נוכח הירידה בהיקף התחלואה בנגיף הקורונה, גם ההנחיות הנוגעות להתנהלות במקומות עבודה השתנו החל מהבוקר (יום שלישי). אז איך צריך לנהוג במקומות עבודה כעת ומה מותר ואסור כעת למעסיקים לדרוש? עו"ד חגי ורד, שותף במחלקת דיני עבודה במשרד הרצוג פוקס נאמן, מסביר את השינויים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
אנשים בבית קפה בירושלים
אנשים בבית קפה בירושלים
אנשים בבית קפה בירושלים
(צילום: AFP)
היום בחצות פקע תוקפן של תקנות הגבלות הפעילות להתמודדות עם נגיף הקורונה, מה זה אומר? מכוחן של תקנות אלו הוטלו במהלך השנה האחרונה מגבלות שונות ונקבעו כללים שזכו לכינוי "התו הסגול" ו"התו הירוק".
כתוצאה מכך שהתקנות לא יוארכו ושקוצרה תוקפן של התקנות הנוגעות לפעילות מקומות העבודה, החל מהיום, 1 ביוני 2021, יוסרו המגבלות השונות שחלו במקומות העבודה, לרבות מגבלת ההתקהלות; חובת מינוי ממונה קורונה; שמירה על מרחק של שני מטרים ככל האפשר בין אדם לאדם; המגבלות על שימוש בחדרי אוכל ובחדרי כושר; המגבלות על קיום כנסים מקצועיים; ועוד.
האם יש מגבלות שנותרו בתוקף? המגבלה הרלוונטית למקומות העבודה שנותרה בתוקף, בשלב זה, היא חובת עטיית מסכה, שמעוגנת בצו בריאות העם. בהתאם לצו, קיימת חובה לעטות מסכה בחללים סגורים (אלא אם כן מדובר בחדר נפרד; בחלק ממבנה הכולל מחיצה בגובה שני מטר; בתא עבודה בחלל פתוח בו מותקנת מחיצה בגובה 1.20 מטר כאשר האדם שאינו עוטה מסכה יושב; או כאשר מדובר בשני עובדים העובדים בקביעות בחדר אחד, כל עוד נשמר ביניהם מרחק של שני מטר). על המעסיק מוטלת בהתאם לצו האחריות לכך שהעובדים יקיימו את החובה לעטות מסכה.
עו"ד חגי ורדעו"ד חגי ורדצילום: עידן גרוס
האם ניתן עדיין להגביל הגעה של עובדים שלא התחסנו? הסרת המגבלות ביחס לפעילות מקומות העבודה עשויה להשליך על שאלת האפשרות להגביל את הגעתם של עובדים שלא התחסנו נגד נגיף הקורונה למקומות העבודה. מעסיקים שיבקשו להוסיף ולהגביל הגעתם של עובדים שלא התחסנו למקום העבודה יידרשו לבחון מחדש את המדיניות שלהם.

סוף לאיומי "תתחסן או שתפוטר"?

כזכור, במהלך החודשים האחרונים, מאז החלה מדיניות התו הירוק, עסקים רבים איימו בפיטורי עובדים של התחסנו ואחדים אף מימשו את אותם איומים. כך למשל, בחודש מרץ האחרון, רשת שופרסל הודיעה לעובדיה כי עובד שיסרב לבדיקות קורונה עלול להיות מזומן לשימוע לפני פיטורים. בתגובה, צרכנים איימו להפסיק לקנות ברשת בטענה לפגיעה בזכות לפרטיות ובכבוד האדם של העובדים, בעוד אחרים תמכו במהלך.
באותו החודש, כפי שפורסם לראשונה ב-ynet, הודיע יו"ר מפעל הפיס, אביגדור יצחקי, כי עובד שלא יתחסן יפוטר. זאת, בעוד טענות רבות עלו בנוגע לחוקיות של המהלך.
ד"ר מתן גוטמן, הפרשן המשפטי של אולפן ynet, התייחס אז לדברים וטען כי "אם העובד יכול להמשיך לבצע עבודתו מהבית ותנאי העסקתו נשמרים לחלוטין, והוא אינו נפגע ביכולתו לבצע את עבודתו כראוי, אזי ייתכן ויוכר שזו החלטה סבירה של המעביד. ואולם, המעביד צריך להצדיק החלטה זו אם היא תימשך לאורך זמן. למשל, אם עוד חודש-חודשיים רוב מוחלט של העובדים במקום העבודה יהיו מחוסנים, אז צריך לנמק את ההצדקה הבריאותית למנוע מעובד אחד שאינו מחוסן לשהות ליד עובדים שרובם המוחלט מחוסן. יש צורך בהצדק סביר ובתכלית ראויה למדינות כזו לאורך זמן".
גוטמן הבהיר: "כיום אין שום הסדר חוקי שיכול לאפשר למעביד לכפות על עובד להתחסן. יתרה מכך, יש פסיקה של בית הדין לעבודה שאתה לא יכול לחייב עובד לתת אפילו טביעת אצבע בשעון הביומטרי בלי שיש הסמכה בחוק. זה החוק במדינת ישראל כיום, כמובן שאפשר גם לשנות אותו בחקיקה". אולם, כאמור, ייתכן שכעת, עם תום תוקפן של המגבלות, השאלה המשפטית תהפוך להיות לא רלוונטית.
פורסם לראשונה: 17:53, 31.05.21