הזמר בשאר מוראד העפיל אמש (שבת) לגמר הקדם-אירוויזיון של איסלנד, כשברקע ביצועו הוקרנו דימויים של אבטיח, המזוהה בחודשים האחרונים עם המאבק הפלסטיני. אם מוראד יזכה בקדם שייערך בסוף השבוע הקרוב - הוא יהיה נציג איסלנד לתחרות שתתקיים בחודש מאי בשבדיה.
2 צפייה בגלריה
בשאר מוראד
בשאר מוראד
בשאר מוראד, כשברקע האבטיח
(צילום מסך)
לשיר שעימו מוראד מתמודד קוראים "המערב הפרוע", כשבהתאם הוא גם חובש כובע בוקרים. כחלק מהביצוע, הוקרן מאחורי הזמר וידאו-ארט שצבעיו הדומיננטיים הם אדום וירוק, ולאורך חלק ממנו הוקרנו כאמור גם אימג'ים של אבטיחים, שצבעיהם מזכירים את צבעי הדגל הפלסטיני - אדום, ירוק, שחור ולבן. אימג׳ האבטיח הפך לאחרונה כמזוהה עם אקטיביסטים פרו-פלסטיניים, כשהוא מלווה פוסטים רבים ברחבי הרשתות החברתיות ומופיע גם לצד שם המשתמש של מוראד ב-X (טוויטר לשעבר). אך לא רק שם - את האבטיחים ניתן למצוא גם על קירות בתי האבן בעזה, ובגלריות אמנות ברמאללה.
בשירו של הזמר הפלסטיני בן ה-31 מופיעות המילים "אני נמלט פראי / מאז 1993 [שנת לידתו, א״ח] / אין לי דבר מלבד שמי / אבל זה עומד להשתנות". יש לציין כי בשלב זה של התחרות, כשטרם נבחר השיר המייצג של המדינה, איגוד השידור האירופי טרם אישר את מילות השיר.
מוראד, במקור ממזרח ירושלים, למד בבית הספר רימון והרבה להתבטא נגד הכיבוש בשיריו כמו גם בראיונות שקיים. לפני שנתיים הוא אף הוציא שיר בערבית בשם "אינתיפאדה על הרחבה", ובעבר גם שיתף פעולה עם הלהקה האיסלנדית הטארי, שהתמודדה באירוויזיון 2019 שהתקיים בישראל - ונופפה בצעיפים ובדגלי פלסטין בגרין-רום בזמן המשדר. בנוסף, מאז פרוץ המלחמה קולות באיסלנד קוראים למדינה להחרים את תחרות השירה אם ישראל תשתתף בה, ורשות השידור האיסלנדית הודיעה כי ההחלטה על השתתפותה תתקבל בהתייעצות עם הזוכה בקדם-אירוויזיון.
2 צפייה בגלריה
בשאר מוראד
בשאר מוראד
בשאר מוראד
(צילום מסך)
העפלתו של מוראד לגמר מתרחשת בעוד השיר הישראלי שנבחר לאירוויזיון נמצא בלב סערה, לאחר שכפי שנחשף ב-ynet - ה-EBU העביר מסרים כי יפסול את "הגשם של אוקטובר" בשל "מילותיו הפוליטיות", כשבתאגיד השידור הודיעו כי אין בכוונתם להחליף את השיר או את מילותיו. מאז הפרסום, גורמים מדיניים בכירים בהם שר התרבות מיקי זוהר ונשיא המדינה יצחק הרצוג מנסים לסייע בפתרון המשבר.