הסיבוב של איקאה: הרשת נסוגה לעת עתה מתוכניתה לפתוח את החנויות שלה ובמקום זה תציע איסוף מהסניפים (שירות Click & Collect) , בהזמנה מראש דרך אתר האינטרנט שלה, "שפע אונליין", המופעל על ידי חברת ההובלות של איקאה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
איקאה עדיין מאפשרת משלוח עד הבית דרך האתר (אם כי לא לכל הפריטים), אך כעת תאפשר בחירה באיסוף ישירות מהחנות ללא תוספת עלות. זאת בעוד שהמשלוח דרך אתר איקאה עולה לצרכנים 250 שקל ומעלה.
מאיקאה נמסר: "אנו ממשיכים בתהליך ההכרה באיקאה כחברה המוכרת מוצרים חיוניים לבית מול משרדי הממשלה, במקביל ומתוך מחויבות להעניק שירות ללקוחותינו שהתאכזבו מאי פתיחת החנויות, פעלנו למציאת פתרונות נוספים לרכישה מהבית".

דחתה שוב ושוב את הפתיחה, בסוף התחרטו

כזכור, לאחר שבמשרד הבריאות המשיכו להתנגד לפתיחת חנויות איקאה, ברשת דחו את הפתיחה שוב ושוב בשבוע שעבר, אך כאמור נסוגו היום (שני) בסופו של דבר מהתוכנית לפתוח לעת עתה.
במשרד הבריאות טענו כי עמדתם לא השתנתה וכי הרשת לא מוכרת מוצרים חיוניים, בעוד ברשת טענו אז כי על פי מתווה הפתיחה, לפיו לא ייפתחו המסעדה, אזור ממלכת הילדים ומתחם הרהיטים - איקאה מהווה חנות לממכר מוצרים חיוניים.
מנכ"ל איקאה שוקי קובלנץ, אמר בריאיון לאולפן ynet: "יש חנויות רחוב שנפתחו, לפני זה יש תקנה שאומרת שאפשר לפתוח חנויות שהם בתחום מזון, פארמה ותרופות וחנויות שעיקר עיסוקם הם מוצרים חיוניים ותחזוקת הבית, אין רשימה בחוק שקובעת מה מוצר חיוני לתחזוקת הבית. אנחנו לא נילחם באף אחד, רוצים הבנה.
"קיווינו שגם לא יהיה תור אם פותחים, צמצמנו מחלקות והכנו את עצמנו. משרד הבריאות הודיע שהוא קצת חולק על דעתנו ולא חושב כמונו. אנחנו ארגון שבאמת משתף פעולה ורוצה להגיע להבנות".
2 צפייה בגלריה
שוקי קובלנץ
שוקי קובלנץ
שוקי קובלנץ
(צילום: מוטי קמחי )
קובלנץ התייחס לטענה שאיקאה מקבילה למעשה לקניון: "אמרתי שאנחנו פותחים חלק קטן מהחנות. אנחנו פועלים על פי אותה שיטה שאנחנו רואים מהמקבילים שלנו. אנחנו רוצים להגיש למשרד הבריאות את התובנות שלנו שהן חוקיות לגמרי. גם אם נפתח תחת תקנות חנויות הרחוב זה עדיין חוקי".
מה אומרים לך במשרד הבריאות? "כרגע הדבר היחיד ששמענו שמשרד הבריאות לא מסכים עם דעתנו. אני לא חושב שאפשר לנמק למה כשחנות קטנה של 4,000 מטר מוכרת בדיוק אותם מוצרים היא חנות חיונית לפי משרד הבריאות".
למה מונעים מכם לפתוח? יש אינטרס סמוי? "אנחנו לא מיתממים. מדובר בחנות איקאה, לדעתי שופטים אותי כשם המותג ולא לפי הפורמט שרצינו לפתוח במתווה".
על שאלת ynet מדוע מחיר המשלוח למוצרים שנרכשים אונליין כשהחנות סגורה גבוה משל חנויות רהיטים אחרות בארץ וגבוה ממחירי השילוח של איקאה בחו"ל, אמר קובלנץ: "נבחן, ונעשה את מה שצריך כדי באמת להיענות, אני שומע את הדבר הזה והוא לא עובר אותנו בלי תגובה. אנחנו לא מתעלמים מזה. מה שעולה כסף כרגע זה עלות ההובלה ואני חושב שסדר גודל של 250 שקל שאנחנו גובים הוא מבין הנמוכים שיש".
כידוע, בענף הקמעונאות מתלוננים כבר מספר שבועות על כך שמשרד הבריאות ורשויות מקומיות מאפשרות לחנויות סטוק כמו מקסטוק למכור מכל הבא ליד ואף הוגשה עתירה נגד המדינה בנושא. בנוסף, את האישור לפתיחת החנויות, כלל לא נותן משרד הבריאות. את הבחינה בשטח האם מדובר במוצרים חיוניים - עורכים פקחים של הרשות המקומית.
משרד הבריאות חטף לא מעט ביקורת כשאחרי הסגר הראשון איקאה מיהרה לפתוח את החנויות, שכן המדינה התירה אז פתיחה של חנויות שמוכרות כלים לבית. נטען כי איקאה קיבלה אישור משום שהבעלים של איקאה ישראל, שולם פישר, מקורב לליצמן.