מדי שנה, בחול המועד סוכות, עכו מארחת את פסטיבל התיאטרון, וסמטאות העיר העתיקה שתחומות בחומות אבן ובגלים המתנפצים עליהם, מתמלאות מבקרים.
15 צפייה בגלריה
עכו
עכו
מסעדת דוניאנא בעכו
(צילום: לין לוי)
בעיר הזא יש כל כך הרבה מה לראות - אתרים מהתקופה הביזנטית והעותמאנית, כנסיות ומסגדים וגם דו קיום של שלוש דתות. השוק של עכו ססגוני ויש בו ירקות בלאדי ותוצרת ימית שנשלפה מהמים באותו היום. תזכרו שהשוק הזה שווה ביקור בלי שום קשר לחג או לפסטיבל. לצד כל אלה יש בעכו גם היצע רחב של מסעדות המגישות אוכל ערבי אותנטי.
15 צפייה בגלריה
השוק של עכו
השוק של עכו
השוק של עכו
(צילום: גיא גמזו)
כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:
אם מתקרבים לקו המים, אפשר לראות את מפרץ חיפה, וכשמסתובבים בתוך הסמטאות פוגשים גרפיטי ססגוני ותושבים מקומיים שעסוקים במטלות היום יום שלהם.
15 צפייה בגלריה
אין על עכו - בימים ובלילות
אין על עכו - בימים ובלילות
אין על עכו - בימים ובלילות
(צילום: גיא גמזו)
אם רוצים ליהנות מארוחה עם נוף, מסעדות דגים לא חסר בעיר והן יספקו את המבוקש - דגה טרייה בצלחת וריח של ים. אבל בואו נודה באמת, כשמגיעים לעכו העתיקה בדרך כלל הולכים שוב לחומוסיות ולפלאפליות הנהדרות שיש לעיר הזאת להציע, כי עכו היא ביתם של ״פלאפל ערפי״, ״חומוס סוהיל״, ״חומוס סעיד״ ו״חומוס עיסא״, מקומות פופולרים שזכו לתהילת עולם - ובצדק.

15 צפייה בגלריה
חומוס סעיד
חומוס סעיד
חומוס סעיד
(צילום: דורון גולן)
אחרי שבשנה שעברה סקרנו את אוכל הרחוב הנהדר שיש בעכו, השנה אנחנו רוצים להכיר לכם את עכו האחרת, עכו עם המפות הלבנות ואווירת הפיין דיינינג, עכו עם המסעדות שיש בהן אווירה חדשה ועכו עם מנות שף ועם Street food אמריקאי. אתם תבחרו מה לשים בצלחת.

מסעדות שף בעכו

מסעדת השף המוכרת ביותר בעיר היא ללא ספק המסעדה של האיש והזקן, אורי ירמיאס. אורי בורי פועלת כבר מעל 30 שנה, וברבות השנים היא הפכה לאתר מורשת של העיר. בשנת 2017 היא זכתה בתואר המסעדה מספר אחת בישראל ובמזרח התיכון באתר Tripadvisor.
15 צפייה בגלריה
(צילום: Sivan Askayo)
על השולחנות במקום פרושות מפות לבנות ובתפריט יש את מרק הדגים הקטיפתי המפורסם, לצד מנות חדשות כמו דג נא עם סורבה וואסאבי.
מסעדת שף נוספת הפועלת באזור העיר העתיקה היא אלמרסא השייכת לשף עלאא מוסא. המסעדה הזו שוכנת בנמל הדייגים בבניין בן 300 שנה, ומחלונותיה רואים את סירות הדייגים העוגנות.

התפריט של אלמרסא מציע מטבח ערבי מודרני המבוסס על תוצרת ימית שמוגש באווירת פיין דיינינג. בתוך המסעדה, הרחק מעיניי כל, מסתתר בר קטנטן שהוא בר האלכוהול היחיד שפועל בעיר ורק יודעי דבר יודעים על דבר קיומו.

15 צפייה בגלריה
מסעדת אלמרסא
מסעדת אלמרסא
מסעדת אלמרסא
(צילום: דרור כץ)
מסעדה חדשה בעכו שנפתחה לפני כחודש, נמצאת במרחק 10 דקות הליכה מהכניסה לעיר העתיקה, ברחוב המרכזי בן עמי מספר 6. Lujo היא למעשה ביסטרו שף שמביאה בשורה קולינרית לעיר. הבשורה הזו נישאת על גבי מנות מהטאבון, המשלבות בין המטבח הערבי המסורתי לבין המטבח האיטלקי הקלאסי.
מי שאחראי על השילוב המעניין הזה הוא השף שאדי בשארה (לשעבר הבעלים של מסעדת ״אוליבו״) שמוציא מהמטבח הפתוח של המסעדה בצק אלוהי, בשר כמעט כמו בטוסקנה ומנות יצירתיות עם שילובים לא שגרתיים.
המסעדה פתוחה כבר משעות הבוקר. יש בה אווירה של עכו החדשה, מוזיקה מערבית ומבחר ארוחות הבוקר הכולל ״בוקר עכואי״ עם פול ירוק ופול חום ברמות בישול שונות המוגשים מעל טחינה גולמית ועם ביצה קשה מעל (32 שקלים) ויש גם ארוחת בוקר בסגנון סטייק אנד אגס (51 שקלים).
את הסלמון הכבוש, את הברזאולה ואת הנקניקיות שמגישים כאן בשארה מכין במקום, וחוץ מארוחות בוקר תמצאו בתפריט של המסעדה גם מנות כמו טורטליני עם לאבנה ביתי וחמאת נענע, ארנצ׳יני, טיבון שעובר סגירה בחמאה ושמן זית ולאחר מכן נצלה בטאבון ושווארמה קלמרי - לא מסוג הדברים שהיה אפשר למצוא בקלות בעיר.
בדיוק לפני שנה נפתחה בכניסה לעיר מסעדת שף אחרת, שאולי הספקתם לשמוע עליה בזמן הקצר שבו היא פועלת: קוראים לה Roots והיא מסעדת השף הכשרה הראשונה בעכו.
15 צפייה בגלריה
מסעדת רוטס בעכו
מסעדת רוטס בעכו
מסעדת רוטס בעכו
(צילום: לין לוי)
מאחורי המסעדה המיוחדת הזו עומדים שלושה שותפים עם סיפור לא שגרתי של שותפות, שנרקמה בין שף יהודי אורי ארנולד, מוּאנס חורי הנוצרי וסאמר סייד המוסלמי.
15 צפייה בגלריה
עכו
עכו
(צילום: גלעד הר שלג)
גם מיקום המסעדה הוא יוצא דופן - המסעדה שוכנת בתוך מבנה אבן עתיק שהוא חלק ממצודת עכו. מול המסעדה יש מדשאה וכניסה למתחם צלבני מהמאה ה-16 עם אולמות אבירים המשתרעים על פני 8000 מ״ר.
15 צפייה בגלריה
עכו
עכו
(צילום: גלעד הר שלג)
מלבד קירות אבן, קשתות ומפות לבנות על השולחנות, המסעדה הזו מציע גם תפריט המשלב בין מה שנדמה שהוא בלתי אפשרי - אוכל של אמהות של שלושת השותפים. זה אומר שתוכלו למצוא כאן פטאייר פילו תרד עם בצל מטוגן וסילאן (48 שקלים), גם כבד אווז צרוב ברוטב פירות יער (118 שקלים), גם מקלובה וקבב חאלבי (72 שקלים) וגם חזה אווז וטורנדו רוסיני.
״מגש מאזות״ המוצע כאן כמנה ראשונה היא אחת המנות השוות ביותר, כי יש בה את כל מה שהייתם רוצים לטעום בביקור בעכו: קובה ומשוואיה, פאתוש, קרם חציל אלוהי, עלי גפן וחומוס.
15 צפייה בגלריה
מסעדת רוטס בעכו
מסעדת רוטס בעכו
(צילום: לין לוי)
במהלך פסטיבל עכו יתקיימו במתחם שבו שוכנת המסעדה הופעות חיות וייוצבו דוכני Street food כשר בהם יגישו שווארמה, נקניקיית עגל, סלט שוק ומנות נוספות אותן תוכלו לזלול בסוכת ענק היחידה שתוקם בתוך חומות העיר העתיקה.

מסעדת שוק אחת שעשתה היסטוריה

כשב-2013 הסתיים תהליך השיפוץ הארוך שעבר הבזאר הטורקי העתיק של עכו, עיני כל נשאו אליו כי הוא הביא תקווה גדולה. משהו בחספוס שלו יחד עם תחושת ה"בוטיק" נראו שילוב מנצח. מתחם השוק המקורי מהמאה ה-18 קיבל חזות מחודשת, ובאוויר ריחפה אווירה שגם בעיר הזו אפשר יהיה לשבת בערב על בירה ומנת שף אופנתית ליד.
אלא שתוכניות לחוד ומציאות לחוד, ומה שהיה נראה כהבטחה גדולה, נחל כישלון. כמעט כל המסעדות שנפתחו במקום, כולל מסעדת סבידה המעולה וכולל מסעדת דלאל -נסגרו.
לעומת זאת, מסעדת מרקטו, נותרה במתחם, ונראה כי מצבה מעולם לא היה טוב יותר. את המקום הזה פתחו השף עומרי שחר ואחיו נועם, שהיו מעצבי שיער ועזבו את המספרה שלהם כדי לתפוס את עמדת המארח והמנהל של המסעדה הקטנה.
15 צפייה בגלריה
עכו
עכו
עכו
(צילום: יח"צ)
בלב המטבח הקטנטן, שכאילו נחצב בתוך אבן, ניצב טאבון מטורף שלא ברור איך הצליח להשתחל לשם. במקום תמצאו אווירת בר תוססת, תוצרת ימית טרייה ומנות שף, וזוהי ככל הנראה אחת ממסעדות השוק היציבות והמעניינות בארץ, גם היום, 5 שנים אחרי שנפתחה.
15 צפייה בגלריה
עכו
עכו
עכו
(צילום: לין לוי)
הקטע של המקום הוא שיש בו תפריט בסיסי, אבל המנות המעניינות באמת לא כתובות בו כי ״התפריט שלנו הוא בגדר המלצה בלבד״, כך מצהיר עומרי, ״על הדברים המעניינים באמת אנחנו מספרים בעל פה״. אז תזכרו את זה אם אתם מגיעים לשם.
יש במקום בר ישיבה הממוקם בדיוק מול הטאבון, ומי שיושב בו צריך לקחת בחשבון שהוא מפקיד את הצלחת שלו בידי השף, תוך כדי ויתור על זכות הבחירה. האוכל של מרקטו הוא איטלקי עם טוויסט עכואי, ואם תגיעו לכאן בקשו את מנת הקלמרי שמלווה את המסעדה מיום פתיחתה. אל תוותרו גם על השישברק עם מסקרפונה, את הכנאפה עם בזיליקום והל שרוף, שמוגשת עם תוספת מסקרפונה מעל.
כשעומרי לא מפלט דגים ולא נמצא בעמדת הבישול אפשר לראות אותו מסתובב בשוק של עכו העתיקה יחד עם נורית פורן, שמעבירה סיורי אוכל מודרכים בעיר העתיקה. אחרי סיבוב של קניות בשוק הקבוצה מגיעה למסעדה לסדנת בישול, שאחריה יש כמובן גם ארוחה.
במרחק צעדים ספורים ממרקטו פועלת מסעדת שף נוספת. שמה Maadali ובה עדנאן דאהר הכישרוני עושה כמעט את הבלתי יאומן - מדובר על מסעדת One man show בה השף הוא גם הקניין וגם המלצר שמגיש אוכל עכואי עונתי.

אוכל מהיר בעכו העתיקה

מלבד הפלאפל הירוק והנהדר של ערפי ושל חומוסיית שמסייה, שם הוא מוגש עם לימון כבוש, החלו לצוץ בעיר מקומות שמגישים אוכל אמריקאי מהיר. ולמה לנו לאכול אוכל אמריקאי מהיר בעכו, בוודאי תשאלו? כי הוא טעים והוא זול. אפילו מאוד מאוד זול.
ברחוב הראשי, סאלח א-דין, נפתחה באפריל השנה מסעדת JAJA (עוף בערבית), מזללת עוף מטוגן ממותגת ומדליקה.
15 צפייה בגלריה
עכו
עכו
עכו
(צילום: לין לוי)
מאחורי המקום עומדים שלושה שותפים ילידי עכו: מישל ג׳ריס, אשרף עאמר, מחמוד אבו חמד. ב-JAJA רוצים להנחיל לסועדים את הסלוגן Eat it our way והם פיתחו בלילה קריספית שאינה מכילה מוצרי חלב.
15 צפייה בגלריה
עכו
עכו
עכו
(צילום: לין לוי)
חוץ מזה, מלבד המנות הסטנדרטיות שמוגשות עם לחמניות מתקתקות, קולסלאו, רטבים, צ׳יפס ושתיה יש בתפריט גם מנת מסחן גרסת פרייד צ׳יקן. היא מגיע כקערת אורז ומעליו חזה עוף מטוגן וקריספי וליד רוטב עגבניות מתובל בנדיבות וטעים. ארוחה משפחתית מלאה ל-5 סועדים תעלה לכם כאן 150 שקלים וארוחת יחיד 32 שקלים. יש גם מנת ילדים זולה אפילו עוד יותר ומבחר צ׳יקן בורגרים.
מקום נוסף שכדאי לכם להכיר אם אתם מחפשים אוכל לא יקר היא המבורגריה שממוקמת ממש צמוד לפלאפל ערפי ובה מגישים המבורגרים מוגזמים כמו בארה״ב וגם אלכוהול. המקום נקרא Soul Burger Bar ובו תוכלו למצוא המבורגר רגיל במחיר - 24.90 שקלים.
יש כאן גם המבורגרים עם תוספות משוגעות כמו ניו יורק בורגר עם גבינת צ׳דר וצ׳ילי קון קרנה (54 שקלים), ברוקלין בורגר עם רוסטביף, גבינה שוויצרית וטבעות בצל (59 שקלים) ו״פריטו מיסטו״ - בורגר עם גבינת צ׳דר, טבעות בצל וגם חלפיניו ומלפפון חמוץ מטוגנים בבלילת בצק בירה.

מסעדת דגים עם אחד הנופים הכי יפים בארץ

כאמור, מסעדת דגים לא חסרות בעכו, בינהן מסעדת Mina שתפסה את הספוט היפה של ״אל באבור והים״ שנסגרה. ברחוב הראשי סאלח א דין נפתחה לא מזמן מסעדת Flooka שהתמקמה במקום סבידה, ואי אפשר שלא להזכיר גם את מסעדת הדייגים המפורסמת של האחים ג'רחי - דוניאנא, מסעדת דגים שונה בנוף, שקיימת כבר 14 שנים ויושבת מעל עתיקות של הנמל.
15 צפייה בגלריה
עכו
עכו
דוניאנא
(צילום: לין לוי)
הנוף של המפרץ שנשקף בה, הוא בלתי נתפס - ביום טוב רואים את מפרץ חיפה בצד אחד ואת המגדל עם הפעמון של כנסיית רום. על השולחנות מפות לבנות ויש תפריט יין טוב.
את המסעדה הזו פתחו מוּאנס חורי וסאמר סייד (הבעלים של מסעדת רוטס), במקום שבו נהגו לבלות כשהיו נערים. מלבד הדגים, מציעים כאן גם קוקי סאן ז׳אק וגם פלטת פירות ים שמוגשת בתוך מחבת לוהטת וכוללת גם לנגוסטינים ענקיים שכיף לטבול בתוך רוטב שום המוגש ליד.
אפשר לפתוח את הארוחה עם מבחר סלטים אבל אם רוצים משהו קצת אחר כדאי לבחור בסלט עם שמיר וטאבולה מעוטרת בשקדים שמוגשים כמו במסעדות שף, שמצד אחד תשאיר אתכם בעכו ומצד שני תזרוק אתכם הכי רחוק מכאן.
פורסם לראשונה: 09:54, 14.10.19