בריאיון לשרון כידון וישי שנרב ב-ynet radio התייחס הבוקר (ד') יו"ר ועד עובדי שדות התעופה, פנחס עידן, לדיווח שפורסם אמש בחדשות "כאן" ולפיו לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו הייתה בקשר עם גורמים מטעם ההסתדרות בנוגע לשביתה הכללית במשק שעליה הכריז יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
לדברי עידן, "אנשי נתניהו לא דיברו איתי. התקשרו אלי מההסתדרות, סיכמו איתי שמשביתים לשעה-שעה וחצי ואז נתניהו יודיע על עצירת החקיקה ונעצור. אני הבנתי שנתניהו יודע והאמת שאמרתי להם (העובדים) לפני שנסעתי: 'כנראה הולכת להיות שביתה רק בין 10 ל-11, אל תיבהלו. זה מה שסוכם איתי, שזה צריך לקחת בדיוק שעה כל הסיפור הזה, ואז הכל השתבש".
2 צפייה בגלריה
ארנון בר דוד במסיבת עיתונאים נגד החקיקה של המהפכה המשפטית
ארנון בר דוד במסיבת עיתונאים נגד החקיקה של המהפכה המשפטית
ארנון בר דוד במסיבת עיתונאים נגד החקיקה של המהפכה המשפטית
(צילום: מוטי קמחי)
על הטענה כי השביתה הייתה לכאורה לא חוקית, אמר עידן: "אם הנוסעים רוצים, שיתבעו אותי. אם בית המשפט יחליט שעשינו דבר לא חוקי וצריך לשלם, אין לי בעיה. אני קיבלתי הוראה מיושב ראש ההסתדרות".
עוד טען, כי "אני חושב שצריכה להיות רפורמה, אבל אם השביתה הגדולה הייתה מה שהביא את ראש הממשלה לדחות את זה החודש - דיינו. אני לא מצטער ולא מתחרט כי ככה עושים הבכירים של הליכוד שהיו צריכים לבוא, לשבת למשא ומתן סביב שולחן ולמצוא את הדרך לפתור את הבעיה".
על כך שהשביתה נמשכה הרבה יותר זמן ממה שחשב תחילה, אמר עידן: "אני לא מנהל לא את ההסתדרות ולא את לשכת ראש הממשלה. אנחנו שייכים להסתדרות, לגוף שמייצג עובדים, ואנחנו עובדים בתיאום מלא. אין לי בעיה שיכעסו עלי. אם באמת בזכות זה ראש הממשלה דחה את הרפורמה וכינס את כולם למשא ומתן, אז אנחנו מנענו מלחמת אחים".
על החשש מפני תגובת נגד בליכוד לשיתוף הפעולה של עידן עם המהלך, טען כי "אני מחויב רק לדבר אחד - לעובדים שלי. כל החיים שלי עשיתי ועזרתי לליכוד כי אני מאמין בדרך של הליכוד ואני אמשיך להאמין בה. אני בליכוד בזכות עצמי, לא אף אחד אחר, ואני אמשיך להיות בליכוד. יש בכירים במפלגה שהתקשרו לתמוך בי".
במסיבת העיתונאים שכינס שלשום, יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד הודיע כי במשק "דואגים לגורל עם ישראל", והציב לנתניהו אולטימטום: "אם אתה לא מודיע היום שאתה חוזר בך מהפיטורים של שר הביטחון גלנט ומהחקיקה, אנחנו מתחילים בשביתה". באותה מסיבת עיתונאים יו"ר ועד עובדי רשות שדות התעופה עידן הודיע כי "עוצרים את כל ההמראות".
בסופו של דבר, השביתה בוטלה בעקבות הצהרת נתניהו כי הוא משהה את החקיקה, ובר דוד בירך אותו "על הבחירה באחדות העם". לדבריו, "בעקבות הודעת ראש הממשלה אני מודיע כי תופסק השביתה במשק, עליה הכרזתי הבוקר. אני מודה לכל השותפים למהלך: ראשי המשק ונציגי המעסיקים, ראשי הוועדים, העובדות והעובדים, חברי הנהגת ההסתדרות ועובדי ההסתדרות. יחד נחזיר את מדינת ישראל לדרך הנכונה".

ראש אגף ההסברה בהסתדרות: "לא היה תיאום"

בניגוד לדבריו של עידן, בריאיון לאודי סגל ודוריה למפל ב-ynet radio ראש אגף ההסברה בהסתדרות, יניב לוי, הכחיש הבוקר כל טענה לתיאום אל מול לשכת ראש הממשלה. "לא היה תיאום עם לשכת ראש הממשלה, לא היה שיח עם לשכת ראש הממשלה, ארנון וראש הממשלה לא דיברו שבועות אחורה לפני כן.
"זו סתם אגדה אורבנית, מנסים להכניס פה טריז מיותר. זה לא נכון, ההסתדרות לא עובדת אצל אף אחד, לא בלשכת ראש הממשלה ולא בלשכת נשיא המדינה", אמר לוי.
לדבריו, "בשעה 9:28 ארנון בר-דוד ועבדכם הנאמן עמדו זה לצד זה בערב יום ראשון, הסתכלו אחד על השני בעיניים ואמרו הולכים לשביתה. לא היה תיאום ולא היה שיח. לא הכל קונספירציה בחיים ואני מאוד אשמח שתכבדו את האמינות שלי ואת השם שלי.
"באמת אני מבין, זה סיפור 'סקסי', אבל שביתה זה לא דבר סקסי. אני מבין שהשביתה הזו, שאנחנו לא רצינו להגיע אליה, יוצרת שיח לא פשוט בחברה הישראלית וזה בסדר, אבל האירוע הגדול חבר'ה זה שהרפורמה נעצרה בעקבות הצעדים שלנו. זו לא שביתה פוליטית, אנחנו לא נגד ראש הממשלה, אנחנו גם לא עובדים בלשכת ראש הממשלה", טען לוי.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"סתם אגדה אורבנית". ראש הממשלה, בנימין נתניהו
(צילום: לע''מ)
באשר לטענות נגד חוקיות השביתה, טען כי "בוודאי שהשביתה היא חוקית. מה ציפו, שאנחנו נחכה שהרפורמה תעבור ואז נצא במחאה? יש רגעים בחיים ויש רגעים פוליטיים, רגעים כלכליים, רגעים חברתיים, תבחרו אתם את הרגע שבו ליו"ר ראש ההסתדרות יש את המנדט שזה גם עובר את מבחן בית המשפט שבו אפשר לצאת בצעדים ארגוניים, בצעדי סולידריות, בצעדי מחאה".
פורסם לראשונה: 08:26, 29.03.23