יממה לאחר שהבנק המרכזי של האיחוד האירופי (ECB) הודיע על העלאת הריבית החדה ביותר אי-פעם: האירו זינק היום (שישי) בעד 1% אל מול הדולר ושוב נסחר בשווי גבוה במעט מהמטבע האמריקני. גם אל מול השקל האירו התחזק בכ-0.5% ושערו היציג נקבע על 3.4493 שקלים. מנגד, הדולר דווקא נחלש בכ-0.23% ושערו היציג נקבע על 3.417 שקלים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כאמור, אמש הודיע הבנק בראשות כריסטין לגארד על העלאה נוספת של 0.75%, לאחר שלפני כחודשיים העלה הבנק את הריבית לראשונה זה 11 שנה, משיעור שלילי של 0.5% לשיעור אפסי. יחד עם זאת, הריבית באיחוד האירופי עדיין עומדת על 0.75% בלבד - משמעותית יותר נמוך משיעור הריבית במדינות רבות אחרות בעולם המערבי, בהן בריטניה, ארה"ב וגם ישראל.
1 צפייה בגלריה
שטרות של דולר ושל אירו
שטרות של דולר ושל אירו
שטרות של דולר ושל אירו
(צילום: Shutterstock)
ברקע להעלאת הריבית החריגה של הבנק האירופי נמצאת כמובן האינפלציה אשר משתוללת ברחבי העולם כולו, אך באיחוד היא חמורה במיוחד: הגיעה בחודש אוגוסט האחרון לשיעור שנתי של 9.1% ואף צפויה לזנק מעל לרף ה-10% בחודשים הקרובים.
מעבר לזינוק בביקושים שנגרם בשל היציאה העולמית ממשבר הקורונה, המלחמה באירופה והסנקציות על רוסיה החריפו את עליות המחירים בחלק גדול ממדינות העולם. אירופה, אשר מתמודדת עם זינוק אדיר במחירי הגז, מובילה את המגמה.
הפסקת הזרמת הגז הרוסי לאירופה החלישה משמעותית את האירו שצנח בשבועות האחרונים לפחות מ-0.99 דולרים - המחיר הנמוך ביותר של המטבע מאז שנת 2002.
יחד עם זאת, אירופה היא לא היחידה שמנסה להתמודד עם האינפלציה באמצעות העלאות ריבית חדות. הבנק המרכזי של ארה"ב (הפדרל ריזרב, או "הפד"), הודיע לפני כחודש וחצי על העלאה חדה במיוחד של 0.75% וכעת שיעור הריבית הבסיסי בארה"ב עומד על 2.25%-2.5%.
העלאות הריבית מגיעות על אף חששות מהותיים מפני מצב של מיתון או אף חמור מכך - סטגפלציה (מיתון משולב עם עליות מחירים), מצב אשר נראה שהולך וקרב באירופה ובמדינות אחרות בעולם, אם כי נכון לעכשיו - לא בישראל. יחד עם זאת, בשל ההערכה כי האינפלציה צפויה רק להחמיר, האיחוד צפוי גם הוא להמשיך ולהעלות את שיעור הריבית עוד בחודשים הקרובים.
בתוך כך, הבנק המרכזי באירופה החמיר את תחזית האינפלציה שלו מ-6.8% ל-8.1% בשנת 2022, מ-3.5% ל-5.5% בשנת 2023 ומ-2.1% ל-2.3% בשנת 2024. במקביל, הבנק חתך את תחזית הצמיחה שלו מ-2.1% בשנה הבאה ובשנת 2024 ל-0.9% בשנה הבאה ו-1.9% בעוד שנתיים.