שטראוס הולכת על שוק תחליפי החלב: תקים מפעל חדש לייצור חלב צמחי טרי ומוצריו (יוגורט, מעדנים וכו') של המותג אלפרו, בהשקעת ענק של 150 מיליון שקל. במפעל, שישתרע על פני 4,000 מ"ר לא רחוק ממחלבות שטראוס באחיהוד (ליד כרמיאל), יועסקו מאה עובדים. בניית המפעל תחל בקרוב. הציפייה בשוק היא שהייצור המקומי יגרום לירידה במחיר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
שוק מוצרי החלב מהצומח בישראל מגלגל כיום כ-426 מיליון שקל בשנה לעומת תשעה מיליארד שקל בכל שוק מוצרי החלב, כך שההשקעה הגדולה של שטראוס במפעל מהווה "הצהרה" לאמון שלה בצמיחה עתידית משמעותית של התחום.
1 צפייה בגלריה
תחליפי חלב
תחליפי חלב
תחליפי חלב
(צילום: אסנת פרץ)
מדובר בקטגוריה מהצומחות בעולם, שרשמה בישראל צמיחה של 36% מ-2019 לפי סטורנקסט. מקור הצמיחה לאו דווקא בטבעונים, אלא ביותר ויותר צרכנים שמלבד רווחת בע"ח, בוחרים בחלב צמחי מסיבות בריאותיות, וכן בשל ערכי קיימות ושמירה על כדור הארץ (תעשיית החלב נחשבת למזהמת במיוחד בעקבות גזי החממה הרבים שפולטות הפרות). בשנת 2020 צמחה הקטגוריה בישראל ב-11%.
הקמת מפעל מזון בסדר גודל כזה הפכה לנדירה בענף; שטראוס עצמה פתחה את המפעל האחרון שלה (מחלבת אחיהוד שהחליפה את המחלבה בנהריה) לפני כ-20 שנה. ההשקעה הגדולה האחרונה בתחום הייתה לפני כשלוש שנים, אז אסם הקימה את מפעל במבה החדש בקריית גת בהשקעה של כ-100 מיליון שקל, אך היה מדובר בהעתקת מפעל קיים ואילו כעת מדובר במפעל חדש בקטגוריה שעד כה לא יוצרה בשטראוס.
אלפרו היא היצרנית המובילה בעולם למוצרי חלב מהצומח והיא נמצאת בבעלות דנונה, ששותפה (20%) במחלבות שטראוס. הזיכיון למותג עבר משסטוביץ לשטראוס לפני כשנה, ולפני חצי שנה החל השיווק דרכה. עד כה מוצרי אלפרו ששווקו בארץ היו עמידים ונמכרו על המדף הרגיל, והמפעל החדש יאפשר לייצר מוצרים צמחיים טריים, שישווקו במקרר - האופציה המועדפת על הצרכנים וכזו שחושפת את המוצרים גם בפני צרכני חלב רגיל.

"זו הצהרת כוונות"

הקמת המפעל היא הצהרת מלחמה ואיום על תנובה, שבאמצעות המותג "אלטרנטיב" שולטת בשוק החלב הצמחי בישראל, עם נתח שוק של כ-57% לעומת 18% בלבד של אלפרו כיום. תנובה הייתה בין הראשונות לגלות את הפוטנציאל של הקטגוריה, שמהווה עבורה מנוע צמיחה משמעותי. היא נהנתה מהיתרון שמוצריה היו היחידים שמשווקים כטריים במקררים, אך לפני שנה נכנסה למקררים גם טרה עם המשקאות הצמחיים של VALSOIA מאיטליה, שנמכרים תחת המותג משק צוריאל.
שטראוס החלה את צעדיה בעולם המוצרים הצמחיים לפני מספר שנים, כשנכנסה לשותפות בסטארט-אפ שפיתח את המעדנים "סום" ו"יופיקס". "אנחנו מתכוונים להיות שחקן משמעותי בשוק מוצרי החלב הצמחי, זו הצהרת כוונות", אמר לממון ול-ynet אייל דרור, מנכ"ל שטראוס ישראל.
"מחלבות שטראוס ויטבתה היו ויהיו בלב העסק, אבל לצד זה אנו רואים התפתחות של עולם חדש, והחלטנו להקים מפעל חדש כי אנחנו רואים עתיד לעולם הזה. נביא טכנולוגיות חדשות, והמפעל יהיה בעל יכולת לייצר מוצרים עמידים וטריים, כולל מוצרי אלפרו שעד כה לא שווקו בארץ".