חברת וירג'ין גלקטיק (Virgin Galactic), העוסקת בתחום תיירות החלל המסחרית, צנחה ב-11% במסחר בשבוע שעבר והשלימה ירידה של כ-40% מתחילת החודש ושל כמעט 60% רק מחודש יוני האחרון.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
מה גרם למניית החברה השאפתנית לצנוח בחדות כל כך ואילו עוד מניות בלטו במסחר? לקראת שבוע המסחר החדש שנפתח היום (ב') ברחבי העולם, ynet עושה סדר בכמה מסיפורי המניות הבולטות של השבוע שעבר.
2 צפייה בגלריה
תגיע לגובה 88 ק"מ. החללית
תגיע לגובה 88 ק"מ. החללית
חללית של וירג'ין גלקטיק
(צילום: AP)
וירג'ין גלקטיק, שבבעלות המיליארדר הבריטי ריצ'רד ברנסון, עוסקת כאמור בהטסת תיירים לחלל. ברנסון עצמו עשה היסטוריה בחודש יולי 2021, כאשר הגיע לחלל בטיסה פרטית ביחד עם חמישה בני אדם נוספים מחברתו.
מטבע הדברים, היעד השאפתני של החברה הוביל משקיעים רבים ברחבי העולם להתעניין בה בשנים האחרונות. אולם, מצבה הפיננסי והאתגרים התפעוליים שלה מעלים חששות משמעותיים, אשר הובילו לירידות האחרונות בשווי המניה.
כך למשל, הכנסות החברה ברבעון השני של השנה נמוכות מאוד ועמדו על שני מיליון דולר בלבד, לצד הוצאות תפעוליות גבוהות בסך כולל של 141 מיליון דולר. בהתאם, החברה מדווחת על הפסד נקי שהולך וגדל, עם קצב "שריפת מזומנים" גבוה במיוחד.
במקביל, בינתיים נראה שהבטחות החברה להטיס תיירים לחלל נראות רחוקות והמשקיעים מאבדים אמון, בעוד החברה של ברנסון ממשיכה לגייס כספים ולדלל את ערך המניות שלה.
זוהי לא הפעם הראשונה שמניית החברה צונחת בחדות בחודשים האחרונים. כך למשל, מחודש פברואר האחרון ועד חודש אפריל צנחה המניה בכ-50%, בנובמבר-דצמבר אשתקד איבדה כ-40%, בספטמבר-אוקטובר ירדה בכ-30% ובסך הכל מהשיא אליו הגיעה ביוני 2021 ועד היום, צנחה המניה בלא פחות מ-95% - משווי של כ-56 דולר לשווי נוכחי של כ-2.54 דולרים בלבד.
במקביל, החברה עדיין מתמודדת עם תחרות גדולה מאוד בשוק, כדוגמת בלו אוריג'ין (Blue Origin) של מייסד אמזון ג'ף בזוס, אשר טס גם הוא בטיסה פרטית לחלל כמה ימים לאחר שברנסון עשה זאת. חברה מובילה נוספת בתחום הטיסות לחלל היא SpaceX של האיש העשיר ביותר בעולם, אילון מאסק. יחד עם זאת, בניגוד לווירג'ין גלקטיק, שתי החברות המתחרות עוד לא נסחרות בבורסה.

אילו עוד מניות בלטו במיוחד בשבוע שעבר?

  • פוט לוקר, מותג ההנעלה וההלבשה המוביל, צנח בכ-32% בשבוע האחרון ברקע דוחות כספיים מאכזבים אשר הצביעו על ירידה חדה ברווח למניה (0.04 דולרים לעומת 1.1 דולרים ברבעון המקביל אשתקד), לצד ירידה בהכנסות. במקביל, המכירות בחנויות זהות ירדו ב-9.4% על רקע ירידה בביקושים והרווח הגולמי ירד, בין היתר על רקע עלייה בגניבות מחנויות. החברה הורידה את התחזיות שלה לשנת 2023 וצופה ירידה של 8%-9% במכירות ורווח למנייה של 1.3 דולרים עד 1.5 דולרים - משמעותית פחות מהתחזיות הקודמות. זו פעם שנייה השנה שהמניה נחתכת בחדות: הפעם הקודמת הייתה בחודש מאי, גם אז על רקע אכזבה גדולה מהדוחות הכספיים. בסך הכל צנחה המניה בכ-55% מתחילת השנה.
  • אנבידיה, ענקית השבבים הבינלאומית, זינקה בכ-6% בשבוע שעבר, לאחר שגם בשבוע הקודם עלתה בשיעור דומה, ובכך השלימה עלייה אדירה של כ-220% מתחילת השנה. ברקע: החברה פרסמה דוחות כספיים חזקים שהפתיעו לטובה את המשקיעים, בעיקר הודות למיצובה כחברה מובילה בתחום הבינה המלאכותית (AI). במקביל, החברה צופה המשך ביצועים חזקים גם ברבעון הבא, ואף הודיעה על תוכנית לרכישה עצמית של מניות, המעידה על אמון החברה בערך המניה, בהיקף של 25 מיליארד דולר.
  • ספלאנק, חברה המספקת כלים מתקדמים לניתוח מידע רב בפשטות יחסית, זינקה בכ-19% במסחר בשבוע שעבר. ברקע: החברה דיווחה על דוחות כספיים טובים שכללו עלייה בהכנסות וברווח למניה בשיעורים גדולים בהרבה מצפי האנליסטים. עיקר התוצאות הטובות נבעו מחוזק בעסקי הענן של החברה (28%+), עם עלייה במספר עסקאות הענן במהלך הרבעון השני של השנה. בנוסף, החברה העלתה את תחזיותיה למכירות ולרווחיות לשנה כולה, מעבר להערכות האנליסטים.
הערה: ההשקעה בשוק ההון עלולה להיות מסוכנת ולהוביל להפסדים כלכליים קשים. אין לראות בכתבה זו המלצה או אי-המלצה בנוגע לכל אחת מהמניות המדוברות. הנתונים נכונים לסגירת המסחר בסוף השבוע האחרון ועשויים להשתנות. אין לבנקים וליועצי ההשקעות שום עניין אישי בנושא והסיקור אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל סוחר.
הכתבה נכתבה בסיוע יקירה שחר, מנהלת דסק שווקים גלובליים ביחידת המחקר של בנק הפועלים.