רשת מקס סטוק שבבעלות קרן אייפקס יוצאת לראשונה לחו"ל: הרשת חתמה על מזכר הבנות לא מחייב עם גורם מקומי בפורטוגל לקראת הקמת חנויות מקס סטוק בפורטוגל ובספרד, כאשר החנות הראשונה צפויה להיפתח - אם אכן תושלם העסקה - בתוך 12 חודשים. ההשקעה של הרשת במהלך הכניסה לאירופה מוערך בכ-5 מיליון אירו בשלוש השנים הקרובות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
המהלך של מקס סטוק מגיע בעוד זרם של רשתות דיסקאונט דווקא מגיעות לארץ ולא יוצאות ממנה, בהן למשל רשת ג'מבו היוונית, אותה מביא לארץ הראל ויזל על מנת שתתחרה במקס סטוק עם חנויות ענק, מיניסו, פליינג טייגר ורשתות זרות נוספות.
1 צפייה בגלריה
סניף של מקס סטוק
סניף של מקס סטוק
סניף של מקס סטוק
(צילום: מירב קריסטל)
אורי מקס, מייסד ושותף ברשת, אמר בשיחה עם ynet כי "פורטוגל נבחרה לאחר שנמצא כי בעוד ברוב מדינות ארופה פועלים שחקני דיסקאונט חזקים, חנויות בפורטוגל ובספרד פחות מפותחות יש להם כוח קנייה מצויין, למרות שההכנסה שם יחסית נמוכה, כי יש ביקוש חזק. אנחנו מחפשים לגדול מחוץ לגבולות ישראל, בה קיימת אפשרות להכפיל את עצמנו, אבל אנחנו רוצים לפעול גם בעולם. החזון שלנו הוא להיות רשת בינלאומית.
"עסקים כמו שלנו מאוד משגשגים. הרוב זה יבוא מסין ולנו, לעומת השחקנים החדשים, יש קשרים מצויינים עם יצרנים בסין. גם כשאי-אפשר היה לנסוע לסין אנחנו המשכנו לעבוד ולקבל סחורה כרגיל", הוא הוסיף.
באשר לתחרות אל מול ג'מבו היוונית של ויזל, אמר מקס כי "הצרכן הישראלי מכיר ואוהב אותנו. אנחנו יכולים להתמודד איתם. ויזל הוא ריטיילר, לא דיסקאונטר, יש הבדל. המגוון שלנו משתנה יותר מהר".
מקס סטוק, אחת המקעונאיות שהרוויחו מאוד בתקופת הסגרים משום שנשארה פתוחה, פירסמה אמש את דו"חות לשנת 2021. מהדו"חות עולה כי הכנסות החברה שמפעילה 55 סניפים צמחו ב-10% אשתקד והסתכמו ב-976 מיליון שקל. יחד עם זאת, הרווח הנקי עמד על 68 מיליון שקל, ירידה של 5% לעומת השנה הקודמת, כתוצאה מאירוע חד-פעמי ו"חיובי" - מתן אופציות בשווי 15.5 מיליון שקל לעובדים.
למרות העלייה בהוצאות השילוח, הרווח הגולמי של החברה נשאר גבוה וזהה לשנה שעברה - 38% מהמחזור השנתי. הרווח התפעולי ירד ב-5.7% בשל העובדה שהחברה נהנתה ב-2020 מהקלות הקורונה, הוציאה עובדים לחל"ת בחודשים מרץ-אפריל ופתחה סניפים חדשים שעדיין לא הגיעו לרווחיות.