מועצת החלב צפויה הגישה היום(שני) עתירה לבג"ץ נגד המדינה והצו שחתם בשבוע שעבר שר האוצר בצלאל סמוטריץ', המבטל את המכס על חלב למשך שלושה חודשים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
המועצה מבקשת צו מניעה למהלך או לחילופין דיון דחוף בנושא ביטול המכס על החלב, דבר שמאפשר לראשונה יבוא חלב לישראל.
באמצעות בא כוחה, עו"ד שאול פלס, טוענת המועצה כי מדובר בהפרת ההסכם שנחתם עם הרפתנים ע"י שרי החקלאות והאוצר, לפיו יופחת המכס על מספר מוצרי חלב, בהם: יוגורט, גבינות קשות וגבינות צהובות - אבל חלב ניגר לא כלול בהסכם.
בנוסף, לטענת מועצת החלב והרפתנים החלטת שר האוצר לא נסמכת על נתוני אמת. לדבריהם, שר האוצר טען כי יש מחסור בכושר ייצור החלב- ולא כך הוא.
כמו כן טוענת המועצה כי הצו לא מידתי משום שהוא מותיר למשך שלושה חודשים יבוא של כל סוגי החלב עד 6% שומן, כולל חלב מעושר לסוגיו וחלב עיזים וכבשים, שאינם מפוקחים ואין מחסור בהם בארץ.
בענף החלב מאמינים כי לאחר שלושת החודשים, אם ולכשיינתן צו קבוע ליבוא חלב, היבואנים יעדיפו לייבא גם את סוגי החלב הלא מפוקחים, בהם הרווחיות עבורם גבוהה יותר, על פני החלב הרגיל המפוקח, בו הרווח קטן אם בכלל.
נראה כי ראשון היבואנים יהיה רמי לוי, שאם הצו אכן יכנס לתוקפו, ייבא עד סוף החודש חלב מפולין. לוי מתכנן לייבא את החלב בכשרות חלב ישראל, ובמחיר זול יותר ממחיר החלב המפוקח (באירופה מחיר החלב מסובסד). יצרנית החלב היא מחלבה פולנית שמייצרת עבור רמי לוי את הגבינה הצהובה שהוא מייבא לארץ בכשרות חלב ישראל, שאותה קיבל בזמנו באישור הרבנות.
לוי אמר ל-ynet בסופ"ש כי "אני מביא חלב טרי לטעמו של הצרכן במחיר זול מהמפוקח".

שר החקלאות: "פגיעה עצומה בפרנסתם של החקלאים"

העתירה נתמכת גם בעמדת שר החקלאות, אבי דיכטר, המתנגד בחריפות לצו, כפי שפורסם לראשונה ב-ynet. במכתב ששלח לשר האוצר ויצורף לחומרי העתירה נכתב בין היתר: "קיבלתי בתדהמה את הודעתך בתקשורת אודות כוונתך לבטל את המכס על חלב מבלי לקיים עימי ועם הגורמים המקצועיים במשרדי היוועצות מסודרת כנדרש וזאת מתוקף היותי השר האחראי על ענף החלב. הנני פונה אליך בזאת בבקשה כי תחזור בך מצעד חסר תקדים זה שיש בו בכדי לפגוע בצורה לא מידתית בענף החלב, בפריפריה ובהתיישבות".
עוד נכתב, כי "לא קיימת בעיה של קיבולת ייצור במחלבות והבעיה נעוצה בכשלים אחרים ובעיקר, ככל הנראה, מכשלים הנובעים מההסדרים שבין המחלבות לרשתות השיווק. מדובר במצג שווא לפיו ישנה בעיה בקיבולת הייצור וכך גם לא קיימת כל בעיה באספקת חלב גולמי למחלבות. מהלך זה יביא לפגיעה במחלבות הקטנות אשר יכולת המיקוח שלהן למול רשתות השיווק הינה אפסית.
"הצו מהווה הפרה גסה של שורה של הסכמים בראשם ההסכם האחרון שנחתם ב-23.6.28 אשר הסדיר את המחירים המפוקחים שעדכונם יחול לפי מנגנון אוטומטי, מחיר המטרה וקידום התייעלות ברפתות.
"כל ליטר חלב שייובא מחו"ל, יוביל באופן ישיר לירידה בייצור ובפגיעה עצומה בפרנסתם של חקלאי הפריפריה בכלל ורמת הגולן בפרט. הפתרון הוא תמיכה בייצור מקומי קבוע, סדיר התואם את דרישת הצרכנים, בהתאם לחוק תכנון משק החלב, הקובע עדיפות לשיווק חלב ומוצרי חלב בישראל מייצור מקומי".