נגיד בנק ישראל לא מודאג, ולדעתו לא צפויה כלל אינפלציה חריגה בישראל. כמו כן, בנק ישראל ימשיך לרכוש דולרים בשוק מטבע החוץ, ככל שיידרש, כך עולה מדברים שאמר אמש (יום ה') הפרופ' אמיר ירון בהרצאה באוניברסיטת תל אביב.
>> >> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בהתייחסו לחששות המושמעים בימים אלה במשק מגידול באינפלציה, לקראת פרסום המדד ביום שני הקרוב, אמר הנגיד כי "אנו מעריכים שהאינפלציה בחודשים הקרובים תהיה בסביבת הגבול העליון של היעד (עד 3%). כמו כן, אנו מעריכים שהאינפלציה השנתית צפויה לרדת בהמשך, ולשוב אל סביבת מרכז היעד (2%) לאחר שייחלשו השיבושים בשרשראות האספקה המגבילים נכון לעכשיו את ההיצע".
1 צפייה בגלריה
נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון
נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון
(צילום: יעל צור)
הנגיד ציין כי "אנו רואים מספר עדויות מעודדות על הקלה בחלק מהקשיים בשרשראות האספקה העולמיות, ולאורך זמן תהליך זה צפוי לתמוך בירידה במחירי הסחורות והשינוע. בנוסף אזכיר גם כי על רקע הפעילות הערה בשוק העבודה בעקבות ההסרה ההדרגתית של מגבלות הקורונה, גברה לאחרונה הוודאות בתחום השכר הודות ל'עסקת החבילה' המסדירה את עליית השכר בחלקים נרחבים במשק בהסתכלות קדימה. אנו מסתכלים גם על העולם בנוגע להתפתחויות האינפלציה. בהשוואה בינלאומית, ניתן לראות שהאינפלציה בישראל מצויה בעשירון התחתון בקרב מדינות ה-OECD".
עוד אמר נגיד בנק ישראל כי "המצב הנוכחי מאפשר לנו מרחב בניהול המדיניות המוניטרית תוך שאנו ממשיכים לבחון כל העת את ההתפתחויות בתחומים השונים, ובכך להמשיך לתמוך בהמשך הפעילות הכלכלית במשק והיציאה מהמשבר. חטיבת המחקר צופה כי עד סוף הרבעון השלישי של 2022 ריבית בנק ישראל תעמוד על או 0.1% או 0.25%. זוהי תחזית שמשקפת תוואי ריבית מדוד יותר בהשוואה למדינות אחרות בעולם, שחלקן כבר החלו בצמצום מוניטרי לאחר שבהן האינפלציה חורגת באופן משמעותי מיעדיהן".
בהתייחס לסוגיית שער החליפין, לאחר שהדולר, האירו והליש"ט ירדו לשערי שפל מזה עשרות שנים, ציין הנגיד כי "בראייה ארוכת טווח בנק ישראל יצר תהליך לאורך השנים שאיפשר למשק להסתגל בצורה הדרגתית ולעבור ממשק מוטה ייצור למשק מוטה שירותים תוך שמירה על רמת תעסוקה גבוהה, וזה הישג גדול. במבט קדימה, כפי שכבר הראינו, רף של רכישת 30 מיליארד דולר אינו מהווה חסם עליון לגובה ההתערבות. אנו בוחנים כל העת את ההתפתחויות בשוק מטבע החוץ והבנק ממשיך לנהל את המדיניות בהתאם למצב המשק ולהמשך הפעילות הכלכלית. לא נהיה אדישים לשינויים שאינם תואמים את הנתונים הבסיסיים של המשק".
שוק המט"ח סוגר היום שבוע סוער ותנודתי, כולל התערבות של בנק ישראל במסחר. בשעות הצהריים נקבע שערו היציג של הדולר על 3.1120 שקלים לאחר שאתמול עמד על 3.12, ועד הלילה המשיך לרדת השער עד ל-3.1067. שערו היציג של האירו נקבע היום על 3.5621 לעומת 3.5773 אתמול, ושערו הרציף ירד עד שישי בלילה ל-3.5553. היציג של הליש"ט נקבע היום על 4.1690 לאחר שעמד אמש על 4.1832, זאת אחרי שירד במהלך המסחר עד לרמה של 4.16 - שפל של 28 שנה.