איגוד השידור האירופי (EBU) פרסם הערב (ג') הודעה חריגה ברשתות החברתיות ברקע המלחמה המתרחשת בישראל ובעזה. "איגוד השידור האירופי מכיר ברגשות העמוקים ובדעות הנחרצות שתחרות האירוויזיון עוררה בשנה הזו - על רקע המלחמה האיומה שמתרחשת במזרח התיכון", נכתב בפוסט שפורסם בעמוד האינסטגרם הרשמי של תחרות השירה האירופית, ברקע הקריאות להחרמת ישראל מהאירוויזיון והתגובות הקשות שמקבלת הנציגה עדן גולן ברשת.
2 צפייה בגלריה
הלוגו הרשמי של האירוויזיון במאלמו, שבדיה
הלוגו הרשמי של האירוויזיון במאלמו, שבדיה
הלוגו הרשמי של האירוויזיון במאלמו, שבדיה
"אנחנו מבינים שאנשים רוצים להביע את דעותיהם בעניין זה. כולנו הושפענו מהתיעוד, מהסיפורים ומהכאב של האנשים בישראל ובעזה. עם זאת, אנו רוצים להתייחס לחששות ולדיונים שעולים סביב המצב זה, ולהתייחס במיוחד לתגובות ברשתות החברתית נגד חלק מהאמנים המשתתפים.
"ההחלטה לכלול כל גוף שידור באירוויזיון, כולל גוף השידור הישראלי - כאן - היא באחריותם הבלעדית של הגופים המנהלים ב-EBU ולא של האמנים עצמם. האמנים מגיעים לתחרות כדי לשתף את המוזיקה שלהם, את התרבות, ואת המסר האוניברסלי של אחדות באמצעות שפת המוזיקה.
"בעבר ה-EBU נימק את הסיבות להכללת כאן [בתחרות] ואת ההבדלים בינו - כגוף שידור עצמאי - לבין גופים אחרים שלא נכללים באירוויזיון. דיון בנושא הוא תוצאה חיובית של החלטות דומות. אך עם זאת, אומנם אנחנו תומכים בחופש הביטוי ובזכותם של אנשים להביע את דעותיהם בחברה דמוקרטית, אבל אנחנו מתנגדים בתוקף לכל צורה של בריונות ברשת, דברי שטנה או הטרדה שמופנית כלפי האמנים שלנו או כל מי שקשור לתחרות. זה לא מקובל ולא הוגן, בטח בהתחשב בעובדה שלאמנים עצמם אין חלק בקבלת החלטה זו.
"ה-EBU מחויב לספק סביבה בטוחה ותומכת לכלל המשתתפים, הצוות והמעריצים של תחרות האירוויזיון. נמשיך לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם כל המעורבים כדי לקדם את ערכי הכבוד, ההכללה וההבנה, ברשת - אך לא רק במרחבים הווירטואליים. אנו קוראים לכולם להמשיך לקיים שיח מכבד ובונה ולתמוך באמנים שעובדים במרץ על יצירת מופע מוזיקה ובידורומוכנים לחלוק את המוזיקה שלהם עם העולם".
2 צפייה בגלריה
עדן גולן, עטיפת הסינגל של Hurricane
עדן גולן, עטיפת הסינגל של Hurricane
עדן גולן, עטיפת הסינגל של Hurricane
(צילום: רן יחזקאל, עיצוב גרפי: שיין הורוביץ)
כזכור, בשבועות ובחודשים האחרונים התחוללו מספר סערות הנובעות מעצם השתתפותה של ישראל באירוויזיון השנה. תחילה היה זה לחץ בינלאומי למנוע מישראל השתתפות באירוויזיון לאור המלחמה בעזה, כולל איום מפורש של איסלנד לפרוש מהתחרות אם ישראל תשתתף - ותגובת הנגד של שלל אמנים שתמכו בזכותה של ישראל להשתתף.
בהמשך, עיכב איגוד השידור האירופי, ה-EBU, את בחירת השיר הישראלי זאת כי נטען כי הוא כולל "מסרים פוליטיים". אפילו נשיא המדינה הרצוג נחלץ על מנת לפתור את המשבר. בסופו של דבר הוחלף השיר הישראלי, "הגשם של אוקטובר", בשיר החדש Hurricane, שאותו צפויה הנציגה הישראלית עדן גולן לבצע בתחרות אשר תיערך במאלמו החל מה-7 במאי.