רשימת המועמדים לפרס גלובוס הזהב 2023 התפרסמה היום (ג'), ובהחלט נרשמו מספר הפתעות. "הפייבלמנים" של סטיבן ספילברג, שאמור היה לפי התחזיות לגרוף את מרב המועמדויות, הסתפק בחמש מהן - לא מספר של מה בכך, אבל הוא לא המוביל מבין סרטי הקולנוע המועמדים. הכבוד הזה שמור לסרט קטן יחסית - "רוחות אינישרין", דרמה קומית שחורה של המחזאי והבמאי מרטין מקדונה (שכבר קטף את גלובוס הזהב על "שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי"), העוסקת בצמד חברים וותיקים שחתול שחור עבר ביניהם - דבר המוביל לתוצאות לא צפויות. סרטו של מקדונה, בכיכובם של קולין פארל וברנדן גליסון, זכה לשמונה מועמדויות, כולל לפרס הסרט הטוב ביותר בקטגוריית סרטים המוזיקה או הקומדיה, ומועמדויות לגליסון ופארל - גליסון לפרס שחקן המשנה בסרט מוזיקה או קומדיה, ופארל לפרס השחקן הראשי. ב-2008 זכה פארל בגלובוס הזהב לשחקן הטוב ביותר על תפקידו ב"ברוז'" שכתב וביים מקדונה.
5 צפייה בגלריה
מתוך "רוחות אינשירין"
מתוך "רוחות אינשירין"
מתוך "רוחות אינשירין"
הפתעה שנייה בגזרת המועמדויות בטקס, שחוגג את שנתו ה-80: "הכול בכל מקום בבת אחת", סרטם הייחודי של צמד הבמאים דניאל קוואן ודניאל שיינרט, שזכה לשלל שבחים כאשר הוקרן וקטף שש מועמדויות לגלובוס הזהב - כולל לסרט הטוב בקטגוריית סרט המוזיקה או הקומדיה, ומועמדות לכוכבת הסרט מישל יאו בקטגוריית השחקנית הטובה ביותר בסרט מוזיקה או קומדיה.
"הפייבלמנים" האוטוביוגרפי של ספילברג זכה לחמש מועמדויות, כאמור, כולל בקטגוריות הבימוי, התסריט (שעליו חתומים ספילברג וטוני קושנר) והשחקנית הטובה ביותר בדרמה, מישל וויליאמס. לחמש מועמדויות זכה גם הסרט המצופה "בבילון" של הבמאי דמיאן שאזל, שטרם יצא להקרנות מסחריות. שאזל זכה בעבר בגלובוס הזהב על סרטו "לה לה לנד", שהמשיך לקטוף שישה פרסי אוסקר. בין היתר, במועמדויות שצבר כלולים מועמדויות לפרסי השחקן הטוב ביותר בסרט מוזיקה או קומדיה עבור בראד פיט, ומועמדות לפרס השחקנית עבור מרגו רובי.
5 צפייה בגלריה
מתוך "הפייבלמנים"
מתוך "הפייבלמנים"
מתוך "הפייבלמנים"
(צילום מסך)
בגזרה הקולנועית נרשמו הפתעות נוספות בדמות המועמדויות של "אווטאר: דרכם של המים" - אשר עתיד לצאת בסוף השבוע הקרוב וקטף מועמדות לפרס הסרט הטוב ביותר בקטגוריית הדרמה, כמו גם למועמדות בקטגוריית הבימוי עבור ג'יימס קמרון - וגם של אפוס האקשן ההיסטורי מהודו, RRR, שהפך לשובר קופות אימתני וזכה למועמדויות בקטגוריות הסרט הבינלאומי הטוב ביותר, והשיר המקורי הטוב ביותר. "אהבה בשחקים: מאבריק", שצפוי היה להתברג עם מעט יותר מועמדויות מאלו שלהן זכה, קטף שתיים בסופו של דבר: הסרט הטוב ביותר בקטגוריית הדרמה, והשיר הטוב ביותר על Hold My Hand של ליידי גאגא.
בגזרה הטלוויזיונית מובילות הסדרות "אבוט אלמנטרי" עם חמש מועמדויות, ו"הכתר" שזכתה לארבע מועמדויות, ביניהן לסדרת הדרמה הטובה ביותר, לשקנית אימלדה סטונטון המגלמת את המלכה אליזבת ולשחקנית אליזבת דביקי, המגלמת את הנסיכה דיאנה.
"פאם וטומי", דרמה קומית שעוסקת בסיפור קלטת הסקס הידועה לשמצה של פאמלה אנדרסון וטומי לי, זכתה במפתיע לארבע מועמדויות - כולל לילי ג'יימס המגלמת את אנדרסון ומועמדת לפרס השחקנית, וסת' רוגן המועמד על גילום השיפוצניק שגנב את הקלטת מביתה. רוגן גם יצר את הסדרה יחד עם שותפו אוון גולדברג והפיק אותה.
גם "מפלצת: סיפורו של ג'פרי דאהמר" והשנויה במחלוקת זכתה לארבע מועמדויות, וכנ"ל גם לגבי גם "הלוטוס הלבן" בעונתה השנייה והמדוברת שהסתיימה זה עתה, ו"רק רוצחים בבניין" בכיכובם של סטיב מרטין, מרטין שורט וסלינה גומז. שורט ומרטין מועמדים שניהם לפרס בקטגוריית השחקן הטוב ביותר בסדרה קומית. הסדרה "אופוריה", עיבוד אמריקני לסדרה הישראלית באותו השם, שראתה השנה את עונתה השנייה, זכתה במועמדות אחת בלבד - לשחקנית זנדאיה, שכבר זכתה בשני פרסי אמי על תפקידה.
5 צפייה בגלריה
מתוך "מפלצת: סיפורו של ג'פרי דאהמר"
מתוך "מפלצת: סיפורו של ג'פרי דאהמר"
מתוך "מפלצת: סיפורו של ג'פרי דאהמר"
(צילום: באדיבות נטפליקס)
טקס פרסי גלובוס הזהב יתקיים ב-10 בינואר הקרוב בהנחיית הקומיקאי ג'רוד קרמייקל. לפי הדיווחים, עתיד הטקס להתקיים במתכונת שונה מהרגיל - וזאת על מנת לרענן את מוסד גלובוס הזהב, שידע בשנים האחרונות שלל שערוריות וזכה לביקורת נוקבת מצד בכירים בתעשייה. האחרונה מהן הייתה עדותו של השחקן ברנדן פרייזר, שטען כי הותקף מינית בידי נשיא איגוד העיתונאים הזרים - הגוף הבוחר את זוכי גלובוס הזהב. פרייזר הודיע כי לא יגיע השנה לטקס - וזאת על אף מועמדותו לפרס השחקן הטוב ביותר בדרמה, על תפקידו בסרט "הלוויתן" של הבמאי דארן ארונופסקי.
5 צפייה בגלריה
ברנדן פרייזר
ברנדן פרייזר
ברנדן פרייזר
(צילום: gettyimages)

רשימת המועמדים המלאה:

קולנוע

סרט דרמה "אווטאר: דרכם של המים" "אלביס" "הפייבלמנים" "טאר" "אהבה בשחקים: מאבריק"
סרט מוזיקה או קומדיה "בבילון" "רוחות אינישרין" "הכול בכל מקום בבת אחת" "רצח כתוב היטב: תעלומה יוונית" "משולש העצבות"
בימוי ג'יימס קמרון - "אווטאר: דרכם של המים" דניאל קוואן ודניאל שיינרט - "הכול בכל מקום בבת אחת" באז לורמן - "אלביס" מרטין מקדונה - "רוחות אינישרין" סטיבן ספילברג - "הפייבלמנים"
תסריט טוד פילד - "טאר" טוני קושנר וסטיבן ספילברג - "הפייבלמנים" דניאל קוואן, דניאל שיינרט - "הכול בכל מקום בבת אחת" מרטין מקדונה - "רוחות אינישרין" שרה פולי - "נשים מדברות"
הסרט הבינלאומי הטוב ביותר RRR (הודו) "במערב אין כל חדש" (גרמניה) "ארגנטינה, 1985" (ארגנטינה) "קרוב" (בלגיה) "החלטה לעזוב" (דרום קוריאה)
השחקן הטוב ביותר - דרמה אוסטין באטלר - "אלביס" ברנדן פרייזר - "הלוויתן" יו ג'קמן - "הבן" ג'רמי פופ - "הבדיקה" ביל ניי - Living
השחקנית הטובה ביותר - דרמה קייט בלאנשט - "טאר" אוליביה קולמן - "אימפריית האור" ויולה דייויס - "לוחמת" אנה דה ארמס - "בלונדינית" מישל וויליאמס - "הפייבלמנים"
השחקן הטוב ביותר - מיוזיקל או קומדיה דייגו קאלבה - "בבילון" דניאל קרייג - "רצח כתוב היטב: תעלומה יוונית" אדם דרייבר - "רעש לבן" קולין פארל - "רוחות אינישרין" ראלף פיינס - "התפריט"
השחקנית הטובה ביותר - מיוזיקל או קומדיה מרגו רובי - "בבילון" אנה טיילור-ג'וי - "התפריט" אמה תומפסון - "בהצלחה, ליאו גרנדה" לסלי מאנוויל - "גברת האריס נוסעת לפריז" מישל יאו - "הכול בכל מקום בבת אחת"
שחקן המשנה בסרט ברנדן גליסן - "רוחות אינישרין" קה הוי קוואן - "הכול בכל מקום בבת אחת" בארי קיהוגן - "רוחות אינישרין" בראד פיט - "בבילון" אדי רדמיין - "האחות הטובה"
שחקנית המשנה בסרט אנג'לה באסט - "הפנתר השחור: ווקאנדה לנצח" קרי קונדון - "רוחות אינישרין" ג'יימי לי קרטיס - "הכול בכל מקום בבת אחת" דולי דה לאון - "משולש העצבות" קארי מאליגן - "מילה שלה"
השיר המקורי "קרוליינה" - טיילור סוויפט ("שירת סרטני הנהר") "צ'או פאפא" - גיירמו דל טורו ורובן כץ ("פינוקיו") Hold My Hand - לייד גאגא ובלודפופ ("אהבה בשחקים: מאבריק") Lift Me Up - טמס, לודוויג גוראנסון, ריהאנה וראיין קוגלר ("הפנתר השחור: ווקאנדה לנצח") "נאטו נאטו" - קאלה בהאיראבה, מ.מ קירוואני, רהול סיפליגונג' (RRR)
פסקול מקורי אלכסנדר דספלאט - "פינוקיו" (גיירמו דל טורו) הילדור גונאדוטיר - "נשים מדברות" ג'סטין הורביץ - "בבילון" ג'ון וויליאמס - "הפייבלמנים" קרטר בורוול - "רוחות אינשרין"
סרט האנימציה "פינוקיו" (גיירמו דל טורו) "מרסל הצדפה עם הנעליים" "החתול של שרק: המשאלה האחרונה" "אינו-או" - מסאקי יואסה "אדומה אש"
טלוויזיה
סדרת טלוויזיה - דרמה "סמוך על סול" "הכתר" "בית הדרקון" "אוזרק" "ניתוק"
סדרת טלוויזיה - קומדיה "בית הספר היסודי אבוט" "הדוב" "האקס" "רק רוצחים בבניין" "וונסדיי"
מיני-סדרה, אנתולוגיה או סרט טלוויזיוני "ציפור שחורה" "מפלצת: סיפורו של ג'פרי דאהמר" "פאם וטומי" "עלייתה ונפילתה של אליזבת הולמס" "הלוטוס הלבן"
השחקן הטוב ביותר - סדרת דרמה ג'ף ברידגס - "האיש הזקן" קווין קוסטנר - "ילוסטון" דייגו לונה - "אנדור" בוב אודנקירק - "סמוך על סול" אדם סקוט - "ניתוק"
השחקנית הטובה ביותר - סדרת דרמה אמה ד'ארסי - "בית הדרקון" לורה ליני - "אוזרק" אימלדה סטונטון - "הכתר" הילארי סוונק - "אלסקה דיילי" זנדאיה - "אופוריה"
השחקן הטוב ביותר - סדרת קומדיה דונלד גלובר - "אטלנטה" ביל היידר - "בארי" סטיב מרטין - "רק רוצחים בבניין" מרטין שורט - "רק רוצחים בבניין" ג'רמי אלן ווייט - "הדוב"
השחקנית הטובה ביותר - סדרת קומדיה או דרמה אליזבת דביקי - "הכתר" הTנה איינבינדר - "האקס" ג'וליה גארנר - "אוזרק" ג'אנל ג'יימס - "בית הספר היסודי אבוט" שריל לי ראלף - "בית הספר היסודי אבוט"
השחקן הטוב ביותר - מיני-סדרה, אנתולוגיה או סרט טלוויזיוני טארון אגרטון - "ציפור שחורה" קולין פירת' - "המדרגות" אנדרו גארפילד - "תחת נס השמיים" אוון פיטרס - "מפלצת: סיפורו של ג'פרי דאהמר" סבסטיאן סטן - "פאם וטומי"
השחקנית הטובה ביותר - מיני-סדרה, אנתולוגיה או סרט טלוויזיוני ג'סיקה צ'סטיין - "ג'ורג' ותמי" ג'וליה גארנר - "להמציא את אנה" לילי ג'יימס - "פאם וטומי" ג'וליה רוברטס - "גזליט" אמנדה סייפריד - "עלייתה ונפילתה של אליזבת הולמס"
שחקן המשנה הטוב ביותר - סדרה, מיני סדרה או סרט טלוויזיוני פ. מאריי אברהם - "הלוטוס הלבן" דומנל גליסון - "המטופל" פול וולטר האוזר - "ציפור שחורה" ריצ'רד ג'נקינס - "מפלצת: סיפורו של ג'פרי דאהמר" סת' רוגן - "פאם וטומי"
שחקנית המשנה הטובה ביותר - סדרה, מיני-סדרה או סרט טלוויזיוני ג'ניפר קולידג' - "הלוטוס הלבן" קלייר דיינס - "פליישמן בצרות" דייזי אדגר-ג'ונס - "תחת נס השמיים" ניסי נאש-בטס - "מפלצת: סיפורו של ג'פרי דאהמר" אוברי פלאזה - "הלוטוס הלבן"