במהלך תחרות "50 המסעדות הטובות בעולם" שנערכה אמש (ג') בסינגפור, הוכרזה מסעדה חדשה (ומפתיעה) כטובה בעולם: המסעדה הים-תיכונית "מיראזור" (Mirazur) קטפה את המקום הראשון באירוע, שנחשב על ידי רבים כטקס האוסקר של העולם הקולינרי.
11 צפייה בגלריה
המסעדות הטובות בעולם
המסעדות הטובות בעולם
מנה של מסעדת "מיראזור"
(צילום: יח"צ)
מסעדת "מיראזור", המנוהלת על ידי השף הארגנטינאי-איטלקי, מאורו קולגרקו, שוכנת במנטון שבדרום צרפת, על הגבול עם איטליה. הניצחון המפתיע מוסיף גאווה למסעדה שחוותה שנה יוצאת דופן, במהלכה קיבלה כוכב מישלן שלישי. לאחר ההודעה על כך שזכו במקום הראשון, קולגרקו וצוותו עלו לבמה במלון "מרינה ביי סאנדס" - שם נערך הטקס - עם כרזה שנתפרה מדגלי האומות המשפיעות על המטבח שלהם: צרפת, ארגנטינה, איטליה וברזיל.
11 צפייה בגלריה
המסעדות הטובות בעולם
המסעדות הטובות בעולם
המסעדה הטובה בעולם: "מיראזור"
(צילום: יח"צ)
"צרפת מאפשרת לי להביע את עצמי", אמר קולגרקו לקהל והוסיף: "המטבח מסוגל לחצות את כל הגבולות". מאוחר יותר, במסיבת העיתונאים שהתקיימה לאחר הטקס, אמר השף כי: "זה מדהים, אין לי מילים להסביר - זה משהו כל כך מיוחד - כל העבודה, אהבת הצוות שלי. לזכות בפרס הזה הוא משהו מיוחד עבורנו, עבורי ועבור אשתי ג'וליה".
ארוחת טעימות ב"מיראזור", אם רציתם לדעת, תעלה לכם - בהנחה שהצלחתם להשיג שולחן, כמובן - בין 210-110 אירו.

הטובה שבטובות

לאחרונה, התווסף חוק חדש לתחרות היוקרתית שקובע כי הזוכים הקודמים בפרס הגבוה ביותר, אינם זכאים להתחרות פעם נוספת. משמעות הדבר היא, כי מסעדה חדשה היא זו שתככב בראש הרשימה המבוקשת.
למרות החוק החדש מסעדות כמו "פארק מדיסון 11" שבניו יורק, "הפרנץ' לונדרי" בקליפורניה, אוסטריה פרנצ'סקנה" ממודנה שבאיטליה (שאף זכתה במקום הראשון בתחרות שהתקיימה בשנה שעברה) וכן, "פאט דאק" השוכנת סמוך ללונדון - שזכו במקום הראשון בתחרות בשנים עברו - קיבלו כעת את האפשרות להשתתף בקטגוריה החדשה והמרשימה לא פחות: "הטובה שבטובות", שנמצאת עדיין בשלבי פיתוח.
11 צפייה בגלריה
המסעדות הטובות בעולם
המסעדות הטובות בעולם
לא הכי טובה, אבל טובה: מנה ממסעדת "קווינטוניל", מקסיקו סיטי
(צילום: יח"צ)
לדברי ויליאם דרו - עורך ומפיק התחרות - הקטגוריה הוכנסה על מנת שלא לזנוח את הזוכות הקודמות, ולדבריו היא מאפשרת לאמץ ולחזק "מיזמים קולינריים שעוררו התלהבות".
דניאל הום, שף במסעדת "פארק מדיסון 11" הניו יורקית, הפגין אצילות נפש במהלך נאומו במסיבת העיתונאים, כשאמר שאולי זה לא היה הזמן שלהם לנצח: "הרבה יותר חשוב מהניצחון הוא ששפים מדהימים מעורבים בתחרות, ואני חושב שכולם רוצים את זה. זה אולי לא הרגע שלנו לנצח, ואנחנו גם שמחים לא להתחרות בכל שנה".

קרוב, אבל עדיין לא: מסעדת "נומה" הגיעה למקום השני

מסעדת "נומה", שנפתחה מחדש לאחרונה בקופנהגן שבדנמרק, הגיעה למקום השני, זאת על אף ה"באזז" התקשורתי העצום סביבה, שככל הנראה גם הפך אותה למסעדה המפורסמת ביותר בעולם כיום. ארוחת טעימות ב"נומה", אם מעניין אתכם לדעת, עולה לסועד 1,370 שקלים.
11 צפייה בגלריה
המסעדות הטובות בעולם
המסעדות הטובות בעולם
הגיעה רק למקום השני: מסעדת "נומה", דנמרק
(צילום: יח"צ)
בדוכן הפרסים שלטה אירופה המערבית, כשהמסעדה הספרדית "אזאדור אקסטבארי" - שבה כל המאכלים, אפילו הקינוחים, נעשים על הגריל – קטפה את המקום השלישי.
מסעדת "גאגאן" בבנגקוק שבתאילנד – שבמשך ארבע שנים ברציפות הצליחה לקטוף את המקום הראשון בין כל המסעדות באזור אסיה המשתתפות בתחרות, הגיעה הפעם למקום הרביעי בתחרות הכללית, וזכתה בתואר "המסעדה הטובה ביותר באסיה". לא רע.

לחיות טוב בלימה

חובבי קולינריה שלא מצליחים למצוא מקום ישיבה ב-"נומה", יכולים לנסות את מזלם אצל שכנתה בקופנהגן: מסעדת "גרניום" שזכתה במקום החמישי, שם השף הראשי – רסמוס קופואד, מגיש תפריט טעימות מטורף החוגג על בלוטות הטעם, כולל שעוות דבורים וגלידת אבקה עם ריבס.
מהבירה הפרואנית לימה, הגיעו שתי מסעדות לעשירייה הראשונה: מסעדת "סנטרל" של השפים וירג'יליו מרטינז ופיה ליאון, בה מגישים דג פיראנה בתוך ראש של דג פיראנה נוסף ומלא שיניים, וכן מסעדת "מאידו", שמבשלת בסגנון יפני-פרואני עם דגש על צלעות בקר המבושלות במשך 50 שעות.
11 צפייה בגלריה
המסעדות הטובות בעולם
המסעדות הטובות בעולם
מסעדת "סנטרל", פרו
(צילום: יח"צ)
על אף המסעדות המשובחות של לימה, וכמה מסעדות ממקסיקו סיטי וסינגפור, מסעדות נוספות הפועלות מחוץ לאירופה או צפון אמריקה (כולל ישראל) לא הצליחו להשתחל לרשימה היוקרתית, ונותרו בחוץ. למעשה, מאז תחילת התחרות בשנת 2002, כל 17 הזוכים במקום הראשון הגיעו מספרד, ארצות הברית, בריטניה, דנמרק, איטליה - ועכשיו גם צרפת.
ספרד היא המדינה החזקה ביותר בתחרות עם מסעדות כמו "מוגאריץ" ו-"דיספרוטאר" שקטפו את המקום השביעי והתשיעי, בהתאמה, כשמסעדת "דסיפרוטאר" נסקה באופן מרשים ביותר בהתחשב בעובדה שרק בשנת 2018 נכנסה לראשונה לתחרות.
11 צפייה בגלריה
המסעדות הטובות בעולם
המסעדות הטובות בעולם
מסעדת "דיספרוטאר", ספרד
(צילום: יח"צ)

השפית הטובה בעולם

דניאלה סוטו-אינס, ילידת מקסיקו, זכתה בתחרות כשפית הטובה בעולם - פרס המוביל למחלוקת באופן קבוע, שכן יש הרואים בה את אי-השוויון המגדרי בעולם הקולינריה ובמטבחי מסעדות בפרט.
בנאומה, התייחסה סוטו-אינס לתרבות האגרסיבית המתרחשת במטבחים ברחבי העולם: "החלטתי שאם אי פעם אנהל את המטבח שלי, זה יהיה יותר כמו המטבחים שגדלתי בהם: מלא שמחה, אושר וקהילתיות.
"כאישה מקסיקנית שמובילה צוות מגוון, אני מאמינה שאנחנו יכולים להילחם בבורות ובדעה קדומה, שאומרת לנו שלא צריך לשמוע את הקולות שלנו. לא רק שהאושר שלנו חשוב - אנחנו צריכות ויכולות להפיץ אותו".
11 צפייה בגלריה
המסעדות הטובות בעולם
המסעדות הטובות בעולם
הבריוש של ג'סיקה פריאלפטו, שפית המאפים הטובה בעולם
(צילום: יח"צ)
נוכחות נשית נוספת בתחרות היא השפית ג'סיקה פריאלפטו, שזכתה בתואר שפית המאפים הטובה ביותר בעולם. את מעשה ידיה של פריאלפטו, אפשר לטעום במסעדת "פלאזה אתנה" של השף אלן דוקאס, הנמצאת בבירת הפטיסרי העולמית – פריז.
לצידן, מסעדת "קוסמה" של השפית סוטו-אינס שבמנהטן, זכתה השנה במקום ה-28 כמסעדה הטובה בעולם.

פרס מפעל חיים לשף חוזה אנדרס

השף הספרדי-אמריקני, חוזה אנדרס, זכה בתחרות בפרס מפעל חיים כהוקרה על עבודתו כמייסד "מטבח עולמי מרכזי" - ארגון ללא מטרות רווח המוקדש לאספקת ארוחות למדינות שנפגעו כתוצאה מאסונות טבע. בנאומו אמר כי: "אנחנו צריכים לכבד לא רק את הגברים, שנראה כאילו הם מקבלים את הקרדיט הגדול ביותר, אלא גם את הנשים שבאמת מזינות את העולם, בכל יום ובכל עיר".
11 צפייה בגלריה
שף חוזה אנדרס
שף חוזה אנדרס
שף חוזה אנדרס: פרס מפעל חיים
(צילום: יח"צ)
בנאומו, אף עצר לרגע לזכרו של השף אנתוני בורדיין (התחרות התקיימה במועד שהוכרז לאחרונה כיום אנתוני בורדיין), וציין את יום הולדתו של השף המנוח. "בורדיין' לימד אותנו שאנחנו לא אמורים לפחד מאנשים שלא אוהבים אותנו", אמר אלן פאסאר, השף הראשי של מסעדת "ארפאז'" שבפריז, שזכה בתחרות בפרס בחירת השפים, בעוד המסעדה שלו קטפה את הפרס כמסעדה השמינית הטובה בעולם.
11 צפייה בגלריה
אסיה ארג'נטו ואנתוני בורדיין
אסיה ארג'נטו ואנתוני בורדיין
לזכרו. שף אנתוני בורדיין ואסיה ארג'נטו
(צילום: gettyimages)
המסעדה של ג'וליאן רוייר - "אודט", השוכנת בגלריה הלאומית של סינגפור, זכתה לקריאות קולניות מהקהל הביתי, כשזכתה במקום ה-18. זו הפעם הראשונה שהתחרות התקיימה באסיה, וגם השנה הראשונה שהבטיחה איזון מגדרי בפאנל השופטים המורכב מיותר מ-1,000 מומחות ומומחים מהתעשייה הקולינרית.
11 צפייה בגלריה
המסעדות הטובות בעולם
המסעדות הטובות בעולם
מסעדת "אודט", סינגפור
(צילום: יח"צ)
מסעדת "דן" שבטוקיו זכתה בפרס אומנות האירוח, בעוד המסעדה האיטלקית המודרנית - "לידו 84", השוכנת צמוד לאגם גארדה שבאיטליה, זכתה בפרס המסעדה העולה לשנת 2019.
11 צפייה בגלריה
המסעדות הטובות בעולם
המסעדות הטובות בעולם
מנה ממסעדת "דן", טוקיו
(צילום: יח"צ)

50 המסעדות הטובות בעולם (ע"פ דירוג תחרות "50 המסעדות הטובות בעולם"):

1. מיראזור (מנטון, צרפת) – המסעדה הטובה בעולם 2. נומה (קופנהגן, דנמרק) – גם פרס המסעדה החדשה הטובה ביותר 3. אזאדור אקסטבארי (אקספה, ספרד) 4. גאגאן (בנגקוק, תאילנד) – הטובה ביותר באסיה 5. גרניום (קופנהגן, דנמרק) 6. סנטרל (לימה, פרו) – הטובה ביותר בדרום אמריקה 7. מוגאריץ (סן סבסטיאן, ספרד) 8. ארפאז' (פריז, צרפת) – מסעדתו של אלן פסארד 9. דיספרוטאר (ברצלונה, ספרד) – הנסיקה הכי גבוהה בשנה שעברה 10. מאידו (לימה, פרו) 11. דן (טוקיו, יפן) – פרס האירוח 12. פוז'ול (מקסיקו סיטי, מקסיקו) –הטובה ביותר בצפון אמריקה 13. ווייט ראביט (מוסקבה, רוסיה) 14. אזורמנדי (לרבצו, ספרד) – הנסיקה הגבוהה ביותר 15. ספטים (פריז, צרפת) 16. פלאזה אתנה של אלן דוקאס (פריז, צרפת) 17. סטייררק (וינה, אוסטריה) 18. אודט (סינגפור) 19. טווינס גארדן (מוסקבה, רוסיה) – כניסה חדשה לתחרות 20. טיקטס (ברצלונה, ספרד) 21. פרנצן (סטוקהולם, שוודיה) 22. נריסאווה (טוקיו, יפן) 23. קוזמה (ניו יורק, ניו יורק, ארצות הברית) 24. קינטוניל (מקסיקו סיטי, מקסיקו) 25. אלנו פאריז או פביליון לדוין (פאריז, צרפת) 26. בוראג'ו (סנטיאגו, צ'ילה) 27. קלוב קלאב (לונדון, בריטניה) 28. בלו היל סטון בארנס (פוקנטיקו הילס, ניו יורק, ארצות הברית) 29. פיצה דואמו (אלבה, איטליה) 30. אלקנו (גטריה, ספרד) 31. לה קלנדרה (רובאנו, איטליה) 32. נרואה (בילבאו, ספרד 33. ליל'ס (לונדון, בריטניה) 34. דון חוליו (בואנוס איירס, ארגנטינה) 35. אטלייה קרן (סן פרנסיסקו, ארצות הברית) 36. לה ברנרנדין (ניו יורק, ניו יורק, ארצות הברית) 37. אלינאה (שיקגו, ארצות הברית) 38. היסה פרנקו (קובאריד, סלובניה) 39. א קאזה דו פורקו (סאו פאולו, ברזיל) 40. רסטורנט טים ראו (ברלין, גרמניה) 41. דה צ'יירמן (הונג קונג, סין) 42. בלקנטו (ליסבון, פורטוגל) 43. הוף ואן קלבה (קרוישוטם, בלגיה) 44. טסט קיטשן (קייפ טאון, דרום אפריקה) – הטובה ביותר באפריקה 45. סורינג (בנגקוק, תאילנד) 46. דה ליברייה (זוולה, הולנד) 47. בנו (סן פרנסיסקו, ארצות הברית) 48. אולטרה ויולט (שנחאי, סין) 49. לאו (בוגוטה, קולומביה) 50. שלוס שאונסטיין (פורסטנאו, שוויצריה)