פרופ' אבי בן בסט, מנכ"ל משרד האוצר ומנהל בכיר בבנק ישראל לשעבר, התייחס הבוקר (ד') בריאיון לאולפן ynet לדבריו של נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, אשר תקף את הליך החקיקה המהיר סביב המהפכה המשפטית בריאיון ל-CNN. לדברי בן בסט, "על פי חוק, תפקידו של הנגיד הוא לא רק לנהל את המדיניות המוניטרית, אלא הוא גם היועץ הכלכלי של הממשלה. לכן, תפקידו לנתח כל מהלך שיש לו השפעות מרכזיות ואם הוא רואה סכנות תפקידו להזהיר במועד".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
עוד אמר בן בסט, כי "אני לא איש הסברה ולא יודע איפה הדרך הטובה ביותר לעשות את הדברים. אנחנו בעולם חופשי, אני חושב נכון לדבר על הבעיות בכל במה. מה שמטריד אותי בהקשר הזה הוא שמנסים להאשים את השליח. אף פעם לא שמעתי שכאשר החזאי צופה סופה גדולה, מאשימים אותו ביצירת הסופה. עדיף למנוע את הסכנה מראש מאשר לחוות אותה".
1 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה בנושא תקציב המדינה 2023-2024
ישיבת הממשלה בנושא תקציב המדינה 2023-2024
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, בישיבת הממשלה בנושא תקציב המדינה 2023-2024
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
על הטענה של הנגיד ירון כי "נכון לעכשיו, השינויים שנעשים בחקיקה עלולים לפגוע בעצמאות המוסדות בישראל. יותר מכך, התהליך עצמו הוא חפוז ונעשה ללא הסכמה רחבה בציבור סביבו", אמר בן בסט כי "אני בהחלט שותף לדברים ואני מאוד מודאג מההשלכות הכלכליות החמורות שתהיה למהפכה המשטרית שמנסים ליצור כאן".
זאת, בעוד חלק מחברי הממשלה מיהרו לתקוף את דברי הנגיד. כך למשל, חבר הכנסת בועז ביסמוט מהליכוד כתב בחשבון הטוויטר שלו: "ממשלת ישראל החדשה: שר החוץ - הנגיד, שרת הפנים - היועמ"שית. הנה חסכנו בחירות".
מנגד, פרופ' בן בסט טען כי "עצמאות מערכת המשפט היא פרמטר מאוד חשוב במדד הדמוקרטיה. אם היא תרד, מערכת המשפט פחות יכולה להגן על זכויות הפרטי ומשקיעים בחברות מאוד מוטרדים מהדבר הזה. ברגע שהם לא בטוחים שיש להם הגנה על זכויות הקניין שלהם, אז הם לא ירצו להיות כאן.
"כבר לפני כמה שבועות חברת וויז (Wiz) אמרה שהיא לא מעבירה 300 מיליון דולר לארץ, חברת ריסקיפייד משכה 500 מיליון דולר מכאן, חברות הדירוג פיץ' ומודי'ס הודיעו שאם המהפכה תתממש הם יורידו לנו את הדירוג. תסתכלו על המידע, משקיעים דואגים לכספם. לא מדובר פה ב-2 אגורות, מדובר במאות מיליוני דולרים.
"מהמחקר הכלכלי אני יודע שלמשקיעים מאוד חשובה הוודאות. למשל, הם חוששים מאוד שיהיה מיסוי רטרואקטיבי, שיהיו הפקעות, שלא יפצו אותם בסכום הוגן כנגד הרכוש שהופקע. לכן, הם רוצים לוודא שהמערכת המשפטית שקיימת במדינה היא כזו שיכולה לפעול באופן חופשי ושתהיה להם ודאות שלא יפגעו באופן לא רצוי בזכויותיהם. זה מה שחשוב להם וזה מה שאני יודע, כך הם פועלים", אמר פרופ' בן בסט.