פרופ' מיכל שוורץ ממכון ויצמן למדע היא כלת פרס ישראל בתחום חקר מדעי החיים לשנת תשפ"ג. הפרס יוענק לה בטקס מיוחד במוצאי יום העצמאות. כך הודיע הערב (יום ב') שר החינוך, יואב קיש.
1 צפייה בגלריה
פרופסור מיכל שוורץ
פרופסור מיכל שוורץ
פרופ' מיכל שוורץ (צילום: מכון ויצמן למדע)
ועדת הפרס ציינה בנימוקיה כי "הפרס מוענק לפרופ' שוורץ על תגליותיה פורצות הדרך, שהביאו להבנה חדשה של התפקוד המשותף של מערכת החיסון והמוח. עבודתה פתחה כיווני מחקר חדשים בחקר המוח ובהבנת מחלות מוח ניווניות חשוכות מרפא. תגליותיה כוללות את תפקיד המפתח של תאי מערכת החיסון בתהליכי ריפוי מערכת העצבים המרכזית, גילוי חשיבות מערכת החיסון בתפקוד המוח הבריא וגילוי הקשר בין ירידה בתפקוד מערכת החיסון ודמנציה".
עוד ציינה הועדה כי "פרופ' שוורץ התייצבה באומץ מול הדעה שהיתה מקובלת בתחום, העלתה השערה מקורית והצליחה להוכיח את אמיתותה. עבודתה מהווה בסיס לפיתוח תרופות למחלות מערכת העצבים המרכזית. פרופ' שוורץ העמידה דורות רבים של חוקרים ישראלים צעירים, שספגו ממנה את רוח החשיבה החלוצית, האמונה בחזון, את כושר ההתמדה ובעיקר - אהבת המדע. בראש ועדת הפרס עמד פרופ' אלישע האס. בנוסף היו שותפים בוועדה פרופ' שולמית לבנברג, פרופ' יוסי שילה ופרופ' מיכל שפירא.
באתר מכון ויצמן נכתב כי מחקריה של פרופ' שוורץ ב-20 בשנים האחרונות הניחו את הבסיס לפיתוח גישה אימונותרפית לטיפול באלצהיימר, שמטרתה לגייס את מערכת החיסון כדי שתעזור לריפוי המוח. הגישה החדשה הצליחה לצמצם את תסמיני המחלה ואפילו להחזיר אובדן קוגניטיבי במודלים של אלצהיימר בעכברים. גישת האימונותרפיה טומנת בחובה הזדמנות לשינוי מוחלט של הטיפול במחלות ניווניות, ויש לה פוטנציאל לספק טיפול מקיף לאלצהיימר, ששכיחותו בכל רחבי העולם גוברת, ויש לה השלכות הרסניות.
זה אינו הפרס היוקרתי הראשון, שבו זוכה פרופ' שוורץ. בעבר היא קיבלה שורה ארוכה של פרסים על מחקריה פורצי הדרך, ביניהם פרס א.מ.ת במדעי החיים לביו-רפואה, המוענק בישראל על ידי קרן א.מ.נ. הפרס הוענק לה ב-2019 על מחקרה פורץ הדרך בתחום הביו-רפואה.
פרס ישראל הוא הפרס החשוב והיוקרתי ביותר הניתן במדינת ישראל בתחומים שונים ומגוונים בהוויית העשייה והיצירה בישראל ב-11 תחומים.
עד כה הכריז שר החינוך על שישה זוכים, כשהאחרונה ביניהם היא פרופ' שוורץ.
כלת פרס ישראל בתחום אמנות פלסטית: האמנית מיכל רובנר
חתן פרס ישראל בתחום חקר המשפטים: פרופ' יורם דינשטיין
חתן פרס ישראל בתחום המוזיקה והמוזיקולוגיה: פרופ' יהואש הירשברג
חתן פרס ישראל בתחום חקר מחשבת ישראל, פילוסופיה וקבלה: פרופ' דב שוורץ
חתן פרס ישראל בתחום חקר מדעי הסביבה והקיימות: פרופ' אביטל גזית