במסגרת מיצב מחאה נגד האיסור להושבת קהל במסעדות בשל הגבלות הקורונה, פיזרה מסעדת ברנרד בראשון לציון דובים כשהם יושבים במקום אנשים בשולחנות המסעדה ונהנים מהשמש החורפית. "התגובה של האנשים ריגשה אותי, היו כאלו שאפילו בכו, זו המחאה השקטה שלנו על המצב", אמר עופר עין שי, מבעלי המסעדה.

כמעט 100 עובדים מועסקים בפאב של עין שי אותו הוא מנהל יחד עם אחיו, 80 מהם הוצאו לחל"ת. עין שי ניסה כבר כמה חודשים לייצר אמירה בנושא. "לפני כמה חודשים ראיתי משהו דומה בפריז" הוא נזכר. "שם שמו דובים בין השולחנות כאשר פתחו את אחת המסעדות אחרי הסגר, זה היה בשביל ליצור ריחוק חברתי וישר חשבתי לייבא את הרעיון".
2 צפייה בגלריה
מחאה דובים מסעדה
מחאה דובים מסעדה
"זו המחאה השקטה שלנו". המיצג
(צילום: עופר עין שי)
הבעיה הייתה שכאשר עין שי החל לבדוק את עלויות הדבר התברר לו שיהיה מדובר בכמה אלפי שקלים, מה שגרם לו ולאחיו לוותר עליו באופן זמני. "הרעיון כל הזמן היה שם ואז החלטנו לפנות לקרלסברג וקוקה קולה והם אמרו שהם יעזרו לנו להפיק את העניין".
עין שי אמנם עושה משלוחים ומאפשר טייק אווי, אך כפי שהוא מגדיר זאת מדובר ב"טיפה בים לעומת הרווחים של פעם. אני משתדל לא לבכות ושהתרופה תעבור בסבבה. התחום הזה של מסעדנות הוא ענף קשה מאוד, גם בלי הקורונה נסגרות פה מסעדות. הקורונה היא חבטה קשה מאוד לענף. אני מקווה כמו כולם מהענף שלנו ומכל הענפים האחרים שהדברים ישובו לקדמותם, והעיקר שנהיה בריאים".
2 צפייה בגלריה
מחאה דובים מסעדה
מחאה דובים מסעדה
(צילום: עופר עין שי)
השבוע העריכו באיגוד המסעדות בישראל כי 5,000 עסקי מסעדות, בתי קפה וברים, שפעלו ערב משבר הקורונה, לא יחזרו לפעול אחרי הסגר השלישי. עד כה כבר נסגרו כ-3,500 מסעדות ובתי קפה מתוך 14 אלף עסקי ההסעדה שהיו קיימים בישראל בראשית שנת 2020.
"המצב בענף ההסעדה קשה ביותר. אנחנו במשבר חמור. אם לא יהיה שינוי ממשי בתנאי הבסיס להפעלת מסעדה, אין עתיד לתעשייה הזאת בישראל והשבר יהיה איום ונורא", אמר מנכ"ל איגוד המסעדות, שי ברמן.
מנתוני האיגוד עולה כי מתוך כ-10,500 מסעדות ובתי קפה שקיימים כיום, פתוחים למשלוחי טייק אוויי רק כ-5,500 עסקים. אלה מעסיקים 50 עד 60 אלף עובדים מתוך 203 אלף העובדים שהועסקו בענף ערב התפשטות נגיף הקורונה.
ברמן ציין כי המכה לענף היא בכל הארץ, כאשר דווקא העסקים הגדולים יותר שבנויים על הושבה ועוברים ושבים, בעיקר במרכז הארץ, יתקשו לחזור לפעילות אפילו יותר מהעסקים בפריפריה.
לדבריו, הבעיות בענף חמורות: המשלוחים מתאפיינים בהיעדר רווחיות עקב המחיר הגבוה והעמלות של המשלוח. בנוסף, 75% מהמסעדות דיווחו כי הפיצויים שהם מקבלים אינם מספיקים לשלם את הוצאות העסק בזמן שהוא סגור, כמו שכ"ד, מיסים וביטוחים. במקביל, רשויות מקומיות ממשיכות לגבות מיסים גבוהים, כמו היתר שולחנות וכיסאות ואגרת שילוט, למרות שהעסקים סגורים בהוראת הממשלה.
"יש אגדה אורבנית בישראל שקוראים לה תעשיית המשלוחים והטייק אוויי. זה עוד פייק ניוז של הממשלה", אמר ברמן. "היחידים שמתפרנסים משליחויות הן חברות השליחויות. ענף המסעדות מצוי לפני קריסה מוחלטת".
בתוך כך, לאחר שביום חמישי שלושה קניונים נפתחו בניגוד להנחיות וקיבלו קנסות גבוהים, הבוקר (ראשון) נראה כי חלק מהעסקים היו סגורים ואחרים סיפקו שירות חלקי של טייק אוויי בלבד. כך למשל, במתחם ביג בקריית אתא מספר מועט מאוד של חנויות אפשרו טייק אוויי של בגדים בהזמנה אל דלת החנות, אולם המרכז בכללותו היה מעט ריק מלקוחות והעסקים ברובם לא היו פתוחים לכניסת קהל.