ענקית התיירות והשכרת הדירות Airbnb זינקה בכ-21% במסחר בבורסת נאסד"ק בשבוע שעבר ובכך רשמה את השבוע הטוב ביותר שלה בשנתיים האחרונות. מתחילת השנה עלתה המניה ב-55%, אולם היא עדיין נמוכה ביותר מ-25% מהשווי בו נסחרה רק לפני קצת פחות משנה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
מה הוביל לזינוק האחרון במניה ואילו עוד חברות בלטו במיוחד? לקראת שבוע המסחר החדש שנפתח היום (ב') ומחר ברחבי העולם, ynet ריכז עבורכם כמה מהמניות הבולטות של השבוע שעבר.
2 צפייה בגלריה
לוגו airbnb
לוגו airbnb
Airbnb
(צילום: shutterstock)
Airbnb היא חברה אמריקנית המבוססת בסן פרנסיסקו שבארה"ב ומציעה שירותי השכרת בתים, חדרים, יחידות נופש ופתרונות דיור נוספים, רובם לטווח קצר ובינוני. החברה למעשה משמשת כמתווך בין בעלי הנכס לשוכרים ובשנים האחרונות הפכה לאחד המתחרים המרכזיים לשוק המלונות והתיירות המסורתי.
יחד עם זאת, לאורך השנים החברה ספגה לא מעט ביקורת על מודל ההשכרה שלה, החל מטענות על היעדר פיקוח ועד לתרומה שלה לעליות מחירי הנדל"ן ברחבי העולם המערבי. יתרה מכך, במספר ערים באירופה ובארה"ב אף אסרו על השימוש בפלטפורמה או הגבילו מאוד את השימוש בה.


החברה הונפקה בבורסת נאסד"ק בדצמבר 2020, עלתה בשיעור חד של למעלה מ-50% בתוך כחודשיים ואז נסחרה בתנודתיות עד נובמבר 2021. מאז ועד תחילת השנה הנוכחית נסחרה המניה בירידות חדות ואיבדה כ-60% מערכה.
העליות האחרונות נרשמו ברקע פרסום נתוני ההזמנות של החברה, אשר הצביעו על חזרה לרמות של טרום מגפת הקורונה. בהתאם, ההכנסות היו גבוהות מהותית מהצפי, עם גידול של 20% בהזמנות ל-88.2 מיליון לילות. בכך, סיכמה החברה שנה רווחית ראשונה בתולדותיה.
בתוך כך, החברה לא נהנתה רק מהחזרה לנסיעות בינלאומיות ובתוך גבולות המדינה, אלא גם ממעבר עקבי של אנשים רבים מהעיר לכפר ברקע העלייה בפופולריות של מודל העבודה ההיברידי - וזיהתה גידול חד בהשכרות לטווח של למעלה מ-28 יום, המהווים כעת למעלה מ-21% מהכנסותיה.
המתחרה של גוגל ופייסבוק מזנקת
חברה נוספת שבלטה במיוחד לחיוב בשבוע שעבר הייתה ענקית הפרסום ברשת טרייד דסק (theTradeDesk), אשר זינקה בכ-24% במסחר בבורסת נאסד"ק. בכך, השלימה המניה עלייה של כ-35% מתחילת השנה.
2 צפייה בגלריה
פלטפורמת theTradeDesk. אילוסטרציה
פלטפורמת theTradeDesk. אילוסטרציה
פלטפורמת theTradeDesk. אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
טרייד דסק היא חברה אמריקנית רב-לאומית אשר מעסיקה כ-3,000 עובדים ב-25 משרדים ברחבי העולם. למעשה, מדובר באחת החברות העצמאיות הגדולות ביותר בתחום הפרסום ברשת ובאחת מהמתחרות המובילות של דאבלקליק (גוגל) ושל פייסבוק אדס (מטא).
הזינוק האחרון במניית החברה מגיע ברקע תוצאות כספיות חיוביות במיוחד, במסגרתן דיווחה החברה על עלייה משמעותית בשורת ההכנסות, הרווח למניה ובשולי הרווח התפעולי. זאת, לצד הכרזה של החברה על רכישה חוזרת של מניות - במסגרת החברה תרכוש בעצמה מניות אשר הנפיקה בעצמה בעבר. מדובר בפעולה משמעותית המביעה ביטחון של החברה במניה ובאחד ממנועי הצמיחה החזקים של שוק המניות ב-20 השנים האחרונות.
תוצאות החברה החיובית סייעו להפיג לפחות חלק מחששות האנליסטים והסוחרים מכך שההאטה בצמיחה העולמית עלולה להשפיע על תעשיית הפרסום הדיגיטלי, והוכיחו כי מוצריה המובילים של החברה ממשיכים לאגור נתח שוק משמעותי, לפחות נכון לעכשיו.

עוד בלטו במסחר בשבוע שעבר:

  • טוסט (Toast, Inc), ספקית שירותי ניהול, ייעוץ, תוכנה ואשראי למסעדות, ירדה בכ-15% במסחר בשבוע שעבר. זאת, על אף שהחברה סיפקה תוצאות טובות מהצפי בשורת ההכנסות והרווח, לצד תחזיות טובות ממרבית האנליסטים. המניה רשמה את הירידה היומית החדה בתולדותיה, בעיקר ברקע לפעילות המימון למסעדות אשר זוכה לסקפטיות מהמשקיעים ברקע לסביבת הריבית הגבוהה והמודל העסקי המסוכן של ענף המסעדנות, לצד החשש כי עליות המחירים העולמיות יובילו להאטה בתנועת הלקוחות ולקשיי עמידה באשראי.
  • דן אנד ברדסטריט, העוסקת בניהול סיכוני אשראי, מידע על אשראי ומידע שיווקי, צנחה בכ-13% במסחר בבורסת ניו יורק. בכך, סיכמה החברה ירידה של 56% מהשיא שנקבע באוקטובר 2020. הסיבה לירידות האחרונות היא תוצאות ותחזיות נמוכות משמעותית מהצפי שסיפקה החברה לאחרונה. בעוד פעילות החברה בארה"ב צמחה בכ-1.5% בלבד, ברחבי העולם הציגה ירידה של 5.5% בהכנסות. ברקע, אנליסטים ציינו בין היתר את מעבר הלקוחות למתחרה ZoomInfo, לצד סיום חוזים ארוכי טווח.
הערה: ההשקעה בשוק ההון עלולה להיות מסוכנת ולהוביל להפסדים כלכליים קשים. אין לראות בכתבה זו המלצה או אי-המלצה בנוגע לכל אחת מהמניות המדוברות. הנתונים נכונים לסגירת המסחר בסוף השבוע האחרון ועשויים להשתנות. אין לבנקים וליועצי ההשקעות שום עניין אישי בנושא והסיקור אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל סוחר.
הכתבה נכתבה בסיוע שי צסלר, אנליסט שווקים גלובליים ביחידת המחקר של בנק הפועלים.