ל-ynet נודע כי היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, אישרה לשר האוצר, אביגדור ליברמן, לחתום על צו רחב היקף להפחתת מכסי הגבינות לאחר הבחירות. בהתאם, על פי ההיתר המשפטי ובתיאום עם שר החקלאות עודד פורר, ליברמן צפוי לחתום על הצו כבר ביום רביעי הקרוב.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לפי הצו, המכס על כל הגבינות הלבנות למריחה מעל 5% יבוטל בשתי פעימות: הפחתה של 50% מהמכס החל מינואר 2023 וביטול המכס במלואו החל מינואר 2024. בנוסף, המכס על גבינת מוצרלה קשה ומגורדת עד חצי ק"ג, על גבינת מוצרלה רכה, על גבינת חלומי ועל גבינת ג'מיד ("אבני יוגורט") יבוטל באופן מיידי, והמכס על מוצרה קשה ומגורדת מעל חצי ק"ג, המשמש בעיקר עסקים כמו פיצריות, יבוטל בהליך הדרגתי של חמש פעימות שוות.
1 צפייה בגלריה
מוצרי חלב של יולו
מוצרי חלב של יולו
מוצרי חלב
(צילום: מירב קריסטל)
ההחלטה מגיעה לאחר ששרי האוצר והחקלאות הוציאו לפועל בסוף השנה שעברה את תוכניתו של השר לשעבר ישראל כץ במסגרת הסכם החלב, וחתמו על צו לביטול מכסים של מעדנים, יוגורטים וגבינות רזות, וכן הגדלת מכסות יבוא של גבינות קשות.
בתוך כך, לפני כחודש חתם ליברמן גם על צו נוסף המבטל את המכס על יבוא של פירות מיובשים, שמן קנולה וחמניות, רוטב סויה, ריבת חלב ומיצי פירות. בחודש יולי בוטל המכס על בשר טרי מצונן ומוקדם יותר השנה נחתם גם צו המבטל את המכס על יבוא דגים.
במשרד האוצר טוענים כי ביטול המכס יגדיל את מגוון המוצרים המיובאים לישראל, כך שהצרכן הישראלי יוכל ליהנות ממבחר רחב יותר, אולם יש הטוענים כי מדובר בוויתור על הכנסות המדינה בעוד אין ערובה לכך שההוזלה במחיר אכן תגולגל גם לצרכנים.