שלב נוסף בדרך לקידום תוכנית הענק שתשנה את פניה של גבעתיים: כשנה לאחר שהוחלט על הפקדתה, הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב, בראשות אדריכלית דניאלה פוסק, הודיעה היום (א') כי הפקידה בפועל להתנגדויות הציבור את תוכנית ההתחדשות העירונית הגדולה ביותר בעיר. כעת יינתנו לציבור 60 יום להגיש התנגדויות והשגות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מדובר בתוכנית בשכונת רמב"ם בכניסה לעיר, הכוללת תוספת מקסימלית של 3,827 יחידות דיור חדשות ל-3,047 הדירות הקיימות, לצד שטחי ציבור בהיקף של 19 דונם שיכללו שני בתי ספר חדשים ושטחים פתוחים. התוכנית, שקודמה על ידי הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה גבעתיים והרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, משתרעת על פני שטח של כ-340 דונם וממוקמת במתחם הרחובות ויצמן ממזרח, דרך השלום ממערב, רבין מדרום ובית העלמין נחלת יצחק מצפון.
3 צפייה בגלריה
גבעת רמבם המצב הקיים
גבעת רמבם המצב הקיים
גבעת רמב"ם המצב הקיים
(הדמיה: קורין יחיאל אדריכלים בע"מ)
3 צפייה בגלריה
גבעת רמבם אחרי
גבעת רמבם אחרי
גבעת רמב"ם אחרי התוכנית
(הדמיה: קורין יחיאל אדריכלים בע"מ)
שכונת רמב"ם היא שכונה ותיקה הממוקמת במרכז בגבעתיים וגובלת עם תל אביב. אדמותיה נרכשו על ידי היזם והתעשיין ישראל טייבר בשנת 1933. היא כוללת עצים ותיקים ומבנים בעלי ערכים אדריכלים ותרבותיים, לצד מבני שיכון. במסגרת התוכנית, שנערכה על ידי משרד קורין אדריכלים, הוחלט להגדיר את התחדשות לב השכונה במתכונת של בנייה נמוכה יחסית (מרקמית), ואילו בשולי השכונה במתכונת של פינוי בינוי לגובה.
בהתאם לכך, נקבעו מספר מסלולים: חיזוק ותוספת (תמ"א 38/1) או הריסה ובנייה מחדש (תמ"א 38/2) בלב השכונה. מדובר במבנים ותיקים משנות ה-60 של המאה הקודמת שיהרסו לטובת בניינים חדשים שיתנשאו עד לגובה של 4.5-10 קומות; פינוי בינוי בדרך רבין עם בנייה של מגדלים בגובה של עד 35 קומות; ופינוי בינוי בדרך השלום עם בנייה של מגדלים בגובה של עד 45 קומות. כמו כן, נקבעו עקרונות לשמירה על שדרות העצים הקיימות, תוספת נטיעות ו-6 מתחמים לשימור. בסך הכל יהרסו 750 יחידות דיור ישנות.

תוכנית משמעותית לאחר שעתודות הקרקע מוצו

בוועדה מציינים כי מספר מתחמי בנייה יכללו שימושים מעורבים (מגורים לצד תעסוקה, מסחר, ציבור, חינוך, רווחה וקהילה) על מנת לתת מענה למחסור המשמעותי בשטחי ציבור באזור. כך, לאורך הרחובות ויצמן ורמב"ם מציעה התוכנית שטחי מסחר ושטחי ציבור, תוך חידוש פני הרחוב, מתוך רצון לאפשר לתושבים שירותי ציבור בקרבת הבית. בנוסף, התוכנית קובעת הרחבת דרכים לטובת תנועת הולכי רגל, תוך צמצום תקני חניה ותוספת שבילי אופניים.
3 צפייה בגלריה
שכונת גבעת רמב"ם בגבעתיים
שכונת גבעת רמב"ם בגבעתיים
שכונת גבעת רמב"ם בגבעתיים
(צילום: ירון ברנר)
מדובר בתוכנית משמעותית לעיר, שבה כל עתודות הקרקע כבר מוצו והתחדשות עירונית מהווה את הדרך לתוספת בנייה. זוהי תוכנית מפורטת אחת מתוך שלוש תוכניות התחדשות עירונית בעיר, הנשענת על תוכנית המתאר ל-2040 שאושרה בתחילת שנת 2020 ומקודמת על ידי עיריית גבעתיים והרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. שתי התוכניות הנוספות מתוכננות בצפון מערב גבעתיים (תוכנית שהומלצה להפקדה על ידי הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בעיר) ותוכנית ברצועת בן גוריון שנמצאת בשלבים מוקדמים יותר.
מתכננת מחוז תל אביב, אדריכלית חוה ארליך-רוגינסקי, ציינה כי "מדובר בתוכנית חדשנית, דור ב' לתוכניות התחדשות שכונתיות, בהתאם למתווה החדש שיחליף את תמ"א 38. התוכנית מאפשרת הוצאת היתרים לצורך התחדשות במגרש הבודד, בד בבד עם הגדרת מתחמים שיש לתכנן מחדש, בכך יוצרת ודאות לטווח ארוך ומתמרצת התחדשות".
מעיריית גבעתיים נמסר כי בצד עמדת הוועדה המקומית בנוגע לקידום מיזמי תמ"א 38 בעיר, בצל הצפיפות הקיימת והמחסור בשטחי ציבור בנויים ופתוחים, תוכנית גבעת רמב"ם מציגה מענה לאיזון בין התחדשות מגרשית, תוך התאמתו למתווה השכונה הקיימת, לבין התחדשות במתחמי פינוי בינוי, כאשר אלו האחרונים יספקו את המענה למחסור בשטחי ציבור לשכונה בהתאם לצפי הגידול העתידי. קידום התוכנית מהווה צעד נוסף של העיר בקידום תכניות שכונתיות המיישמות את המדיניות העירונית, המציגה את ההתחדשות העירונית בראייה כוללת ורחבה.