למרות התנגדויות התושבים, הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה חיפה, בראשות רות שוורץ, החליטה אתמול (ג') לאשר באופן סופי תוכנית להקמת כ-210 דירות חדשות, מחציתן מיועדות להשכרה לטווח ארוך, בשכונת נוף ים (המכונה מתחם העירייה) בטירת כרמל. בנוסף, החליטה הוועדה להפקיד להתנגדויות הציבור תוכנית התחדשות עירונית בשכונת גיורא, הכוללת כ-850 דירות חדשות.
התוכנית במתחם העירייה מקודמת על ידי החברה הממשלתית דירה להשכיר בשיתוף עיריית טירת כרמל. במסגרתה מתוכננים להיבנות מגדל בן 26 קומות ובניין מגורים בן 10 קומות על שטח של כ-8 דונם בצפון-מזרח השכונה, בסמוך לצומת הרחובות וייצמן ומנחם בגין ובקרבה לפארק נחל גלים.
2 צפייה בגלריה
תוכנית מתחם העירייה טירת כרמל שכונת נוף ים
תוכנית מתחם העירייה טירת כרמל שכונת נוף ים
תוכנית מתחם העירייה טירת כרמל שכונת נוף ים
(הדמיה: גורדון אדריכלים)

בנוסף ליחידות הדיור, התוכנית, שנערכה על ידי משרד גורדון אדריכלים ומתכנני ערים, כוללת הקמת מבנה עירייה חדש, 1,800 מ"ר עבור שטחי מסחר שישולבו לאורך הרחובות וייצמן ומנחם בגין, כיכר עירונית בחזית מבנה העירייה וכן מעברים להולכי רגל.
תושבים המתגוררים בחלקות הסמוכות למתחם המתוכנן הגישו התנגדויות לתוכנית הבנייה במתחם העירייה וטענו, בין השאר, כי היא נוגדת את תוכנית המתאר של טירת כרמל, משום שתוכנית המתאר מאפשרת תוספת מגורים ותעסוקה במתחם העירייה, ואילו התוכנית של דירה להשכיר והעירייה כוללת תוספת מגורים בלבד. עוד נטען כי בתוכנית המתאר התוספת למגורים נאמדת ב-22 אלף מ"ר, ואילו בתוכנית הבנייה מדובר בחריגה שכן היקף המגורים שבה כ-30 אלף מ"ר.
עוד נטען בהתנגדויות כי התוכנית עלולה להוביל לירידת ערך הדירות הסמוכות, משום שהמגדל שיוקם יחסום את הנוף. בנוסף נטען כי תקן החניה במקום צומצם, זאת בזמן שלטענת המתנגדים גם כך באזור יש מצוקת חניה, וכן שהתוכנית יוצרת בעיית תשתיות באזור. בדיון של ועדת המשנה להתנגדויות, הוחלט לדחות את כלל ההתנגדויות.
לדברי מתכנן מחוז חיפה במינהל התכנון, רונן סגל, "מדובר במיזם חשוב לעיר, שלצד הקמת מבנה עירייה חדש, ייצור אפשרות לדיור איכותי להשכרה שייתן מענה רחב לצרכי התושבים. זו תוכנית שנייה מסוגה שאושרה לאחרונה במחוז חיפה, ומצטרפת למתחם דירה להשכיר בעיר נשר, שאושר בתחילת חודש נובמבר האחרון".
ענבל דוד, מנכ"לית דירה להשכיר, הוסיפה כי "מתחם הדיור בטירת כרמל הוא ביטוי ליישום בפועל של הצורך בפתרון של דיור בר השגה, ומתבקש ליישמו בכל תוכנית בינוי. הדבר נכון למרכז הארץ כמו גם לישובים יותר פריפריאליים ולאזורים שרוצים למשוך אליהם אוכלוסייה חזקה. בדומה לפרויקטים של דירה להשכיר, ייהנו דיירי הפרויקט מוודאות ויציבות לגבי תקופת השכירות, דמי שכירות קבועים, דירות מגורים בסטנדרט חדיש, מפרטי גמר ותחזוקה ברמה גבוהה. כל אלה יבטיחו איכות חיים לטווח ארוך לציבור השוכרים, בפיקוח ובבקרה של החברה".
2 צפייה בגלריה
תוכנית מתחם גיורא טירת כרמל שכונת גיורא
תוכנית מתחם גיורא טירת כרמל שכונת גיורא
תוכנית מתחם גיורא בטירת הכרמל
(הדמיה: יגאל לוי אדריכלים)

12 מבני שיכון יהרסו לטובת 5 מגדלים

התוכנית בשכונת גיורא משתרעת על שטח של 48 דונם במתחם הרחובות נתן אלבז ממזרח, שי עגנון ממערב, וייצמן מצפון וגורדון מדרום. היא כוללת הריסה של 124 דירות ב-12 מבני שיכון בני 3-4 קומות במצב תחזוקתי ירוד, לטובת 5 מגדלים בני 18-30 קומות ומבנה נוסף בן 13 קומות שיכללו 858 דירות חדשות. 172 יחידות דיור יוקצו לטובת דירות קטנות.
מהוועדה נמסר כי התוכנית מייצרת חזית מסחרית לאורך רחוב נתן אלבז, וכוללת העצמת זכויות בשטחים קיימים לשטחי ציבור, בין היתר לטובת הקמת בית ספר חדש. במרכז המתחם מתוכנן שטח ציבורי פתוח בשטח של כ-5.5 דונם ומוצעת דרך חדשה מרחוב אלבז לרחוב גיורא.
התוכנית קודמה על ידי חברת נופים התחדשות עירונית וגובשה בשיתוף עם מהנדס העיר ועם מהנדסת הוועדה המרחבית מורדות כרמל. היא נערכה על ידי משרד יגאל לוי אדריכלים. ממינהל התכנון נמסר כי "התוכנית מהווה נדבך נוסף בתהליך ההתחדשות של טירת כרמל. מימוש התוכנית עשוי להביא לחיזוק הן של מרכז העיר והן של שכונות המגורים הוותיקות הגובלות במתחם, ומכאן חשיבותה".
סגל הוסיף כי "התוכנית מהווה דוגמה לתכנון שאנו מובילים בשנים האחרונות, המבוסס על עקרונות של תכנון בר קיימא, עירוב שימושים וריכוז מאמץ לחיבוריות עם המרקם הקיים המאפיין את העיר טירת כרמל, ויצירת הליכתיות במרחב פעיל ומזמין להולכי הרגל, אשר יהפכו את שכונת המגורים לשכונה המספקת לתושביה את מרבית צורכיהם, בהפחתת הדרישה לשימוש ברכב פרטי. תכנון מסוג זה מעודד את ההליכה ומאפשר חיי קהילה ופעילות משותפת ומגוונת במרחב הציבורי ויתרום משמעותית לאיכות החיים של התושבים".