קורין גדעון עושה את ניו יורק: אחרי שמגישת הטלוויזיה ובעלה, חילי סורוצקין, פתחו בארץ מעדנייה און ליין לאוכל יהודי - אשכנזי ומזרחי - הם פותחים בימים אלה את "קידוש קלאב", מעדניית און ליין בארצות הברית, שתשלח אוכל מוכן הביתה לתושבי ניו יורק ותפעל מתוך מטבח רפאים.
גל המעדניות והאוכל המוכן, שהתחזק מאוד בתקופת הקורונה בארץ ובעולם - ומאז רק מתפתח וגדל, ממשיך להכות גלים: יותר ויותר מסעדנים ואנשי עסקים מבינים שלא רק שאנשים התרגלו בשנתיים האחרונות לשהות יותר זמן בבית הם גם למדו לבשל בבית ולארח בבית. התופעה הזאת הולידה הרבה מאוד מיזמי אוכל מעניינים - מבשלנים ביתיים ועד מכולת-מעדנייה שנפתחו במסעדות שמצאו עצמן סגורות במהלך הקורונה.
אבל לא רק תופעת המעדניות תפסה תאוצה אלא גם תופעת מטבחי הרפאים - אותם חללי עבודה (שהיו פעם מסעדות או שהוקמו במיוחד למטרה הזו) המשמשים כמטבחים שמהם יוצא אוכל במשלוחים. כלומר, חללים שלא משמשים לאירוח אלא רק לעבודה. ככל שהמסעדות הלכו וגוועו בתקופות הסגר, כך פרחו אותם חללים ייעודיים. בשיטה הזאת המסעדן לא צריך להשקיע הון תועפות על שכירות בפריים לוקיישן או על עיצוב החלל, הוא לא צריך להעסיק צוות אירוח, לא צריך לשלם חשבון חשמל מפוצץ ובשורה התחתונה ההוצאות על מטבח רפאים קטנות בהרבה מההוצאות על מסעדה.
קורין גדעון: "כשפתחנו בארץ חילי חשב שאף חילוני לא יתחבר לאוכל הזה, ועכשיו רוב הלקוחות שלנו חילוניים, אז אני מצפה שאותו דבר יקרה גם בניו יורק"
הקונספט של שתי המעדניות של גדעון ובעלה - סורוצקין וקידוש קלאב - דומה, ויש לא מעט מאכלים שמככבים בשני התפריטים. "גל גדות אולי סללה לנו את הדרך כשנתנה לג'ימי פאלון לאכול גפילטע פיש", אומרת גדעון, "המושג 'קידוש' לא זר בניו יורק. עשינו אדפטציה לתפריט בהתאם למקום ולתרבות אבל הקונספט הוא אותו קונספט".
1 צפייה בגלריה
קורין גדעון וחילי סורוצקין
קורין גדעון וחילי סורוצקין
קורין גדעון וחילי סורוצקין: לא רק ליהודים שומרי כשרות
(צילום: גל זהבי)
למה דווקא שם? "חילי אמריקאי שהגיע מבית חרדי, וניו יורק היא ישראל הקטנה. יש שם הרה יהודים ואנחנו מרגישים שזו עיר שטוב להתחיל בה. אנחנו מציעים כל מה שצריך לשולחן שבת, ואת ההזמנות אנשים עושים מראש. הם לא צריכים לצאת וללקט מפה חלה ומשם קיגל - יש להם הכל במקום אחד וזה מגיע במשלוח עד הבית. יש לנו את כל הקשת של האוכל היהודי - מהמטבח האשכנזי ועד המטבח המזרחי".
איך עשיתם את זה בתקופת הקורונה? "יש לנו שותף אמריקאי אז את רוב ההקמה עשינו בזום. היום (ב') חילי טס לשם בשביל ההשקה והפתיחה, ואני נוסעת עם המשפחה ליוון. כולנו נחזור לבידוד. יום שישי הקרוב זו תהיה הפעם הראשונה שהאוכל יגיע לבתים של האנשים. שכרנו מטבח עם שף שאמון על כל האוכל, עשינו אריזות וגייסנו שליחים. כל המערך הלוגיסטי כבר בנוי".
לא חשבתם לפתוח חנות מעדנייה פיזית? האמת שזה נס. עוד לפני הקורונה התלבטנו אם לפתוח חנות או להקים חנות און ליין, וחשבתי שיהיה נכון להתחיל בלי עלויות גבוהות ולראות מה יהיה. ואז הגיעה הקורונה ומזל שהמתכונת שבחרנו בסוף היא רק אתר למשלוחים".
את חושבת שתצליחו לפרוץ גם מעבר לקהל של יהודים אמריקאים שמחפשים אוכל לשבת? "כשפתחנו בארץ חילי חשב שאף חילוני לא יתחבר לאוכל הזה, ועכשיו רוב הלקוחות שלנו חילוניים, אז אני מצפה שאותו דבר יקרה גם בניו יורק. אנחנו מציעים חוויה של אוכל כשר, ומזמינים אנשים להצטרף לחוויה הזאת, זה לא מיועד רק לקהל של יהודים שומרי כשרות".
בתפריט של "קידוש קלאב" תמצאו מנות כמו צלעות בקר, חציל שכבות (מנת הדגל בתפריט בארץ ועכשיו היא תהיה זמינה גם בניו יורק), קיגל, חלות, מאפים, גפילטע פיש, דג מרוקאי ולחמעג'ון. אותו קהל שמשלם 24 דולר לעגבנייה של איל שני, ישלם כאן על טחינה מתל אביב (כך בתפריט) 8 דולר לקופסה של כ-250 גרם, על מטבוחה 9 דולר, על סלט ביצים 10 דולר, על סלט כרוב אדום 13 דולר ועל שתי יחידות שניצל 23 דולר.