נוחיות בעלי הווילות אינה קודמת לבטיחות התושבים – כך עולה מהחלטה שנקבעה לאחרונה על ידי ועדת הערר לתכנון ולבנייה מחוז תל אביב. הוועדה נתנה אור ירוק לקידום שני מיזמי תמ"א 38/2 (הריסה ובנייה מחדש) בשכונת רמת החייל בתל אביב, לאחר שקיבלה ערר נגד החלטה של הוועדה המקומית לקבל את ההתנגדויות שהוגשו לתוכנית על ידי בעלי וילות ברחוב הסמוך לפרויקטים. בעלי הווילות טענו, בין היתר, כי מיזמי ההתחדשות העירונית יפגעו במרקם השקט של הרחוב. בכך, למעשה, דחתה ועדת הערר את ההתנגדויות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
מדובר בבניין מט לנפול ברחוב הרוגי המלכות בשכונה הממוקמת בצפון העיר. דיירי הבניין ניסו במשך שנים לקדם בו פרויקט תמ"א 38 ולהשיג את הסכמת כל הדיירים. לבסוף הם התארגנו יחד ובחרו בחברת יעז יזמות ובנייה והתחדשות עירונית לבצע את הפרויקט. במקביל, החל גם הבניין הסמוך מאחור בהליך תכנוני לפרויקט תמ"א 38, אשר לו גישה מרחוב גולי קניה.
1 צפייה בגלריה
רמת החייל
רמת החייל
רמת החייל
(צילום: ירון ברנר)
לדברי עוה"ד מיטל טויסטר, ניצן זימרן וסופיה בן גיורא ממשרד עוה"ד עפר טויסטר ושות', המייצגים את חברת יעז, "הליך ההחתמות בפרויקט הרוגי המלכות היה ארוך ומייגע, ולאחריו החל הליך התכנון, אשר עבר מהמורות ושינויים רבים תוך כדי תנועה מול הרשות המקומית ובתקופת הקורונה. לאחר שהיזם ביצע בתוכנית תיקונים בעקבות דרישות הרשות, היא זכתה להמלצה ולאישור ממהנדס הוועדה המקומית".
אלא שבעלי הווילות ברחוב גולי קניה חששו כי הכניסה לבניין הסמוך תפריע לכניסת כלי הרכב שלהם ותפגע בשקט השורר ברחוב, ולפיכך הגישו התנגדות לשני הפרויקטים. הם טענו, בין השאר, כי הכניסה לחניון של הבניין האחורי צריכה לעבור דרך הפרויקט של חברת יעז ברחוב הרוגי המלכות.
ועדת המשנה להתנגדויות החליטה שיש טעם בהתנגדות דיירי רחוב גולי קניה, ובעקבות זאת נדחו הבקשות של היזמים לקבלת היתרי בנייה. היזמים נדרשו להגיש בקשות חדשות להיתרים, ולדברי עו"ד מיטל טויסטר המשמעות הייתה "פגיעה בשטחים ובתכנון הדירות והמבנה ותלות מוחלטת בין שני הפרויקטים לצורך תכנון מעבר בין החניונים".
על החלטה זו הגישה חברת יעז ערר, בטענה שהדרישה לחניון עם כניסה משותפת נעשתה בחוסר סמכות וללא הצדקה. עורכי הדין טענו בערר כי הדין אינו מאפשר במסגרת הליכי רישוי לכפות על בעלי מקרקעין דרישה כזאת, ובכל מקרה לא התקיימו שום נסיבות תכנוניות המצדיקות אותה – "כיוון שלמבנים המצויים על רחוב גולי קניה ניתן להיכנס דרך רחוב זה, והם אינם מבנים כלואים".
גם בעלי הדירות בבניין השני הגישו ערר, כאשר בשני העררים נטען כי משמעות ההתנגדויות היא הפיכת שני הפרויקטים ללא ישימים. ועדת הערר קיבלה, כאמור, את ערר חברת יעז במלואה, החליטה לדחות את ההתנגדויות ואישרה את פרויקט הרוגי מלכות – ובכך גם נסללה הדרך לקידום הפרויקט השני שמקודם על ידי חברת תנופה בעיר.
הוועדה הדגישה את החשיבות של תמ"א 38 כדי להתמודד עם רעידות אדמה, ולא מצאה ששני הפרויקטים יעמיסו באופן משמעותי על התנועה ברחוב הסמוך, שכן רובו מאוכלס בבתים צמודי קרקע. בסופו של דבר, נקבע כי לא היה די בטיעון לפגיעה באופיו השקט של הרחוב כדי לדחות את הבקשה להיתר.
לדברי עו"ד טויסטר, "מדובר בהחלטה חשובה, המאזנת נכונה בין חשיבות ההתחדשות העירונית לטענות בדבר הפרעה ופגיעה באיכות החיים, וכן מקנה חשיבות לעקרון ההסתמכות ולעובדה שיזם פועל במשך תקופה ארוכה, תוך השקעה כספית ניכרת, בשיתוף פעולה עם הרשות, על מנת לקדם פרויקט התואם את מדיניות הוועדה המקומית".