חמש שנים וחצי שימש הפרופ' אבי שמחון כראש המועצה הלאומית לכלכלה, ומהן יזכרו לו בעיקר את התנהלותו, השנויה במחלוקת לעיתים, סביב הטיפול במשבר הקורונה. אמש (שני) הודיע שמחון כי כצפוי, הוא יסיים את תפקידו בשבועות הקרובים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מתוקף תפקידו כיועץ הכלכלי הקרוב ביותר של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, שהיה זה שקיבל את ההחלטות הכלכליות במשבר הקורונה ולמעשה היה שר האוצר בפועל של התקופה, שמחון לקח חלק גדול בכל תוכניות הטיפול במשבר - והרבה להתראיין בתקשורת כדי להסביר את המהלכים שנקבעו.
5 צפייה בגלריה
תמונתו של אבי שמחון
תמונתו של אבי שמחון
פרופ' אבי שמחון, היועץ הכלכלי הקרוב ביותר של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו
(צילום: גבריאל בהרליה)
אלא שלצערו, לא מעט פעמים הראיונות עמו הפכו אותו, לפחות תדמיתית, מהפרופסור השקול והרהוט, לסמל של ניתוק ההנהגה השאננה - או המבולבלת - לבין הציבור המתוח וחסר המידע, שמטפס על הקירות מעצבים וקורס מול המקרר והחשבון הריק. בין היתר, עינב שיף, מבקר הטלוויזיה של "ידיעות אחרונות", כתב: "לפרופ' שמחון יש תחביב, לשבת באולפנים ולהגיד דברים שיהפכו אותו לאדם השנוא במדינה".
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"מה אתם חושבים? שנגיד בנק ישראל יישב ויגיד לנו 'זה טוב, זה פחות טוב'. אין זמן לחכות, תמיד יש עלינו ביקורת וזאת לא התוכנית הראשונה שאנחנו מעבירים". שמחון מנסה לדברר את תוכניות המענקים השונות שבנה יחד עם נתניהו
(צילום: לע"מ )
בריאיון ל-ynet לפני כשנה הוא אמר: "מישהו צריך להסביר לציבור מה הממשלה עושה, מול המשבר הכי כלכלי, הכי חמור שהיה פה אי פעם. הייתי יכול לכתוב ניירות ולשלוח לעיתונות. חשבתי שאדם כמוני צריך להתייצב, להסביר ולעמוד מול ביקורת".
את הדברים האלה אמר שמחון אחרי שני עימותים טלוויזיוניים שהתרחשו בתחילת המשבר, וגררו גל של תגובות זועמות: האחד היה העימות עם הראל ויזל, מנכ"ל ובעלי רשת פוקס, שבמהלכו התפלק לשמחון, "תשתוק שנייה" לויזל, ואחרי זה גם ציין שויזל העשיר לא צריך לקבל פיצויים. השני היה המפגש עם אבי חיימוב, בעל מסעדה בתל אביב, שצעק: "מר פרופסור, אתה לא רעב. אתה מקבל את הכסף שלך. כולכם צריכים להתפטר!" שמחון דווקא ניסה לתת תשובה מעודדת, אבל מה שזכרו לו בסוף הוא את התגובה המיותרת: "אני לא בטוח שאתה רעב ללחם".
5 צפייה בגלריה
הראל ויזל
הראל ויזל
"ויזל העשיר לא צריך לקבל פיצויים". עוד עימות מתוקשר, הפעם בין שמחון למנכ"ל ובעלי רשת פוקס, הראל ויזל
(צילום: מוטי קמחי )
גם באולפן ynet הרבה שמחון להתראיין ולנסות להסביר את המהלכים הלא תמיד ברורים של הממשלה, ובעיקר להתמודד עם ביקורת קשה מצד הציבור וכלכלנים אחרים. בנוגע לביקורת על מתן דמי אבטלה מובטחים עד יוני 2021, שנטען כי גורמים לעלייה בתופעה של עובדים שמוכנים לעבוד רק בשחור, אמר שמחון: "אני פחות מודאג מנושא העבודה בשחור. אני יודע שבשוליים יש דבר כזה, אבל לא מודאג מבן אדם שעושה עוד אלף שקל בחודש בשליחויות ולא מדווח".
בריאיון אחר שנתן לאולפן ynet בסוף חודש אפריל השנה אמר שמחון, בניגוד להצהרות של שר האוצר דאז ישראל כץ, כי בהתאם לחוק - בעוד חודש יקוזזו דמי האבטלה של כל השוהים בחל"ת ב-10%. "אלה הכללים שקבענו. אנשים לא ייפלו", אמר אז באולפן. אלא שעצירת דמי האבטלה לא קרתה בינתיים, ועדכון תוכנית החל"ת לפי הצרכים המשתנים - עברה לממשלה הבאה.
5 צפייה בגלריה
מחאת העצמאים
מחאת העצמאים
שמחון: "לא הגיוני שבעלי עסקים קיבלו כ"כ מעט". בעלת עסק: "אראה לו עשרות אלפים עסקים שלא קיבלו שקל"
(צילום: עמית שאבי)
בריאיון נוסף בינואר השנה טען שמחון כי המענקים הנוספים שנתניהו וכץ רצו לחלק לא סובלים דיחוי, וזאת בניגוד לדעתו של היועמ"ש ושל בנק ישראל, שביקרו את הרעיון. "מה אתם חושבים? שאפשר עכשיו לחכות עוד חצי שנה? שנגיד בנק ישראל ישב עם הצוות שלו ויגיד 'זה טוב, זה לא טוב, אולי נשנה פה, אולי נזיז שם'", צעק שמחון באולפן. "זו לא התוכנית הראשונה שאנחנו מעבירים. גם בתוכניות הקודמות הייתה ביקורת, הייתה ביקורת של בנק ישראל, הייתה ביקורת של פקידי האוצר. פקידי האוצר רצו לתת הרבה פחות כסף קודם לכן. ואת יודעת, כל הזמן איימו עלינו - אם אתם תעשו מה שאתם רוצים, יורידו לנו את הדירוג, שוקי ההון, ונצואלה.
"ומה הייתה התוצאה? שכל הגופים הבינלאומיים שבחנו את התוכניות של ממשלת ישראל נתנו להם רק תשבחות. שוק ההון מאמין במדינת ישראל, לא הוריד לנו את הדירוג, למרות שהורידו את הדירוג להרבה מאוד מדינות מפותחות".
שמחון גם הגן באותה הזדמנות על שר האוצר ישראל כץ, במלחמתו נגד ה"פקידים", כפי שכונו בזלזול באותה תקופה: "השר כץ לא עיוות את הנתונים, אלו הפקידים שתמחרו את התוכניות גבוה בכוונה. אני בטוח שהם עשו את זה בכוונה, אלא אם כן זה ברשלנות. בכל מקרה - ההפך ממה שהם אמרו - הוא הנכון".
5 צפייה בגלריה
אבי שמחון וישראל כץ
אבי שמחון וישראל כץ
מצטערף למערכה נגד ה'פקידים': "ההפך ממה שהפקידים אמרו הוא הנכון, ואני בטוח שהם עשו את זה בכוונה, אלא אם כן זה ברשלנות"
(צילום: אבי מועלם)
עוד אמירה של שמחון שגרמה לסערה הייתה בספטמבר השנה, כאשר קבע באולפן ynet כי "העניים נפגעו הכי פחות". לדבריו, "הכי עניים זה מקבלי הקצבאות - והקצבאות לא נפגעו. מי שנפגע זה דווקא מעמד הביניים. אלה אנשים עובדים ואנשים שיש להם עסקים, והאנשים שנפגעו הכי קשה אלו בעלי העסקים שהעסק שלהם התמוטט".
למרות ששמחון ניסה להסביר את דבריו, הסערה כאמור לא איחרה להגיע. פרופ' דן בן דוד, מייסד מכון שורש למחקר כלכלי-חברתי, אמר באולפן ynet בתגובה כי "זו דרך מאוד צרה ומאוד בעייתית להסתכל על התמונה הזו". זאת משום שמנתוני משרד הרווחה עלתה תמונה שונה, שלפיה נרשמה עלייה משמעותית בפתיחת תיקי רווחה בלשכות ברחבי הארץ ובבקשות סיוע מהמשרד ומהביטוח הלאומי. במשרד מדגישים כי התיקים נפתחו במפורש על רקע של עוני.
עימות נוסף עם בעלי עסקים נרשם בקיץ הקודם, כששמחון טען ברקע הפגנות העצמאים כי "לא הגיוני שאנשים קיבלו רק 2,700 שקל, בינינו, אני משוכנע שזה לא נכון. להגיד שאין בן אדם אחד שנפל בין החוטים של רשת הביטחון שהצבנו, אני בטוח שיש". בעלת עסק ענתה לו באולפן: "אראה לו עשרות אלפים שלא קיבלו עדיין שקל".