חודשיים בלבד אחרי שקיבלו כוכב מישלן במסעדה בניו יורק, פותחים איל שני והשותף שלו, שחר סגל, מסעדה כשרה ראשונה בארצות הברית - מסעדת מלכה, שהתמקמה באפר ווסט סייד במנהטן. מלכה הכשרה בניו יורק נפתחת אחרי שהקבוצה כבר ביססה את מעמדה ואת הקהל שלה בעיר הגדולה, והיא מגיעה אחרי כמה וכמה עסקי אוכל שהקבוצה מחזיקה בשנים האחרונות בניו יורק, כמו מזנון, הסלון, פורט סעיד ושמונה (המסעדה שקיבלה כוכב מישלן). מלכה הכשרה תהיה המסעדה השישית של הקבוצה במנהטן.
עצם ההצהרה כי מדובר במסעדה הכשרה הראשונה בארצות הברית, מבהירה את כוונת הקבוצה - להתרחב ולפתוח מסעדות כשרות נוספות, אחרי מלכה. מלכה ניו יורק מתכתבת עם המסעדה הכשרה הראשונה של שני בתל אביב, שנפתחה לפני כארבע שנים ונקראת גם היא מלכה.
2 צפייה בגלריה
מלכה ניו יורק, מסעדה כשרה של איל שני
מלכה ניו יורק, מסעדה כשרה של איל שני
מלכה ניו יורק, המסעדה הכשרה החדשה של איל שני
(צילום: Max Flatow @mflatowphoto)
התפריט במלכה ניו יורק מזכיר את התפריט במלכה תל אביב, ומתכתב איתו. למעשה, כל השפה של שני - החל מהניסוח הפיוטי של המנות בתפריט ועד חומרי הגלם ואופן ההגשה - הולכת והופכת ברורה יותר ויותר בכל מסעדות הקבוצה בעולם. למשל, הפונט של התפריט, ההדגשות באדום וירוק של מנות מסויימות והתיאורים כמו זה של העגבנייה ש"נקטפה עם טל ראשון של בוקר", חוזרים כמעט בכל המסעדות של הקבוצה ברחבי העולם, ויוצרים קו ברור מאוד שמזוהה עם הסלבריטי שף הירושלמי. יתרונות חומרי הגלם שאפשר להשיג בניו יורק (כמו דגים איכותיים ובשר משובח) יושבים כאן טוב על התפריט של שני. בימים אלה עושה שני את דרכו לניו יורק, והוא יצטרף לסגל, שכבר נמצא שם (ומחלק את זמנו בין בתל אביב למנהטן) לרגל הפתיחה של המסעדה.
"התגובות נהדרות", אמר השבוע ל-ynet שחר סגל, השותף של שני וה"מוח" מאחורי כל העסקים המשותפים שלהם. "זו הפתיחה הכי חזקה שלנו. הקהל כאן מזכיר את הקהל במלכה תל אביב, הוא יהודי ברובו, אבל לא רק - יש כאן חובשי כיפות לצד קהל צעיר ומגוון".
ומה עם גילוי האנטישמיות בארצות הברית? לצעוק בתקופה כזאת אנחנו ישראלים ויהודים זה לא קצת מפחיד? "אותי זה לא מפחיד, אנחנו באים מישראל אז אנחנו מורגלים בדברים כאלה. האמת, לא חווינו אנטישמיות באף אחת מהמסעדות שלנו, אנחנו לא מרגישים את זה ואני מסרב לקחת את זה כחלק מסך השיקולים שלנו".
2 צפייה בגלריה
מלכה ניו יורק, מסעדה כשרה של איל שני
מלכה ניו יורק, מסעדה כשרה של איל שני
מלכה ניו יורק: אותה שפה כמו בתל אביב
(צילום: Max Flatow @mflatowphoto)
איך אתם כקבוצה מתמודדים עם התקופה המאתגרת? "המלחמה השפיעה ומשפיעה על העסקים, בטח בישראל. אבל אנחנו מנסים לחיות בתוך הסיטואציה הזאת, שהיא לא קלה רגשית וגם לא כלכלית. אנחנו מרגישים שחלק מהמחויבות שלנו זה להיות ולחיות, גם בתוך הדיכאון הכללי. התקופה הזאת התחילה עם אופרציה שלמה של ארוחות לחיילים, אחר כך, כשפתחנו, היה מעט קהל והרבה מילואימניקים, ובמקביל חיים את הטרגדיה הזאת. איבדנו גם עובדים שזה בלתי נתפס לכשעצמו".
בתוך כל זה גם פתחתם גלידרייה חדשה לפני שבוע בבית רומנו בתל אביב, והתור שם קיצוני. אז גלידה בחורף זה עכשיו הדיבור? "גלידה זה כיף. נכון שאמרו לנו לא לפתוח גלידרייה ולמה דווקא בחורף, אבל בכל זאת עשינו את זה. זו גלידה נהדרת וזה פתאום נשמע הגיוני מאוד שבתוך האירוע הזה אנחנו נעשה גלידה. גלידה זה מתוק וזה מנחם. איל עשה גלידה מטורפת, היא תמיד תהיה טרייה בת כמה שעות ולא בת כמה ימים, ויש שם טעמים מבריקים. אז עכשיו יש תור ואני גם רואה איך נולדות כאן אגדות אורבניות. בשלב זה אנחנו מנסים לפתוח את המקום ליותר שעות וביותר ימים, וכרגע יש תור וזה בסדר. גם אני חושב שאין על גלידה בגשם, וזה גם לא רק גלידה אלא גלידה עם יין. אני יודע שעל פניו זה נשמע שילוב לא ברור ואולי תמוה, אבל איכשהו זה עובד".
ומה עם המחירים במלכה ניו יורק? אי אפשר לשכוח את פרשת העגבנייה והניו יורק פוסט, שבמהלכה מבקר מסעדות הזדעזע מהמחיר של עגבנייה בצלחת. "מסעדות כשרות בניו יורק מאוד יקרות, שלנו לא מאוד יקרה".
וכמה זה לא מאוד יקר? בדקנו, והנה דוגמאות מהתפריט של מלכה הכשרה בניו יורק: שניצל - 41 דולר, חומוס גרגירים - 15 דולר, חומוס עם בשר טלה טחון מעל - 29 דולר וחריימה "חלום" (כך בתפריט) - 37 דולר.