינה
(צילום: AP)
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
רוסיה ואוקראינה אחראיות כיום לשליש (33%) מאספקת כל החיטה ברחבי העולם. הפסקת היצוא מאוקראינה כבר משפיעה על מחירי מוצרים רבים הקשורים בחיטה. אלפי סוגי מזונות צפויים להתייקר נוכח המשבר באוקראינה, כאשר מחירי החיטה כבר עלו מאז פרוץ המלחמה בכ-30% ואף יותר מכך. המשמעות תהיה התייקרות קרובה משמעותית במחירי הלחם, דברי מאפה, מוצרי מזון רבים והמספוא.

אימפריה של תירס, ברזל וחמניות

כדי להבין מהו הנזק הכלכלי לאוקראינה ולעולם משיתוק מוחלט של הכלכלה במדינה שפוטין תוקף, הרי הנתונים מדברים בעד עצמם ומבהירים מה עוד עומד להתייקר:
אוקראינה היא השלישית בגודלה באירופה בשטחי הגידולים החקלאיים, שיכולים להאכיל 600 עד 700 מיליון בני אדם, כאשר באוקראינה יש רק 44 מיליון תושבים. היא ספקית מוצרי מזון וחקלאות עיקרית לאירופה וגם למדינת ביבשות אחרות. רק להמחשה, אוקראינה היא היצרן השני בעולם של שעורה והיא גם בעלת עתודות הדגן השניות בגודלן בעולם, עם כ-2.5 מיליארד טון.
אוקראינה היא היצרן השלישי בעולם של תירס והיצרנית הרביעית בעולם של תפוחי אדמה. היא גם במקום החמישי בעולם במוצרי דבורים, דבש, שעווה, אבקה ועוד. אוקראינה היא מיצרני ביצי התרנגולות הגדולים בעולם ויצואנית גבינות גדולה במיוחד. חלק מכל אלה מגיעים בימים כתיקונם גם לישראל וההתייקרות של המוצרים הללו עומדת כבר בפתח.
2 צפייה בגלריה
אל על החלה מוציאה רכבת אווירית לליסבון וקייב להבאת משלוח אווירי של ביצים לקראת פסח
אל על החלה מוציאה רכבת אווירית לליסבון וקייב להבאת משלוח אווירי של ביצים לקראת פסח
הבאת משלוח אווירי של ביצים מקייב לישראל. ארכיון
(צילום: אל על)
אוקראינה היא ארץ עשירה במיוחד במשאבי הטבע שלה. יש בה את עתודות עפרות הברזל השניות בגודלן בעולם, עם 30 מיליארד טון. יש בה את כמות הגז הטבעי המיוצאת השלישית בגודלה באירופה ומשאבי הפחם שלה מצויים במקום ה-7 בעולם, כ-34 מיליארד טון. הדאגה רבה במיוחד בארצות אירופה שכן הן הצרכניות העיקרית שלה בתחומים הללו.
עוד מהווה אוקראינה, ומכאן הצבע הצהוב בדגלה, את כמות החמניות הגדולה ביותר בעולם וכך היא גם המדינה יצואנית שמן החמניות הגדולה בעולם. יש בה את מצבורי האורניום, הכספית והטיטניום הגדולים באירופה והיא גם יצרנית פלדה מהגדולות והחשובות בעולם.

ההשפעה על המחירים

כל אלה מבהירים מעבר לכל ספק, בעיקר אם המלחמה תתארך ולא תסתיים ממש תוך ימים, מה יהיה גורל המחירים בענפים שלמים.
כבר עכשיו ברור שחומרי הגלם לבנייה יתייקרו מאוד. המשמעות: ייקור של בניית הדירות ומבנים מכל הסוגים. אפשר לומר כי זה רק מה שהיה חסר כעת למחירי הנדל"ן שלא חדלים מלעלות בישראל. התייקרות הבנייה תנטרל את כל התוכניות של הממשלה ולפיכך בלימת מחירי הדירות, כפי שהבטיחה הממשלה, רחוקה עד מאוד.
מוצרי האנרגיה המתייקרים בעשרות אחוזים כבר גרמו לעליה חריגה במחירי החשמל במדינות רבות בעולם ובראשם מדינות אירופה, שם מדווח על עליות מחירים של 30-70 אחוזים, שיעורים חסרי תקדים מזה שנים. בישראל נתגעגע בקרוב לשיעור עליית מחיר החשמל בחודש האחרון רק ב-3.4%. התייקרות נוספת מובטחת בקרוב, שכן הממשלה תתקשה לסבסד את המחיר במיליארדים.
העלייה העצומה במחירי הנפט לא תייקר רק את הנסיעות ברכב, אלא גם את מחירי הטיסות, ההובלה הימית והיבשתית, הייצור במפעלי התעשייה והוצאות ממשלתיות ושל רשויות מקומיות.
מחסור משמעותי בגז הטבעי באירופה עשוי להוביל דווקא לרווח מסוים של ישראל, אם גז טבעי מישראל יסופק בהמשך גם לאחדות ממדינות אירופה, ולא רק למצרים ולירדן. אולם, בתחום הזה, אומרים המומחים, כי יתכן שעוד יעבור זמן עד שישראל תוכל להיכנס ל"נישה" שהתפנתה.
אוקראינה כבר הפסידה הרבה מאוד מהמלחמה שנכפתה עליה. מעבר לאלפי ההרוגים והפצועים, ניזוקו כבר תשתיות במיליארדי דולרים, אלפי בתים נהרסו כליל, הייצור התעשייתי פסק ברוב המדינה ומספר הפליטים כבר חצה את המספר שני מיליון. לצער העולם, הנזק במדינות רבות אחרות, כתוצאה מהמלחמה שכפה פוטין על אוקראינה, יהיה גדול גם הוא, ולמעשה כמעט שלא ניתן יהיה למנוע את רובו, לפחות לא בתקופה הקרובה.