בסוף השבוע שוב מצאו עצמם המסעדנים מתמודדים עם החלטות סותרות, הגבלות חדשות והקלות שקמו מיד אחריהן: ההגבלות החדשות - שעוד לפני שנכנסו לתוקף כבר בוטלו - הורידו את התפוסה במסעדות מ-20 אנשים (למסעדות עד 80 מ"ר) לעשרה אנשים, ונציגי הממשלה ביקשו להשוות את ההגבלות בבתי הכנסת להגבלות שיחולו גם על המסעדות.
"אני כל פעם מזועזע מחדש שלוקחים נושא כל כך רציני כמו בריאות הציבור והופכים אותו לנושא פוליטי, כל שכן דתי. ברגע שזה קשור לפוליטיקה ולדת – זה מפסיק לעניין אותי, ואני מפסיק להתייחס לזה", אמר הבוקר השף רן שמואלי לאולפן ynet. "די לעשות מאיתנו צחוק, חבטו בנו בשבעת החודשים האחרונים ואני חושב שזה המשך טבעי להתייחסות הבלתי אפשרית הבלתי רצינית לענף המסעדות".
3 צפייה בגלריה
כיסאות הפוכים בבר 51
כיסאות הפוכים בבר 51
"בסוף נפשוט את הרגל או נסגור"
(צילום: תיקי גולן)
יש לך מושג למה זה מתנהל ככה?
"אני לא יודע למה זה מתנהל ככה, אולי היינו חלשים מדי בלובינג, אולי חלשים מדי בפוליטיקה כי היינו עסוקים בעבודה, ביצירה ובניסיון לשרוד, ועכשיו זה מכה בנו חזק מאוד".
רן שמואלי: "בבית כנסת יש שורות שורות של אנשים שיושבים צפופים אחד ליד השני. אין בקרה על מי נכנס ומי יוצא, ובמסעדה יש. לי יש מסעדה של 1,000 מ"ר, אז אם מותר לשבת 150 איש במטוס, מותר גם לשבת במסעדה"
הפסקת להאמין שהחלטות מתקבלות באופן הגיוני?
"אני מאמין לפרופ' רוני גמזו, אני חושב שהוא איש רציני, איש עשייה ואיש חזון. אבל לצערי הרב, 120 חברי הכנסת האלה, שאני כל החיים עבדתי כדי לממן אותם, לא עושים את העבודה שלהם, ולא עושים אותה בתום לב וביושר. למה עכשיו הם מנסים להשיג הישגים פוליטיים על דת ועל בתי כנסת? המסעדה שלי, קלארו, לא קיבלה שקל אחד עד היום, ואני שואל - למה 700 מיליון שקל עברו לדתיים? למה? ואני שקל לא קיבלתי עד היום. אז היום אני אומר מספיק: אני בשלי ואתם בשלכם. ראיתי איך בערב פסח אני ישבתי לבד בבית כמו כלב בליל הסדר, והנשיא שלי וראש הממשלה היו עם המשפחות שלהם. אז אני לא מאמין להם יותר, אני מצטער, הנושא הזה לא פוליטי בכלל, זה בין אדם לאדם".
3 צפייה בגלריה
שפים שמתארחים אצל שפים - רן שמואלי
שפים שמתארחים אצל שפים - רן שמואלי
השף רן שמואלי: "אם במטוס מותר לשבת 150 איש אז גם במסעדה אפשר"
(צילום: יח"צ)
למה בעצם אתה לא מקבל את ההשוואה של בתי כנסת ומסעדות? שניהם מקומות סגורים.
"קודם כל בבית כנסת יש שורות שורות של אנשים שיושבים צפופים אחד ליד השני. אין בקרה על מי נכנס ומי יוצא, ובמסעדה יש. לי יש מסעדה של 1,000 מ"ר, אז אם מותר לשבת 150 איש במטוס, מותר גם לשבת במסעדה".
מה יקרה אם ההחלטה הזאת תישאר בעינה או תתהפך? תפסיקו להתייחס להחלטות וועדת הקורונה והממשלה?
"יכולים לעשות צחוק ממי ש'שם' על ההחלטות – ואני משתמש בביטוי של ילדים – אז רק מי ששם על ההחלטות יכולים לעשות ממנו צחוק, ומי שלא שם על ההחלטות לא יכולים לעשות ממנו צחוק".
מה זה אומר?
"זה אומר שאני לוקח אחריות על האורחים שלי ועל העובדים שלי. אנחנו מתנהלים לפי כל התקנים הבריאותיים הדרושים, אבל ברגע שזה נכנס לפוליטיקה – סורי, לא אצלי בעסק. אם הייתי רוצה, יש לי יכולת דיבור יפה, הייתי הולך לפוליטיקה. אבל אני לא רוצה לעסוק בפוליטיקה, אני רוצה לעבוד, אני רוצה להתפרנס, אני רוצה להתקיים – כמובן תוך שמירה על כללים ועל הבריאות. אני לא אפוצץ את המסעדה באנשים, אבל תנו לי לעבוד, הבנתי את הפרנציפ. אל תשכחי שחוץ מהמסעדה יש לי עוד עסק אחד של אירועים שסגור לגמרי כבר שבעה חודשים. את מבינה שכל מה שעבדתי עליו כל החיים שלי יירד לטימיון בגלל דתיים, בגלל בתי כנסת, בגלל החלטות מזוגזגות של כן עשרה אנשים, כן לפי מטר מרובע, לא לפי מטר מרובע, תפתחו בבוקר, תסגרו בערב, מספיק עם זה".

לוקחים את העניינים לידיים

אבל השף רן שמואלי לא לבדו במאבק: בסוף השבוע שוגר למסעדנים מתווה תו סגול שאותו הכינו נציגי המסעדנים, ובו הפורמט שהם יצרו למתווה הפעילות. "בסוף השבוע הודענו שאנחנו מתכוונים לפרמט את ההצעה לתו סגול משלנו", אומר שי ברמן, יו"ר איגוד המסעדנים. "הפצנו את המסמך למסעדני ותוך מספר שעות הצטרפו למתווה שלנו 700 מסעדות".
3 צפייה בגלריה
"שיקולים זרים והחלטות שלא קשורות למציאות"
"שיקולים זרים והחלטות שלא קשורות למציאות"
"שיקולים זרים והחלטות שלא קשורות למציאות"
(צילום: shutterstock)
במסמך נחלק המתווה לרשויות ירוקות, רשויות כתומות ורשויות אדומות, שלכל אחת מהן נכתבו כללים אחרים, על פי מדיניות הרמזור, המגדירה את האזורים השונים בארץ על פי אחוזי התחלואה בהם, ומחלקת אותם לצבעים. לדוגמה, ברשויות ירוקות יוכלו עסקים עם תפוסהת קהל של עד 100 איש (לפי רישיון העסק) להושיב בחלל הפנימי את כמות המבקרים המקסימלית המותרת ברישיון - ובלבד שיעמדו בקריטריון מרווח של 1.5 מטר לפחות בין שולחן לשולחן. ברשויות הכתומות תהיה תפוסה של 75 אחוזים מהכמות המותרת ברישיון העסק ומרחק של שני מטר בין השולחנות, בעוד שברשויות האדומות תותר תפוסה של 35 אחוז מהתפוסה המותרת ברישיון, והמרחק בין השולחנות יעמוד על 2.5 מטר לפחות.
המסעדן יותם דוקטור, מי שמחזיק בשלוש מסעדות בתל אביב, היה אחד מהמסעדנים שהחליטו לאמץ את המתווה החדש. אז בינתיים אולי הניסיון להחמיר את ההגבלות על התפוסה במסעדות לא צלח, אבל דוקטור מבטיח שאם שוב יהיו ניסיונות להגביל את התפוסה ללא הסברים הגיוניים - הוא וחבריו מתכננים לנהוג באופן חד צדדי ולקיים את המתווה של המסעדנים ולא של הממשלה. "כמסעדן וכאזרח מפריע לי שיש שיקולים זרים והחלטות שלא קשורות למציאות בתוך הסיפור שלנו", אומר דוקטור, "אנחנו מרגישים שיש כאן התמוטטות של האמון בממשלה".
יותם דוקטור: "ביום שישי האחרון הרגשנו ששוב חוזרים למעגל החלטות שמונע משיקולים לא ענייניים, וככה נפשוט את הרגל או נסגור, ולדעתנו זה מיותר והרסני. אם זה יקרה שוב אנחנו נפעל באופן חד צדדי"
זה קרה בגלל החלטות לא מנומקות וזיגזוג?
"כל ההחלטות האומללות השפיעו על המסעדנים בצורה קשה, והיום הגענו למצב שהוא אובדן האמון בממשלה. כשהקהל מאבד אמון בהנהגה, אנשים מפרשים לעצמם את המציאות ופועלים בהתאם למה שהם מבינים".
ומה זה אומר?
"אנחנו כמסעדנים החלטנו שאנחנו לוקחים את העניינים לידיים, תוך כדי הבנת האחריות שיש עלינו וייצרנו לעצמנו תו סגול שלנו, פנימי. אנחנו פועלים בצורה מסודרת ושקופה ושלחנו אותו לגמזו כהמלצה. שם כתוב ומנומק איך אנחנו חושבים שנכון לשמור על בריאות הציבור ויחד עם זאת גם לקיים את הכלכלה במדינה. אם שוב יהיו החלטות לא הגיוניות, וההמלצות שלנו לא יתקבלו, אנחנו נגדיר את כללי ההתנהגות שלנו. אנחנו נסרב לקבל את החלטות הממשלה כל עוד היא מתנהלת כמו שהיא מתנהלת. ביום שישי האחרון הרגשנו ששוב חוזרים למעגל החלטות שמונע משיקולים לא ענייניים, וככה נפשוט את הרגל או נסגור, ולדעתנו זה מיותר והרסני. אם זה יקרה שוב אנחנו נפעל באופן חד צדדי ורוב המסעדנים בארץ תומכים בזה. פשוט נעשה מה שאנחנו מבינים".