המחיר לחבית נפט מסוג ברנט נפל היום (שני) בכ-3% לכ-81.16 דולר - הנמוך ביותר זה כ-11 חודשים. בכך, איבד מחיר הנפט בשבוע האחרון כ-8% והשלים ירידה של כ-20% בשלושת השבועות האחרונים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
ברקע, גל המחאה הנדיר בסין נגד מדיניות הקורונה הנוקשה שלה ("אפס קוביד") המשיך אמש עם הפגנות נוספות בערים גדולות כגון הבירה בייג'ינג, זה הלילה השני ברציפות, ובשנגחאי שוטרים התעמתו עם מפגינים ועצרו אותם.
1 צפייה בגלריה
נשיא סין שי ג'ינפינג ממשיך ל כהונה שלישית
נשיא סין שי ג'ינפינג ממשיך ל כהונה שלישית
מפגינים בסין לצד הנשיא, שי ג'ינפינג
(צילום :AFP)
במקביל, גם בווהאן, העיר שבה התפרץ לראשונה נגיף הקורונה, דווח על מפגינים שיצאו למחות על הסגרים ההדוקים שמטילים עליהם השלטונות בגלל כל התפרצות קטנה, ומתיעודים שהופצו משם נראו המפגינים מפרקים מחסומים באחת השכונות בעיר. מפגינים ששוחחו עם כלי תקשורת זרים סיפרו על התסכול הרב שלהם מאותם סגרים ועל רצונם לחופש - ובסרטונים שהופצו מהמוקדים השונים נשמעו שלל קריאות מחאה נועזות למדי נגד הנשיא שי ג'ינפינג ומפלגת השלטון הקומוניסטית.



"פגיעה כפולה בשרשראות האספקה"

בריאיון לתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio, הסביר אמש ד"ר אורי סלע מהחוג למזרח אסיה באוניברסיטת תל אביב, את הקשר בין הדברים: "לאורך כמעט שלוש השנים האחרונות, המשמעות של מדיניות ה'אפס קוביד' בסין היא שאם יש מקרה בודד של הידבקות מכניסים אזורים שלמים כשבסין זה בכל פעם מיליוני בני אדם - לסגר מלא.
"מכיוון שחלק ניכר מהדברים האלה מתרחשים בדרום-מזרח סין, אזורים שהייתי קורא להם 'ליבת מערך הייצור הסיני', מה שאנחנו רואים זה שהרבה מפעלים שממוקמים במקומות האלה ומעסיקים סינים מאזורים אחרים נמצאים בחוסר יציבות מתמשך.
"חוסר היכולת לתפעל דברים לאורך זמן מובילה לקשיים לוגיסטיים ולפחות ייצור. המשמעות של זה היא גם פחות הכנסות למשקי הבית, שהם מנועי הצמיחה של האזורים האלה, חשש מאבטלה ופחות צריכה. ענף הנדל"ן הוא אחת הדוגמאות המרכזיות לענף שנמצא במשבר מאוד גדול כבר תקופה. זה ענף קריטי בסין. כל המשמעות של זה היא קיטון בצמיחה המשוערת של התמ"ג בסין, גידול בחוב הלאומי וגידול בהלוואות. לכך יש כמובן גם השפעות חברתיות".
לצד זאת, הסביר ד"ר סלע כי "הקטנת הצריכה והייצור מביאים לירידה בייבוא. אנחנו חושבים על סין כייצואנית, אבל היא גם אחת הייבואניות הגדולות בעולם. כלומר, המשמעות של ירידה קטנה בייבוא שם היא עצומה וכשהריביות עולות ברחבי העולם והצריכה מצטמצמת, גם הייבוא מסין עלול להמשיך לרדת. לכך, יש גם השפעה על הצריכה של האנרגיה במדינה.
"הפגיעה בשרשראות האספקה נוגעת גם אלינו, הצרכנים. האספקה נפגעת משתי פגיעות: בייצור עצמו וגם פגיעה בפעילות של הנמלים. כלומר, יש לנו פגיעה כפולה בשרשראות האספקה גם מסין החוצה וגם בתוך סין, כי יש יותר פקקים בנמלים. כל זה יכול באפקט שרשרת להוביל לבעיות נוספות בעולם", הוא הוסיף.
בתוך כך, מחיר הדלק בישראל צפוי דווקא להתייקר ביום חמישי הקרוב בכ-60 אגורות ולזנק לכשבעה שקלים לליטר. כך לפי חישובים לא סופיים, כאשר ההתייקרות תהיה תוצאת ביטול ההנחה של שקל אחד על מס הדלק, בקיזוז הוזלה מסוימת שנובעת מירידה במחיר הנפט באגן הים התיכון וירידה קלה בשער הדולר מאז סוף החודש שעבר.