אם אתם צמחוניים, ובטח אם אתם טבעוניים, אתם ודאי מכירים, אוכלים ואוהבים טופו. באופן מסורתי הטופו עשוי מפולי סויה, או ליתר דיוק מחלב סויה, שעובר תהליך של גיבון לדרגות קושי שונות. הוא מכיל כמות יחסית גבוהה של חלבון מלא, מה שהופך אותו לתחליף המושלם לבשר (אבל לא רק). לרוב הטופו יהיה נייטרלי בטעמים שלו, וייספוג בשמחה כל תיבול שנעניק לו.
הטופו הוא חומר גלם מרתק, וניתן להשתמש בו במגוון דרכים. גם אחרי שנים רבות שבהן אני מבשלת עם טופו, אני עדיין מגלה דרכים חדשות להשתמש בו. יחד עם זאת, באופן כללי אני ממליצה על שתי פעולות שכדאי לעשות ברוב המתכונים. האחת, היא להוציא מהטופו את הנוזלים שבו – אפשר לעשות זאת כך: עוטפים את הטופו במגבת נייר או מגבת מטבח נקייה ולוחצים קלות את הנוזלים החוצה מהטופו. השנייה היא לתת לטופו לשכב במרינדה במשך שעה לפחות, ורצוי מספר שעות במקרר, כך שיספוג אליו את הטעמים של המרינדה.
מתכונים נוספים שיכולים לעניין אותך:
בטור היום אני מביאה שלושה מתכונים עם טופו: המתכון הראשון הוא מתכון נהדר של אצבעות שניצל טופו, והוא אפוי, טעים וידידותי לילדים. המתכון השני הוא קציצות טופו ברוטב לימוני עם סלרי ותפוחי אדמה, ובדומה להרבה מתכוני קציצות טופו, גם כאן הקציצות נאפות בתנור ונכנסות לבישול קצר בתוך הרוטב. במתכון האחרון אני משתמשת בטופו משי (טופו רך) ומכינה כנאפה טבעונית טעימה ומתקתקה שמכינים אותתה בקלי קלות.

אצבעות שניצל טופו אפוי

המצרכים: 300 גר' טופו קשה
למרינדה - 3 כפות סויה 2 כפות סירופ מייפל 1 כף חרדל
לטבילה - 1/2 כוס קמח 1/4 כוס קמח חומוס או קמח עדשים 3/4 כוס מים
לציפוי - 1 כוס פירורי לחם (אני השתמשתי בפירורי פנקו) 1 כפית פפריקה 1 כפית אבקת שום ספריי שמן
3 צפייה בגלריה
(צילום: דניאלה נויפלד)
אופן ההכנה:
  1. פורסים את הטופו למלבנים ברוחב של 1-1.5 ס"מ. עוטפים את אצבעות הטופו במגבת מטבח נקייה מאוד או מגבת נייר ולוחצים בעדינות על הטופו בכדי לנקז החוצה נוזלים מהטופו.
  2. בקערה שטוחה מניחים את החומרים למרינדה – סויה, סירופ מייפל וחרדל ומערבבים היטב. מניחים את אצבעות הטופו בתוך המרינדה ומשרים אותן במקרר לזמן של בין שעה ל-8 שעות, רצוי כמה שיותר. כדאי לסובב את אצבעות הטופו לפחות פעם אחת בזמן ההשריה על מנת שכל החלקים בו יספגו את המרינדה בצורה שווה.
  3. מחממים תנור לטמפרטורה של 200 מעלות. מכינים תבנית מרופדת בנייר אפייה או משטח סיליקון.
  4. מכינים 3 קערות נפרדות. באחת מניחים קמח. בשנייה מניחים קמח חומוס או קמח עדשים יחד עם מים ומערבבים עד לקבלת תערובת חלקה. בקערה השלישית מניחים את פירורי הפנקו או פירורי הלחם, יחד עם פפריקה ואבקת שום, ומערבבים כך שהתבלינים יתערבבו בפירורי הלחם.
  5. לוקחים אצבע טופו מהמרינה וטובלים בקמח. מנערים היטב את שאריות הקמח וטובלים בבלילה של קמח החומוס או קמח העדשים. מעבירים לציפוי בקערת פירורי הפנקו או פירורי הלחם. את אצבע הטופו המצופה מניחים בתבנית וחוזרים כך עבור כל אצבעות הטופו. למרות הפיתוי, לא כדאי לדלג על ציפוי הקמח שעוזר מאוד לציפוי להישאר על הטופו גם לאחר אפייה. מרססים היטב את אצבעות הטופו בתרסיס שמן ומכניסים לאפייה.
  6. אופים בחום גבוה 10 דקות, מוציאים מהתנור והופכים את אצבעות הטופו לכיוון השני. מחזירים לאפייה של 7 דקות נוספות.

קציצות טופו ביתיות ברוטב לימוני עם תפו"א וסלרי

המצרכים (ל-20 קציצות):
לקציצות טופו - 300 גר' טופו קשה 1/2 בצל בינוני או בצל אחד קטן 1/4 כוס פירורי לחם 1 כפית כורכום 1/2 כוס כוסברה גרידה מלימון שלם 1/2 כפית מלח 1/2 כפית פלפל שחור
לרוטב - 1 בצל גדול, קצוץ 2-3 ענפי סלרי, כולל עלים, שטופים היטב וקצוצים גס 2 תפו"א בינוניים, קלופים ופרוסים לקוביות בגודל 1-1.5 ס"מ 2 כפות שמן זית 1 כפית כורכום 3 כפות מיץ לימון 1/2 כפית מלח 1/2 כפית פלפל שחור 2 כוסות מים
להגשה - 1/4 כוס עלי כוסברה, קצוצים
3 צפייה בגלריה
(צילום: דניאלה נויפלד)
אופן ההכנה:
  1. מכינים את הרוטב במחבת רחבה ועמוקה (סוטאז') מחממים שמן זית. מוסיפים בצל קצוץ ומטגנים כ-5 דקות תוך כדי ערבוב מידי פעם. מוסיפים את הסלרי הקצוץ ומבשלים 2-3 דקות נוספות. מוסיפים את קוביות תפו"א, כורכום, מיץ לימון, מלח, פלפל שחור ומים ומערבבים. קוביות תפוחי האדמה אמורות להיות מכוסות במים כמעט לגמרי, כך שאם יש צורך להוסיף מעט מים – מוסיפים. מכסים ומביאים לרתיחה. מבשלים על אש בינונית בין 35-40 דקות עד שקוביות תפוחי האדמה מוכנות ורכות.
  2. בזמן שהרוטב מתבשל, מחממים תנור ל-180 מעלות ומכינים תבנית מרופדת בנייר אפייה או משטח סיליקון.
  3. במעבד מזון מניחים את כל חומרי הקציצות. אם צריך, ובהתאם לעוצמת מעבד המזון – קוצצים גס את הבצל והכוסברה. מעבדים עד לקבלת תערובת חלקה. בעזרת ידיים נקיות יוצרים מהתערובת כדורי קציצות, בקוטר של כ-4 ס"מ ומניחים בתבנית. אופים 25 דקות עד שהקציצות שחומות ויציבות.
  4. מעבירים את הקציצות האפויות לרוטב המוכן ומבשלים במשך 7 דקות נוספות. מכבים את הלהבה ומפזרים כוסברה קצוצה מעל.

כנאפה טבעונית

המצרכים (ל-מחבת בקוטר 24 ס"מ): 200 גר' שערות קדאיף, מופשרות לפי הוראות היצרן 4 כפות שמן קוקוס + מעט לשימון המחבת 340 גר' טופו רך (טופו משי) 120 גר' "גבינת" סויה רכה בטעם טבעי
למי סוכר - 1 כוס מים 1 כוס סוכר 1 כפית מי זאהר
להגשה - חופן פיסטוקים קלויים, קצוצים גס
3 צפייה בגלריה
(צילום: דניאלה נויפלד)
אופן ההכנה:
  1. מכינים את מי הסוכר – בסיר קטן מניחים מים וסוכר. מביאים לרתיחה ומבשלים למשך 5-7 דקות עד שהסוכר נמס והסירופ מסמיך מאוד. מורידים מהאש ומוסיפים כפית של מי זאהר. מערבבים ומניחים להצטנן.
  2. בקערת ערבוב גדולה מניחים את שערות הקדאיף המופשרות, ובעזרת ידיים נקיות מפרידים היטב את השערות קדאיף אחת מהשנייה. מוסיפים שמן קוקוס בצורתו הנוזלית (אם שמן הקוקוס מוצק – מחממים מספר שניות במיקרוגל) ומערבבים היטב בעזרת הידיים עד שכל שערות הקדאיף מכוסות היטב בשמן קוקוס.
  3. משמנים מחבת במעט שמן קוקוס. מניחים כמחצית משערות הקדאיף במחבת ומשטחים אותן לשכבה אחת. מפזרים פרוסות של טופו משי, ומעליו, בעזרת כפית מפזרים גם את גבינת הסויה. מסדרים מעל בשכבה אחת את שערות הקדאיף שנותרו, ובעזרת כף עץ דוחפים ומקפלים פנימה את שערות הקדאיף בקצוות.
  4. מטגנים על להבה בינונית במשך 10 דקות, עד שניתן לראות את שערות הקדאיף משחימות בשכבה התחתונה. מניחים מעל למחבת צלחת שטוחה שגדולה במעט מקוטר המחבת, ובזהירות ובזריזות הופכים את הכנאפה על הצלחת. אחר כך, מחליקים את הכנאפה בחזרה למחבת, כך שהטיגון מתבצע עכשיו בצדו השני. מטגנים 8 דקות נוספות ומעבירים לצלחת הגשה.
  5. יוצקים בנדיבות על הכנאפה את מי הסוכר, מפזרים פיסטוקים קצוצים ומגישים חם.
דניאלה נויפלד היא בעלת הבלוג "העדשים השמחות"