המפקח על הבנקים בבנק ישראל, יאיר אבידן, צפוי לסיים את תפקידו במהלך יוני 2023, בתום קדנציה של פחות משלוש שנים - כשנתיים לפני סיום הקדנציה. בבנק הודיעו הבוקר (ג') כי הנגיד, פרופ' אמיר ירון, קיבל את בקשתו של אבידן לסיים את תפקידו והקים ועדת איתור למינוי מפקח/ת שבראשה יעמוד המשנה לנגיד, אנדרו אביר. בסביבת המפקח אמרו שאין קשר בין הודעת הפרישה לסיטואציה הפוליטית ולמצב הנוכחי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
אבידן (63) החל את הקריירה המקצועית שלו ככלכלן וקצין אשראי בחטיבה העסקית בבנק לאומי וכקצין אשראי בבנק לאומי בניו יורק, לאחר מכן שימש כמנהל עסקאות בכיר בפועלים שוקי הון ומשנת 1997 מילא שורת תפקידים בבנק דיסקונט, בהם סמנכ"ל הבנק, מנהל הסיכונים הראשי של הקבוצה ויו"ר בנק מרכנתיל. לאחר פרישתו כחבר הנהלה בקבוצת דיסקונט, כיהן כדירקטור בחברת מידרוג וכדירקטור בחברת שב"א.
1 צפייה בגלריה
יאיר אבידן
יאיר אבידן
המפקח על הבנקים היוצא, יאיר אבידן
(צילום: דוברות בנק ישראל)
המפקח היוצא הוא בוגר החוג לכלכלה באוניברסיטת תל אביב, שם סיים תואר ראשון בכלכלה ובסטטיסטיקה בהצטיינות. לאחר מכן סיים תואר שני במינהל עסקים ותואר שני נוסף במינהל ומנהיגות בחינוך בהצטיינות. נוסף על כך, אבידן הוא בוגר קורס ניהול מתקדם באוניברסיטת הראוורד.
לתפקידו כמפקח על הבנקים נבחר אבידן במרץ 2020 לאחר שוועדה בחנה את מועמדותם של 21 מועמדים. הוא החליף את חדוה בר כמפקחת היוצאת ונכנס לתפקידו במאי 2020, בעיצומו של משבר הקורונה שגרם למערכת הבנקאית סיכוני והפסדי אשראי גדולים. עם כניסתו לתפקיד זה חתם אבידן על הסדר ניגוד עניינים לפיו יהיה מנוע בפיקוח וטיפול בעניינו של קבוצת בנק דיסקונט וחברת שב"א.
בתחילת כהונתו כמפקח הגדיר אבידן מספר יעדים מרכזיים לאורם יפעל הפיקוח על הבנקים: שמירה על היציבות ושמירה על כספי המפקידים; הטמעת תרבות הוגנת, מכלילה ומשפיעה כלפי הלקוחות; ביסוס מערכת פיננסית תחרותית ומתקדמת לטובת הלקוחות; והתאמת אופן פעילותו של הפיקוח על הבנקים לסביבה הפיננסית והטכנולוגית המשתנה.
בין הצעדים שנעשו בפיקוח במהלך כהונתו של אבידן: ליווי הקמתו של בנק דיגיטלי חדש ומתן רישיון לבנק דיגיטלי נוסף; ליווי הקמת לשכת שירותי מחשב; השלמת והפעלת מערכת לניוד חשבונות בנק בקליק; הסרת החסמים בפני שימוש במערכות בענן; מימוש רפורמת הבנקאות הפתוחה; פרסום שיעורי הריבית הממוצעת ברמת בנק, שנגבית בגין האשראי ומשולמת עבור הפיקדונות; רפורמה בתחום המשכנתאות; קידום היערכות המערכת הבנקאית להתמודדות עם סיכוני אקלים וסביבה והמשך חיזוק ושיפור הגנת הסייבר והמעטפת התומכת בפעילות זו.
לאחרונה אושרה המלצת ועדת שטרום להפרדת חברת כרטיסי האשראי מבנק דיסקונט, בניגוד לעמדת מיעוט המפקח על הבנקים. "לי ברור שאין כאן אקדח מעשן ומידע שמצריך הפרדה. אני מודע שאני בעמדת המיעוט", טען אבידן בדיון בנושא והוסיף: "בעיני צריכה להיות מובהקות ותקפות לקבל החלטה כל כך משמעותית במיוחד כאשר יש כאן פגיעה בזכויות הקניין". יחד עם זאת, אבידן אמר כי "במידה שהוועדה תחליט לבצע את ההפרדה, זה לא יערער את יציבותה של קבוצת דיסקונט".
עם פרסום ההודעה על סיום תפקידו, אמר אבידן כי "אני מסיים בקרוב שלוש שנים של עבודה בעצימות גבוהה המלווה באתגרים רבים ומגוונים לצד תחושת סיפוק משמעותית מהיקף העשייה... את תפקיד המפקח על הבנקים לקחתי על עצמי, לאחר שכבר יצאתי לפנסיה, מתוך תחושת שליחות ורצון להקדיש מספר שנים לטובת עשייה ציבורית וחברתית משמעותית שתגיע בעוד מספר חודשים לסיומה".
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, הוסיף כי "יאיר נכנס לתפקיד בעיצומה של תקופה מאתגרת מאוד למשק ולישראל כולה. אחרי קריירה ארוכת שנים ורבת הישגים בשוק הפרטי, קראנו לו לדגל - והוא התייצב. במסגרת תקופת העבודה המשותפת שלנו, יאיר הוביל והוציא לפועל שורה ארוכה מאוד של רפורמות ועשינו לא מעט שינויים ושיפורים במערכת הבנקאית והפיננסית. אני מאחל לו מכל הלב הצלחה בהמשך הדרך וסמוך ובטוח שהפיקוח על הבנקים, על עובדיו המקצועיים והמנוסים, ימשיך להוביל בתחומי הבנקאות והפיננסים השונים והחשובים שהוא אמון עליהם".