"זלזול", "חוסר כבוד", "לא עושים כלום ולא אכפת להם", "יושבות ובוכות בבית", "נותנים אשראי לעברייני מין". בתחילת אוקטובר 2021, אחרי שנאספו ונחשפו עדויותיהן של כ-30 נשים, זומן לחקירה סוכן הדוגמניות שי אביטל. היום (ב') הוא היום ה-100 מאז אותו זימון, וכף רגלו עדיין לא דרכה בתחנת המשטרה. הנשים שהעידו נגדו, אלו שלכאורה נוצלו, הוטרדו והותקפו ולבסוף נחשפו באומץ כדי לפרום את קשר השתיקה, מדברות כעת על תחושות קשות של תסכול ואכזבה מהתנהלות רשויות החוק, ומכך שאביטל - למרות עשרות התלונות - עדיין מתהלך חופשי.
4 צפייה בגלריה
שי אביטל, נועה יונני, שיר הרוש, לין פאר
שי אביטל, נועה יונני, שיר הרוש, לין פאר
שי אביטל, נועה יונני, שיר הרוש, לין פאר
(צילום: ענת מוסברג, מוטי לבטון, באדיבות המצולמת, שאול גולן)
אחת מהן, נועה יונני, אף סיפרה ל-ynet כי החליטה בסופו של דבר למשוך את התלונה: "הבנתי שזה לא באמת נלקח ברצינות, זו הבעת חוסר אמון מוחלט במערכת". יונני, כוכבת ריאליטי, הייתה בין הראשונות שנחשפו בשמן ובפניהן במסגרת תחקיר "חשיפה" על אביטל. היא סיפרה אז כי סוכן הדוגמניות תקף אותה במהלך נסיעה ברכב: "הדפתי אותו ממני ונוצר ממש עימות בינינו, כשהוא מנסה לכפות את עצמו עליי ואני מנסה להשתחרר בכוח, עד שפתחתי את הדלת של הרכב וממש נפלתי על הרצפה. הוא סגר את הדלת של הרכב, פתח את החלון, קילל אותי קללות נוראיות מהחלון, ופשוט המשיך לנסוע".
"זה אבסורד, אני מצפה שהמשטרה תטיל סנקציות, שתגרום לו לחזור לארץ", אמרה בשיחה עם ynet לין פאר, שהייתה גם היא בין הראשונות להעיד נגד אביטל, כשסיפרה איך לדבריה הפך אותה ל"שפחה שלו". "אני מאוכזבת. זה זלזול, חוסר כבוד להטרדות שספגו נשים. יש להם מיליון ואחת אפשרויות, והם לא עושים דבר". פאר הדגישה כי אינה מצטערת על כך שנחשפה ובהמשך התלוננה במשטרה: "אני אמשיך עד שהבן אדם הזה ישלם את הדין. אנחנו 30 נשים שלא יירגעו".
4 צפייה בגלריה
מתוך "האח הגדול"
מתוך "האח הגדול"
נועה יונני. מתוך "האח הגדול"
(צילום מסך, רשת)
4 צפייה בגלריה
לין פאר מגיעה לתחנת המשטרה בת"א להגיש תלונה נגד שי אביטל
לין פאר מגיעה לתחנת המשטרה בת"א להגיש תלונה נגד שי אביטל
"אמשיך עד שהבן אדם ישלם את הדין". לין פאר
(צילום: שאול גולן)
גם לירז נומדר, שהוטרדה לכאורה על ידי אביטל על סט הצילומים של "פרפקט טן" - פרשה שנחשפה לראשונה ב-ynet - לא מתחרטת על כך שהגישה תלונה. "הלכתי עם מה שהרגשתי שאני צריכה לעשות", היא מספרת, "אבל כן מבאס שלא קורה כלום. זה זלזול בכל הנשים שהיו צריכות לאסוף כוחות ולדבר על הדברים. קיוויתי שהצדק ייעשה, ונכון לעכשיו הוא לא נעשה. המשטרה, בהתנהלות שלה, נותנת אשראי לעברייני מין לפעול - מבלי שהם יובאו לדין".
“התלונות במשטרה לא עוזרות", קובעת ויקטוריה, שסיפרה עוד בתחילת הפרשה על ההטרדות שעברה לדבריה מצידו של אביטל. "הם לא עושים כלום ולא אכפת להם. אבל אני לא אוותר, אתלונן כמה פעמים שצריך ולמי שצריך".
"אני מקווה שלא הגשתי תלונה לחינם, הייתה תקווה בהתחלה - אבל עכשיו אני לא יודעת אם זה היה שווה את זה, אם המשטרה מתעלמת מהסיפור", אומרת שיר הרוש, שחשפה את סיפורה האישי ב-ynet לפני כחצי שנה. הרוש טענה באותה שיחה כי אביטל הטריד אותה במהלך פגישה במשרדי הסוכנות עוד כשהייתה בת 15. "אנשים יודעים איפה הוא נמצא", היא אומרת כעת, "המשטרה לא יכולה לעשות משהו? לא יכולים לגרום לו לבוא? קיבינימט, מה צריך לעשות כדי להביא את הבן אדם לפה? הוא נהנה, עושה חיים, כבר כמה חודשים לא בישראל, זה רקוב מהשורש. זה זלזול במתלוננות. זו הפקרות לשמה. אף אחד לא מדבר איתי. אף אחד לא מעדכן אותי. אני מנסה להבין מה קורה, מה הבעיה, ולא מצליחה להבין את זה. מפקירים אותנו".
4 צפייה בגלריה
שיר הרוש אחרי שהגישה תלונה במשטרה נגד שי אביטל
שיר הרוש אחרי שהגישה תלונה במשטרה נגד שי אביטל
שיר הרוש אחרי שהגישה תלונה במשטרה נגד שי אביטל
גורמים במשטרה אמרו: "שי אביטל נקרא דרוש חקירה. אנחנו נהפוך כל אבן ואבן כדי להביאו לחקירה בישראל. אנחנו אחרי פגישה משמעותית עם הפרקליטות על עניין ההסגרה. המשטרה לא יושבת על הגדר ומחכה, מבצעים השלמות חקירה ובימים הקרובים נגיש את הכל. ברגע שהוא ינחת בארץ, הוא ייעצר מיידית. אנחנו לא מנהלים משא ומתן עם אנשים שבורחים לחו"ל".
עורכי דינו של שי אביטל, ששי גז ושרון נהרי מסרו בתגובה: "מרשנו רוצה לחזור לישראל והוא גם יעשה זאת. ניהול המערכה נגד מרשנו בתקשורת, ניהול מצוד מתוזמר שכולל השפעה על עדויות וזיהום החקירה, מצריך השקעה גדולה בהכנת הגנתו לקראת בואו לישראל. נגד מרשי פועלים כעת גופים רבי עוצמה והוא משקיע משאבים רבים באיסוף ראיותיו להזמת הטענות נגדו".

עשרות תלונות ועדויות

אביטל נחשב לאחד מבכירי סוכני הדוגמניות בישראל, אבל בחודשים האחרונים התעוררה סערה גדולה סביבו כשנערמו עדויות רבות על עבירות מין שביצע לכאורה. בסך הכל הוגשו נגדו 26 תלונות, כאשר עוד ועוד מתלוננות נחשפו בפנים ובשם וקראו לנשים רבות להגיע ולהתלונן גם כן.
רבות מהמיוצגות שלו, גם אלו שלא הוטרדו לכאורה על ידו, בהן כמה מהשמות הבכירים בתעשייה דוגמת נטע אלחמיסטר, אסתי גינזבורג, קורל סימנוביץ' וטיילור מלכוב יצאו נגדו ואף עזבו את הסוכנות שלו כשהפרשה התפוצצה.
בשבועות האחרונים דילג אביטל בין מספר מדינות עד שמצא את עצמו בבירת הונגריה בודפשט. העיתונאי חיים אתגר, מגיש התוכנית "חשיפה", נסע לבודפשט על מנת לאתר שם את סוכן הדוגמניות. אתגר העיר את תשומת ליבם של אנשי חב"ד במקום - ואלה בתגובה החליטו להעביר מסר לאביטל שהוא אינו אורח רצוי יותר בבית חב"ד בבודפשט.