התאונה הטרגית על סט צילומי המערבון Rust, שבמהלכה אלק בולדווין הרג בשוגג את הצלמת הלינה האצ'ינס כשירה מאקדח לכיוונה כחלק מצילום סצנה, ממשיכה לעורר עניין ומעלה שאלות רבות על שיטות העבודה בהוליווד. לפי התחקיר הראשוני, עוזר הבמאי אמר לבולדווין כי האקדח מנוטרל (Cold Gun) וכי אין בו כדורים ועל כן הוא בטוח לשימוש. בולדווין ירה באקדח ופגע פגיעה ישירה בהאצ'ינס, כשמאחוריה עמד הבמאי ג'ואל סוזה, שנפגע בכתפו.
3 צפייה בגלריה
אלק בולדווין
אלק בולדווין
אלק בולדווין על סט הצילומים
(AP)
ככל שהאירוע התפתח, התגלו עוד ועוד ליקויים ששפכו אור על הטרגדיה ועל המחדלים שהובילו אליה. רק שעות בודדות לפני התאונה, שבעה עובדים מצוות הצילום של הסרט ארזו את חפציהם והתפטרו עקב מספר תלונות. "ציינו בפניהם הכול - מהלנת שכר במשך שלושה שבועות, לקיחת הסדרי השינה שלנו במלונות, חוסר בטיחות סביב נגיף הקורונה, ומעל לכל - נהלי בטיחות ירי לקויים! ובטיחות לקויה על הסט, נקודה!", כתב אחד מחברי צוות הצילום בעמוד הפייסבוק הפרטי שלו. לאחר שעזבו, הוא טען כי בהפקה "הביאו ארבעה אנשים שאינם מהאיגוד כדי להחליף אותנו, וניסו להזעיק שוטרים כדי להרתיע אותנו". כמו כן, נאמר שעוד לפני תחילת צילומי הסרט היו מספר נַשּׁקים שדחו את הצעת התפקיד בשל חששות לגבי תקציב הסרט והכמות העצומה של כלי הנשק שהתבקשו לעשות בהם שימוש. בנוסף, בדיווח טרי מאתר TMZ מצוין כי חברי הסט התאמנו על יריות אמיתיות מחוץ לסט והשתמשו בין השאר באקדח שבולדווין ירה בו, מה שמסביר כיצד הגיע קליע לאקדח מלכתחילה.
אולם אחת השאלות המרכזיות שנשאלות בימים האחרונים היא למה בכלל משתמשים בסרטים בכלי נשק אמיתיים ולא פשוט יוצרים אביזר דמה. ובכן, מתברר שזה הרבה יותר קשה לזייף אקדח או רובה שייראה אמיתי מאשר לנטרל אותו. לכלי נשק יש משקל מסוים, וגם לשחקנים מנוסים קשה לזייף אותו אם הם ינפנפו באקדח מפלסטיק. בנוסף, הרבה יותר קשה לזייף את אפקט הירייה באקדח דמה ולצורך כך נדרשת עריכה דיגיטלית, שגם היא מייקרת את כל העסק. לכן, כמו תמיד, מדובר לא רק בשיקול אמנותי שתורם לאותנטיות של הסרט - אלא גם בשיקול כלכלי. ולסרט עצמאי כמו Rust, שגם ככה חרג מתקציבו ונתקל בקשיים כלכליים, אין את האמצעים להשתמש באקדחי דמה.
3 צפייה בגלריה
אלק בולדווין
אלק בולדווין
אלק בולדווין אחרי אירוע הירי
(AP)
שימוש בכלי נשק אמיתיים הוא כמובן לא רק משהו ששייך לסרטים דלי תקציב, ומדובר בפרקטיקה נפוצה בתעשיית הקולנוע בכל העולם, שגדולי הבמאים משתמשים בה כדי לייצר את תחושת האותנטיות הנדרשת. הפתרון הנפוץ הוא שימוש בכדורי סרק ובנהלי בטיחות מדוקדקים, שאמורים למנוע טרגדיה מסוג זה. ולראייה, אכן מדובר בתאונה נדירה בתולדות הקולנוע, כשזכור כמובן גם המקרה הטרגי של ברנדון לי, בנו של ברוס לי, שנהרג על הסט באופן דומה ב-1993.
כדורי סרק הם כדורים ללא קליע, המכילים אבק שריפה. ירייה כזאת יוצרת אפקט קול ואבק, אבל היא אינה משחררת כדור לאוויר. זהו האמצעי שהכי דומה לדבר האמיתי ולכן זו הפרקטיקה הנפוצה על סטים קולנועיים. אבל זה לא מספיק כמובן, ונדרשים נהלי בטיחות מדוקדקים, שגם הם הופרו במהלך צילומי הסרט Rust. מלבד חובת ההפקה לדאוג לנוכחות של איש מקצוע על הסט שיבדוק את הנשקים לפני ואחרי כל צילום, ישנם גם מספר חוקים שעל השחקנים ואנשי הצוות לקיים. אחד מהם הוא לא לכוון לעולם את כלי הנשק כלפי מישהו (דבר שהופר באופן ברור על הסט ביום חמישי האחרון). בנוסף, על אנשי הצוות לעמוד במרחק של 20 מטר לפחות מהשחקן שיורה.
לפי מומחה בטיחות קולנועי שהתראיין ל"ניו יורק טיימס" ושעבד על סטים מרובי נשקים כמו "ג'אנגו חסר מעצורים", במידה ורוצים לצלם את הירייה מול המצלמה, אפשר לאייש אותה בלי איש צוות. אם פתרון זה אינו מספיק ורוצים ליצור אפקט קולנועי דרמטי יותר, בין איש הצוות לשחקן שיורה נדרש מגן בטיחות מסוים, לצד לבוש מגן עבור איש הצוות שעומד מול הרובה. בנוסף, על השחקנים לעבור תדרוך ואימון לפני שהם בכלל מקבלים את הנשק לידיהם.
3 צפייה בגלריה
סט הצילומים של הסרט RUST
סט הצילומים של הסרט RUST
סט הצילומים של הסרט RUST
(AP)
למרות הטרגדיה הנוראית, נראה כי השימוש בכלי נשק אמיתיים לא ייפסק בתקופה הקרובה בהוליווד. יש לזכור שלכל סט קולנועי יש את הסיכונים הנלווים אליו, ותאונות במהלך הצילומים הם לא דבר נדיר באופן כללי (פעלולנים הם הסובלים העיקריים מבעיות בטיחות כאלה ואחרות). לאור העובדה שמדובר בתאונה נדירה (ולפי כל הסימנים הרשלנות שהייתה על הסט זועקת מכל דיווח על התאונה), שימוש נכון בנהלי בטיחות ימנע תקריות עתידיות דומות, שכן הבעיה היא לא כלי הנשק שהשתמשו בו - אלא, כמו תמיד, האנשים שהיו אחראים עליו ולא עשו את עבודתם נאמנה.
ומה אצלנו? ל-ynet נודע כי בעקבות הטרגדיה על סט הצילומים של הסרט האמריקני, בסדרה הישראלית "מנאייכ", שצילומי עונתה השנייה יחלו בקרוב, החליטו לקבוע נהלים מחודשים לשימוש בנשק ובפעלולים בזמן הצילומים.