פרופ' עמנואל פלד מאוניברסיטת תל-אביב, מדען בעל שם עולמי בתחום של תאי דלק ומצברים, הוא חתן פרס ישראל בתחום חקר הכימיה והנדסה כימית לשנת תשפ"ג. כך הכריז הערב (יום ה') שר החינוך, יואב קיש.
ועדת הפרס, בראשותו של פרופ' דן מאירשטיין ובהשתתפותם של החברים פרופ' בלהה פישר, פרופ' גיטי פריי ופרופ' אורי צ'שנובסקי - ציינה בנימוקיה כי "מחקריו פורצי הדרך בהבנת מנגנוני הפעולה וההתכלות של סוללות, משמשים לפיתוח דורות מתקדמים של סוללות בעולם כולו". עוד ציינה הוועדה כי הפרס מוענק לו על המחקר החלוצי בפיתוח סוללות לצבירה והמרה של אנרגיה ועל תרומתו הנרחבת לתעשייה הישראלית ולבטחון המדינה".
1 צפייה בגלריה
פרופ’ עמנואל פלד
פרופ’ עמנואל פלד
פרופ’ עמנואל פלד
(צילום: אוניברסיטת תל אביב)
בריאיון ל-ynet סיפר פרופ' פלד כי הופתע מהזכייה בפרס היוקרתי: "זו הייתה הפתעה גדולה עבורי ואני שמח על זכייתי בפרס ישראל. אני מאוד שמח ונרגש. זה פרס חשוב ומאוד ואני שמח לקבל אותו".
הוא התייחס גם לבנו, הטייס אלוף-משנה (במיל') גלעד פלד, ממובילי מחאת הטייסים - שהושעה והוחזר לשירות מילואים לאחר יום. "אני שמח שהבן שלי חזר תוך יום למילואים", הוא אמר. "ההשעיה הייתה טעות חמורה. העניין לא נבדק. ההיפך הוא הנכון. הבן שלי היה בחו"ל כשזה קרה והוא ניסה בכל כוחו להרגיע את הטייסים. הוא הצליח להקטין את המרירות אצלם. פשוט זה לא הובן נכון ובסוף טוב שזה הסתדר".
פרופ' פלד היה בין מייסדיהן של שלוש חברות הזנק חדשניות, Chemtronics EnStorage, ו-Honeycomb המבוססות על טכנולוגיות שפותחו במעבדתו. מבצע מחקרים בשני תחומים: בטריות ליתיום ותאי דלק.
מחקריו עוסקים בנושאים הבאים: אנודות מתקדמות למצברי יון ליתיום מבוססות חלקיקים ננומטרים או חוטים ננומטרים העשויים מסגסגות סיליקון; חקר תהליכים במצברי ליתיום גופרית; מעבר יונים ומסה בפולימרים אלקטרוליטים מרוכבים; מצברי ליתיום במצב מוצק; הדפסה תלת ממד של מצברי יון ליתיום ועוד
פרס ישראל הוא הפרס החשוב והיוקרתי ביותר הניתן במדינת ישראל בתחומים שונים ומגוונים בהוויית העשייה והיצירה בישראל. הפרסים יוענקו במוצאי יום העצמאות ה- 75 למדינה ל-11 חתני וכלות הפרס.
אלה הם חתני וכלות הפרס, שזהותם התפרסמה עד כה:
כלת פרס ישראל בתחום חקר מדעי החיים: פרופ' מיכל שוורץ
כלת פרס ישראל בתחום אמנות פלסטית: האמנית מיכל רובנר
חתן פרס ישראל בתחום חקר המשפטים: פרופ' יורם דינשטיין
חתן פרס ישראל בתחום המוזיקה והמוזיקולוגיה: פרופ' יהואש הירשברג
חתן פרס ישראל בתחום חקר מחשבת ישראל, פילוסופיה וקבלה: פרופ' דב שוורץ
חתן פרס ישראל בתחום חקר מדעי הסביבה והקיימות: פרופ' אביטל גזית
כלת פרס ישראל בתחום חקר החינוך: פרופ' זמירה מברך