שטיבל, טחנת הקמח הגדולה בישראל, הודיעה היום (רביעי) לרשתות המזון כי היא "נאלצת לבצע התייקרות במחירי הקמח באופן מיידי" וכי שיעור העלייה יעודכן בימים הקרובים. הסיבה לטענת החברה: "התייקרות ממושכת הנובעת מקנסות על המתנות אוניות וחוסר תפקוד בנמלים, עלויות חשמל, דלקים ועוד".
הודעת החברה מגיעה לאחר שרק אתמול אמר מנכ"ל החברה, אסא תורג'מן כי "יש לנו עדיין מלאים, ובמחסני החירום של ישראל יש מלאים לחודש נוסף בלבד. אנחנו מחכים לראות התפתחויות".
בהודעת החברה נמסר כי המלחמה באוקראינה גרמה גם היא לעליות דרסטיות ובמידה ושוק הסחורות לא יחזור למצבו טרם המלחמה היא צופה עלייה נוספת של עשרות אחוזים במחירים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
קמח
קמח
הקמח יתייקר?
(יאיר שגיא)
בתוך כך, גם היצרנית טחנות קמח ישראל שמספקת קמח לכ-20% מהשוק המוסדי הודיעה לחלק מרשתות המזון איתן היא עובדת כי החל מסוף אפריל תעלה את מחיר הקמח. כיום מחירו של ק"ג קמח לבן ברשתות נע בין 3 שקלים ל-5.5 שקלים, תלוי בסוג. קמח תופח עולה עד 8.9 שקלים לק"ג.
עליית מחירי הקמח משפיעה ישירות על מחירי המאפה, פסטות ולחמים שאינם בפיקוח מחיר של הממשלה. מאז פרצה המלחמה באוקראינה נרשם זינוק דרמטי במחירי החיטה בבורסה לסחורות בשיקגו בשיעור של 8% עד 10% ליום, והם נמצאים בשיא מזה עשור.
הסיבה היא מאחר שאוקראינה ורוסיה הן שתי ספקיות החיטה הגדולות בעולם, ומספקות יחד 50% מתצרוכת החיטה בישראל, נוצר חוסר ולחץ בביקושים על שאר הספקיות שגורם לעליית מחיר עולמית. אתמול נודע כי הונגריה, שגם היא בין ספקיות החיטה לישראל, חדלה בצו ממשלתי לייצא חיטה מתוך דאגה לביטחון המזון של ההונגרים. החשש הוא שאם המלחמה תימשך ייווצר מחסור עולמי בחיטה.
דורון בראון סמנכ"ל הטחנות, אמר כי "העלייה תיכנס לפועל לפני פסח, אבל היות וקמח חמץ בפסח אז מדובר בפועל בהתייקרות חודש אחרי החג. עד עכשיו ספגנו את העליות, אבל המלאים שלנו נגמרים ונצטרך לקנות במחירים חדשים, אנחנו לא יודעים עוד כמה יעלה ולכן הערכנו עלייה של עד 50%. השלכות מלחמת אוקראינה מתווספות לנזקי אקלים שפגעו ביבולי החיטה בעולם".
פורסם לראשונה: 06:59, 09.03.22