קמעונאים אמרו ל"ידיעות אחרונות" ול-ynet שהמחלבות הודיעו להם שבשל גל החום הכבד הפרות הניבו פחות חלב ויש חשש למחסור. באחת המחלבות אמרו כי "בדרך כלל לקראת החג הצריכה עולה ובפרט לפני סגר שני. בשילוב עם החום - צפוי מחסור".
בדרך כלל, כשנוצר מחסור הוא נוצר קודם כל בשקיות וקרטוני חלב של המוצר המפוקח. המוצרים שנשארים על המדף הם סוגי החלב הלא-מפוקחים, שיקרים לעיתים פי 1.5 מחלב רגיל.
2 צפייה בגלריה
חלב תנובה חלב מועשר
חלב תנובה חלב מועשר
חלב בסופרמרקט
(צילום: מירב קריסטל)
תנובה שולטת בכ-60% מהמדפים, אבל גם טרה הודיעה לקמעונאים על צפי למחסור. כעת נראה שעיקר המחסור הוא בחלב טרה. רפתן אמר ל"ממון" ול-ynet שהחום עלול לפגוע גם בייצור מוצרי חלב אחרים, "בעיקר כאלה שדורשים חלב ניגר בכמות גבוהה. צריך לזכור שהמחלבות מנתבות את החלב למוצרים שהכי רווחיים להן ועל מוצרי חלב מפוקחים הן לא מרוויחות הרבה אם בכלל".
בתנובה נוהגים הפוך: החברה החליטה להפסיק לייצר סוגי חלב מיוחד בימי שיא הקורונה, חזרה לייצר את הסוגים הללו לאחרונה והפסיקה בעקבות ההכנות לסגר שני במטרה להגביר את ייצור החלב המפוקח. כן נתנו בתנובה הנחיה להפסיק לייצר קוטג' בטעמים כדי להגביר ייצור קוטג' 5%.
ממועצת החלב נמסר בתגובה כי "נכון לעת הזו אין מחסור במוצרי חלב. הגבלות הקורונה לצד גלי החום של השבועות האחרונים השפיעו על ייצור החלב, מועצת החלב מקיימת שיח שוטף עם כלל המחלבות על מנת להערך לפערים נקודתיים באספקה ולוודא שהדבר לא ישפיע על הצרכנים".

לא עונת המלפפונים

זה לא המוצר החקלאי היחיד שנפגע מהחום. הקמעונאים מדווחים גם על מחסור חמור במלפפונים: "אנחנו מזמינים משטחים של מלפפונים והרוב לא מגיע, אנחנו מוכרים בהפסד".
2 צפייה בגלריה
מדפי מלפפונים ריקים
מדפי מלפפונים ריקים
מדפי מלפפונים ריקים
(צילום: מירב קריסטל)
בירקניות ניתן לראות שמוכרים ק"ג מלפפונים ב-13.5 שקל. בחלק מהסניפים לא מצאנו מלפפונים בסוף היום. יחד עם זאת, חלק מהקמעונאים מוכרים מלפפון ב־90 אגורות לק"ג במסגרת מבצעי החג. בדרך כלל מייבאים מלפפונים מירדן אך גם לשם הגיע גל החום. גם מחירי העגבניות והקישואים בעלייה בשל מחסור.
"גלי החום הממושכים גרמו לנזק בחממות אצלנו", מסביר החקלאי חזי דניאל ממושב אחיטוב, שם גדלים רוב המלפפונים בישראל. "הרבה מאוד מהחנטים (מלפפונים בתחילת הליך הצמיחה, מ"ק) סובלים ממכת חום ומתים - וזה למעשה הירק העתידי. גם בשבוע הקרוב אני לא רואה התאוששות, אני לא רואה שהצמחים חוזרים לעצמם ומצליחים לשרוד. התאוששות כנראה תגיע החל מהשבוע שאחרי ערב החג".