הרפתנים מתקדמים בהקמת קואופרטיב החלב, שבעתיד, אם יבוטל התכנון בענף החלב, יתחרה במחלבות הקיימות. ל"ידיעות אחרונות" ול-ynet נודע כי אביתר דותן, לשעבר מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר וכיום בראש צוות ההקמה של הקואופרטיב, נמצא בשלב סיום גיוס ההון הנדרש להוצאות ההקמה. הכסף מגויס מהארגונים הכלכליים של הקיבוצים, שיעמידו חצי מיליון שקל כל אחד.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בשלב זה שלושה ארגונים אישרו את העברת הכסף: גרנות - הארגון הכלכלי הגדול ביותר ומחזיק המניות הגדול בתנובה, אגודת משקי עמק הירדן וארגון משקי עמק בית שאן. הכסף, שנחוץ לצורך ההקמה, יוחזר לארגונים כשיקום הקואופרטיב. בימים אלה אמורים להיסגר הסכמים דומים עם שאר ארגוני הקיבוצים, ונראה שגם רפתני המושבים שוקלים להצטרף דרך האגודות החקלאיות שלהם.
1 צפייה בגלריה
חלב תנובה חלב מועשר
חלב תנובה חלב מועשר
חלב תנובה חלב מועשר
(צילום: מירב קריסטל)
כל עוד התכנון בענף נמשך וכולל מחיר מובטח לרפתן לליטר חלב, הקואופרטיב מנוע מלעסוק או להשפיע על מחיר החלב הגולמי. אם יבוטלו התכנון ומחיר המטרה, כפי שדורש האוצר, מתכוון הקואופרטיב למכור במשותף את החלב למחלבות, לווסת את ייצור החלב בין חבריו, להקים מתקן לייבוש עודפי חלב ולייצר מוצרים משל עצמו. "אנחנו בודקים היתכנות של פעולות שלא קשורות למחיר החלב ושהקואופרטיב יכול לעשות בזמן שהתכנון תקף", אמר גורם בקיבוצים.
התארגנות הרפתנים מותרת במסגרת הפטור מחוק ההגבלים העסקיים שקיבל המגזר החקלאי, שמתיר לו התארגנויות לצורך שיווק ומכירת תוצרת. "הפטור מתיר לנו ייצור חמאה, הקמת מתקן ייבוש חלב (כיום רק תנובה מפעילה מתקן כזה, נ"ז), טיפול ישיר בכשרות, ופעילויות נוספות שאם ייעשו על ידינו ולא דרך המחלבות, יוכלו להניב לרפתן רווח נוסף", הוסיף הגורם. "אנו בודקים גם הקמת מפעל למי גבינה. אנחנו לא רוצים שרק תנובה תווסת את עודפי החלב. זה רק לטובת התחרות והצרכנים".
התוכנית גורמת למתח בין השותפים בתנובה על רקע אכזבת הקיבוצים מבעלי השליטה הסינים שלא פתחו כמצופה את השוק הסיני למחלבה והזניקו את מכירותיה, הסיבה שגרמה בזמנו לקיבוצים לתמוך במכירה לסינים.