מלחמה באירופה, משדר מיוחד

משלוש חזיתות, בטילים ובארטילריה – ותוך כדי פלישה קרקעית: זמן קצר לאחר שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין הכריז על "מבצע צבאי מיוחד" פתחו כוחותיו במתקפה משולבת. כחצי יממה לאחר פתיחת מלחמת רוסיה-אוקראינה, אפשר כבר לשרטט כיצד החלה אותה מכת פתיחה.
המתקפה החלה בשיגורי טילים על יעדים סמוך לבירת אוקראינה קייב, לצד ירי ארטילריה ארוכת-טווח על העיר השנייה בגודלה במדינה חרקוב, שבצפון מזרח אוקראינה, ליד הגבול הרוסי. עוד לפני הזריחה, גם באודסה, דנייפר, מריופול וקראמטורסק דיווחו על פיצוצים עזים.



לפי CNN, אחת המטרות המרכזיות הייתה שדה התעופה הבינלאומי בוריספיל, ליד קייב. בסרטון נראה טיל שיוט פוגע במתקן צבאי בשדה תעופה איבנו-פרנקיבסק שבמערב אוקראינה. שדות תעופה הותקפו גם בחרקוב, בקראמטורסק ובערים אחרות.
משרד הפנים האוקראיני אמר כי הרוסים עשו שימוש גם בטילים בליסטיים, ומטוסי קרב נראו מעל העיר זפוריז'יה שבדרום-מזרח המדינה. בין היתר השתמשו הרוסים במטוסי קרב ובמסוקים, בטנקים, בטילים ובארטילריה ארוכת טווח. כל זאת, לצד מתקפות סייבר בלתי פוסקות. באוקראינה טענו כי הפילו חמישה מטוסי קרב רוסיים ומסוק באותה מתקפה ראשונית, רוסיה הכחישה זאת.
5 צפייה בגלריה
עשן בקייב ליד משרד ההגנה
עשן בקייב ליד משרד ההגנה
עשן מיתמר בקייב
( צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
ההרס אחרי הפגזה רוסית
ההרס אחרי הפגזה רוסית
ההרס אחרי הפגזה רוסית
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
אש בבסיס צבאי במריופול
אש בבסיס צבאי במריופול
אש בבסיס צבאי במריופול
(צילום: AP)
כוחות הקרקע הרוסיים פלשו לאוקראינה מהצפון, דרך גבול בלארוס, שם התאמנו בשבועיים האחרונים ביחד עם בעלת בריתם. גבול זה קרוב יחסית לבירה קייב. במקביל, הם פלשו גם מדרום, מחצי האי קרים, שאותו סיפחה רוסיה מאוקראינה בשנת 2014. רוסיה טענה כי הנחיתה כוחות מהים באודסה ובמריופול – הערים הגדולות בדרום אוקראינה - אבל האוקראינים כינו זאת "פייק ניוז".
החזית השלישית היא כמובן המזרחית. המורדים הפרו-רוסים, שפוטין הכיר בעצמאותם עוד לפני הכרזת המלחמה שלו הלילה, אמרו כי תקפו את צבא אוקראינה לאורך החזית ממזרח, "באמצעות כל כלי הנשק שבארסנל שלנו". הבדלנים הודיעו כי כבשו שתי עיירות וציינו כי מטרתם היא להשתלט על כל שטח מחוזות דונייצק ולוהנסק. בנוסף טענו כי הפילו שני מל"טים אוקראיניים.
אחרי הזריחה נשמעו אזעקות בקייב וגם בלבוב שבמערב המדינה, לשם פונו שגרירויות מערביות רבות מקייב – בהן גם שגרירויות ארצות הברית וישראל. מעל הבירה חלף גם מטוס בודד, לא מזוהה.

לאחר גל התקיפות הראשון טענו הרוסים כי נטרלו לחלוטין את חיל האוויר ואת ההגנה האווירית האוקראינית, באמצעות סדרת מתקפות מדויקות על שדות תעופה ומסלולי המראה. לפי הרוסים, בגל הראשון היעדים היו תשתיות צבאיות, אתרי הגנה אווירית, שדות תעופה צבאיים ומטוסים.
בשעות הצהריים החל גל תקיפות רוסי שני גדול, פיצוצים רבים נשמעו בקייב ועשן נראה מיתמר מעל בניין המודיעין של משרד ההגנה האוקראיני בבירה. האוקראינים אמרו כי הצבא הרוסי מנסה לחדור לאזור קייב דרך בלארוס, תוך שימוש ברקטות גראד. במקביל, תועדו מסוקים רוסיים תוקפים את שדה התעופה הצבאי הוסטומל שליד קייב.