המחאה נמשכת: היום (ו'), ברחבת סינמטק תל אביב, התייצבו מאות ילדים ומבוגרים ולצידם כוכבי כאן חינוכית כדי להפגין נגד כוונתו של שר התקשורת שלמה קרעי לצמצם את תקציבי תאגיד השידור הציבורי - ובכך לאיים על קיומו. "אני רוצה שכולכם תדמיינו עולם בלי עוזה ושבי", אמר כוכב הילדים והנוער קווין רובין על הבמה. "אני קורא כאן לממשלה החדשה 'תראו את הילדים שנמצאים כאן שזועקים את הזעקה שלהם".
5 צפייה בגלריה
ההפגנה נגד סגירת כאן חינוכית
ההפגנה נגד סגירת כאן חינוכית
מאות הגיעו להפגין נגד סגירת כאן חינוכית
(צילום: מוטי קמחי)
"אני מאוד כועסת", עדיף קראה השחקנית רוני הדר, המככבת ב"כראמל", אל הקהל שהתאסף ברחבת הסינמטק. ולירית בלבן, שמשחקת לצידה, המשיכה: "גם אני כועסת, אתם יודעים למה? כי מישהו שם בממשלה החליט לסגור את החינוכית". הדר: "אנחנו נפציץ את שרי הממשלה בסרטונים שאומרים 'אל תסגרו את החינוכית'".
התוכנית של שלמה קרעי לסגירת התאגיד, סיקור נרחב:
"הדור של היום חכם, אנחנו לומדים ממסכים", אמר השחקן שחר טבוך ("מי פה הבוס"). "כשהייתי קטן היו אומרים לי 'אסור לעשות ככה והייתי עושה ולא מבין', ואז הייתי רואה סדרה ורואה איך הדמות מרגישה ומבין. בכאן יש תכנים לכל הילדים, מקום מרוכז שבו יש הכול. יש פה תוכן מדהים והלוואי שהילדים שלי ילמדו ממנו".
5 צפייה בגלריה
קווין רובין
קווין רובין
קווין רובין
(צילום: מוטי קמחי)
השחקנית והקומיקאית חנה לסלאו, שהגיעה להביע הזדהות עם ההפגנה רגע אחרי שסיימה הצגה בהבימה, אמרה ל-ynet: "הילדים פה מביעים את מה שהם מרגישים ברגליים. אי אפשר לסגור את החינוכית, הרי דורות גדלו על התוכניות האלו. בנוסף, זה מטורף שרוצים לסגור את כאן, שהוא היום הערוץ הכי טוב בטלוויזיה".
"עברנו בשבועות האחרונים ימים ארוכים של מתח, חוסר ודאות ודאגה לעתידו של מקום העבודה של כולנו – תאגיד השידור הישראלי", מסר מנכ"ל כאן גולן יוכפז בהודעה לעובדי התאגיד. "למרות הטלטלה – לא הפסקתם לרגע לעבוד ולהצטיין. לעת עתה המאבק תם, אבל לחלוטין לא נשלם. האיום הממשי על המשך קיומו של התאגיד מרחף באוויר, והוא עלול לשוב במהירות ובאופן אגרסיבי הרבה יותר. התפקיד של כולנו הוא להמשיך לעמוד על משמר השידור הציבורי, להמשיך לעשות תוכן איכותי לכל עם ישראל".
דבריו באים בהמשך לכך שאתמול גורם בקואליציה טען שאותן תוכניות הוקפאו נכון לעכשיו. הסיבה לכך, ככל הנראה, היא הרצון להתמקד כעת בתוכנית לוין-נתניהו לשינויים במערכת המשפט.
5 צפייה בגלריה
שחר טבוך
שחר טבוך
שחר טבוך
(צילום: מוטי קמחי)
ההערכה היא שלא מדובר בסוף פסוק - ובכל מקרה ההחלטה הזו לא התקבלה בשיתוף עם שר התקשורת שלמה קרעי, שהציב את עניין התאגיד בראש סדר עדיפויותיו. בשלב זה כאמור התוכנית רק תוקפא, ולא נראה שיש בקואליציה כוונה לוותר עליה לחלוטין.
באופוזיציה לא מתרשמים מדבריו של אותו גורם על הקפאת התוכנית לסגור את התאגיד. "הודעת הממשלה על הסרת התוכנית לסגירת התאגיד היא טקטיקה", אמרה ח"כ אורית פרקש הכהן מהמחנה הממלכתי. "אחיזת עיניים של ממשלה מסוכנת כדי להחליש את מחאת הישראלים שהולכת ומתחזקת. תוכנית בשלבים: קודם נרסק את שלטון החוק ואז נמשיך לתקשורת החופשית ולטיפול בתאגיד".
מאז שמונה קרעי לתפקיד שר התקשורת, הוא התבטא רבות בנוגע לעתיד תאגיד השידור. "תהיה הסרת חסמים, הסרת רגולציה ופתיחת השוק לתחרות. אנחנו נכניס לכם ולכל השחקנים האחרים", אמר קרעי בתוכנית "פגוש את העיתונות" בחודש שעבר. "לקחת את כל הנתח של הפקות המקור, של הדיגיטל, תקציבים של מאות מיליונים שהיום הולכים לשחקן יחיד וחוסמים את כל התחרות בשוק". לשאלה האם כבר בחוק ההסדרים הקרוב תקציב התאגיד יקוצץ במאות מיליונים השיב השר הנכנס: "זו התוכנית שלי".
5 צפייה בגלריה
גולן יוכפז, מתוך כנס החירום של ארגון העיתונאים והעיתונאיות נגד סגירת התאגיד
גולן יוכפז, מתוך כנס החירום של ארגון העיתונאים והעיתונאיות נגד סגירת התאגיד
מנכ"ל כאן גולן יוכפז
(צילום: מוטי קמחי)
עוד אמר קרעי כי "אין מקום לשידור ציבורי בישראל. אני רוצה לפתוח פיות, לא לסתום פיות. במקום לשים 400 מיליון שקל בתאגיד וכל היתר לא יכולים לעשות - אנחנו נמנף את זה. החזון שלי הוא שאין שידור ציבורי בישראל. אני רוצה שכתבים ירצו את הציבור. כאשר אני אסגור את הרשות השנייה, נסגור את מועצת הכבלים והלוויין. צריך להסיר מגבלות תוכן. להסיר חסמים, להסיר רגולציה".
לאחר דבריו של קרעי עיתונאים רבים, כמו גם אנשי תקשורת ותרבות, התבטאו נגד סגירת תאגיד השידור הציבורי. ביום ראשון האחרון עיתונאים ואנשי תקשורת התאגדו בתל אביב לכנס חירום למען עתיד תאגיד השידור הציבורי, שבו נכחו בין השאר מנכ"ל תאגיד השידור ציבורי גולן יוכפז, יו"ר ארגון העיתונאים והעיתונאיות נורית קנטי, מנכ"ל חדשות 12 אבי וייס, איילה חסון, יונית לוי, אילנה דיין, אור הלר, ספי עובדיה, מתן חודורוב, ברוך קרא, משה נוסבאום ועוד.
5 צפייה בגלריה
שר התקשורת שלמה קרעי בכנס של עיתונות אונליין באוניברסיטת רייכמן
שר התקשורת שלמה קרעי בכנס של עיתונות אונליין באוניברסיטת רייכמן
שר התקשורת שלמה קרעי
(צילום: מוטי קמחי)
בשבוע שעבר מאות שחקנים, במאים, כותבים ואנשי תרבות ותוכן נוספים הגיעו לכנס חירום להצלת תאגיד השידור הציבורי שנערך בתיאטרון צוותא בתל אביב. בין הנוכחים בכנס היו יו"ר איגוד שח"ם ריקי בליך, תיקי דיין, עידית טפרסון, נלי תגר, נועה קולר, רננה רז, ליטל שוורץ, ליאור רז, אניה בוקשטיין, דאנה איבגי, יובל שרף, דנה מודן, רבקה מיכאלי, מנכ"ל קשת אבי ניר ורבים נוספים. עם תום הכנס, יצאו חלק ממשתתפיו להפגין מול קריית הממשלה וחסמו את צומת קפלן בתל אביב.