משבר הקורונה אולי האט את הקצב, אבל לא עצר לגמרי את עולם הקולינריה: בשבועות אלה, כשהמגפה עדיין כאן איתנו, נפתחים עוד ועוד מקומות חדשים ברחבי הארץ - תמצאו לא מעט מנות בפיתה, כריכייה שעושה קאמבק, אוכל ערבי בחלל עתיק ביפו וגם מסעדה בלקנית במיקום מפתיע. חוץ מזה נפתחים גם לא מעט מקומות בשווקים, ויש גם כמה מקומות שחובבי הבצק ישמחו לשמוע עליהם.
אבל מה עם מסעדות של ממש? נדמה כי מסעדה חדשה ומושקעת יהיה קצת קשה למצוא כאן בזמן הקרוב. אם אתם מחובבי ז'אנר מסעדות השף, כדאי שתדעו שבשביל זה תצטרכו לחכות הרבה. אבל מה כן יש ובשפע? דוכני פיתות, מיזמים שפועלים רק ימים בודדים בשבוע, יש גם לא מעט פיצות ונקסט דור - מקומות שמנסים למרכז בלוקיישן אחד את כל הפעילות, כמו שעשה רז רהב ממסעדת OCD עם מיזם הכריכים שלו שעושה קאמבק רק במשלוחים.
15 צפייה בגלריה
ברווזי
ברווזי
ברווזי: כריך כרוב סגול
(צילום: יח"צ)
ובכל זאת, מצאנו מסעדה חדשה אחת, ולא סתם מסעדה, אלא מסעדה שפתוחה לאורך כל שעות היום, לאורך כל השבוע, במיקום מעניין - מתחם המוזיאון של מזכרת בתיה - למסעדה הזו קוראים Rubida ואותה פתחו בני הזוג השף עמוס חיון ואורן אנקווה האחראי על ניהול הפלור. את המיקום המיוחד שבו שוכנת המסעדה הם מצאו ממש במקרה. השניים זיהו את הפוטנציאל בחלל ששימש בעבר הרחוק כרפת, ויצרו עיצוב צבעוני ושובה לב ששובר את הרצינות של המבנה העתיק הבנוי אבני כורכר.
15 צפייה בגלריה
רובידה
רובידה
Rubida: מטבח יווני טורקי עם פזילה לאיטליה
(צילום: גיל אבירם)
במקום מטבח פתוח, בר, ואזורי ישיבה בחוץ ובפנים. תפריט המסעדה יווני טורקי עם פזילה קטנה למזרח התיכון ואיטליה. יש בו מאזטים שכיף לפתוח איתם את הארוחה כמו סקורדליה, צזיקי וסלט ביצים (24-18 שקלים). בגזרת המנות הראשונות תמצאו מאפה במילוי תרד, לביבות קישואים וסלטים, בעיקריות דגים שנאפים בטאבון, סופלקי שווארמה דג, פיצה ופסטה. תפריט הקינוחים מציע בסבוסה, פאי שקדים ומשמשים. בימי שישי אפשר גם לקנות במקום חלות, עוגות, ממרחים וריבות הביתה. לסיום רק נציין כי המקום פתוח כל יום בין 23:00-8:00 ויש בו גם ארוחות בוקר.

מאיטליה באהבה

ואם אנחנו כבר פוזלים לאיטליה, אז כדאי שתדעו שבעוד כחודש עתיד להיפתח בקריית אונו בר מסעדה איטלקי חדש שישדרג את חיי הלילה של העיר. שמו של המקום יהיה "מישלה" ומי שפותח אותו הוא יזם חדש בתחום המסעדנות שמגשים חלום ישן בליווי שני אנשי מקצוע - השף יוגב ירוס שמלווה את הפרויקט מהפן הקולינרי ויובל סופר שבונה למקום את תפריט האלכוהול.
איטליה ממשיכה איתנו גם לצפון תל אביב, שם נפתחה פיצרייה חדשה בשם "בבקה פיצה", השייכת לאחיות קורל (27) ושיר (22) גורן, שבבעלותן גם "בבקה בייקרי", מאפייה הצמודה לפיצה. השתיים מציעות פיצה תרד וגבינת עיזים, פיצה בצלצלים, פיצה ביאנקה ארטישוק ופיצה חריפה (79-59 שקלים).
15 צפייה בגלריה
בבקה בייקרי
בבקה בייקרי
בבקה פיצה
(צילון: גיל אבירם)
חוץ מפיצה יש סלט, פוקאצ'ה עלי גפן, שתי מנות פסטה ומספר קינוחים שהאחיות מכינות במקום. אל תצאו מכאן בלי לטעום את ריקוטלה - מאפה חם במילוי קרם ריקוטה ונוטלה שמוגש עם גלידת וניל הנעשית במקום (39 שקלים).
גם בקניון עופר סנטר בנוף הגליל נפתחה מסעדה איטלקית חדשה בשם ALFORNO שמגישה פיצות מהטאבון, פסטות, פוקצ'ות, כריך מק אנד צ'יז ועוד. שתי מסעדות איטלקיות חדשות נוספות שנפתחו לאחרונה שייכות לקבוצת NONO & MIMI. הראשונה נפתחה בהרצליה והשנייה בצפון תל אביב. בשני הסניפים החדשים פועלים תנורי עצים והתפריט מציע יין, גלידה, פסטות ופיצות - הכול מיוצר בייצור עצמי. בבייקרי MIMI הצמודים נמכרים עוגות, עוגיות, מאפים, כריכים, סלטים ועוד.

מתרחבים

בינתיים בהרצליה, האחים אבידן ממשיכים להתרחב עם מקומות הבילוי שלהם, ובחודשים האחרונים הם פתחו בר נוסף ברחבה של עיריית הרצליה. למקום קוראים מוניציפל, וזה בר צבעוני מאוד עם אווירה סופר-שמחה. יש במקום 150 מקומות ישיבה על הבר, בשולחנות בפנים או בחוץ תחת כיפת השמיים.
15 צפייה בגלריה
מוניציפל
מוניציפל
מוניציפל: מנות שלא היו מביישות מסעדת שף
(צילום: סטודיו באבאמרק)
כל אחד מהקוקטיילים, אותם רוקחים ברמנים בתלבושת אחידה, הוא שואו בפני עצמו, והמנות שיוצאת מהמטבח לא היו מביישות מסעדת שף. יש בתפריט גם צ'יפס פולנטה מצופה בפנקו וריזוטו אורז שחור עם קרם ארטישוק ירושלמי, כמהין, צ׳יפס ארטישוק ופרמז'ן. טווח המחירים של המנות 21 - 68 שקלים.
גם קבוצת "פו", שבבעלותה מסעדות "קיסו", "פו סושי", "נוץ" ו"נישי", מתרחבת: הקבוצה פתחה במקום קפה בראון במרכז G צמרת מקום חדש בשם "סטודיו", והתפריט שמוגש שם משלב בין מנות ביסטרו קלאסיות לבין מנות אסיאתיות וסושי. לעומת המסעדות האחרות של הקבוצה, ב"סטודיו" מוגשות גם ארוחות בוקר מדי יום עד שעות הצהריים. על העיצוב, גם כאן כמו בשאר מסעדות הקבוצה, אחראי המעצב ירון טל.
15 צפייה בגלריה
סטודיו
סטודיו
סטודיו: מנות ביסטרו קלאסיות
(צילום: בן יוסטר )
פחמימות או לא להיות
עוד לפני משבר הקורונה שמנו לב להופעת מקומות קונספט חדשים של מקומות שמציעים גם וגם וגם - מעדנייה, מסעדה ומאפייה שפועלות יחד בחלל אחד בקונסטלציה כזו או אחרת, כדי להציע לגרגרן הישראלי את כל עולמות התוכן הקולינריים במקום אחד. לנישה הזו מצטרף בימים אלה מיזם חדש בשם Brezza בשדרות בן ציון בתל אביב. מאחורי המקום עומדים שני יזמים אירופאים ששכרו שם שטח של 260 מטרים והקימו בו מאפייה, פיצרייה, בית קפה ובר.
15 צפייה בגלריה
Breeza
Breeza
Brezza: פיצות נפוליטניות מהטאבון
(צילום: גיא כהן)
התפריט שרקחו מציע פיצות נפוליטניות מהטאבון (55-48 שקלים לפיצה אישית בקוטר 30 ס"מ), סלטים וקוקטיילים, ובמאפייה יימכרו 16 סוגים של לחם שיפון. את שם המקום הוגים "ברצה", והכוונה לשילוב בין פרעצל, פיצה ובראד (לחם). למיזם יש 50 מקומות ישיבה בחוץ תחת כיפת השמיים, בירות מהחבית וגם הפי האוור בין 20:00-17:00.
אז אחרי שכבר הבנו שאוכל רחוב זה הדבר הבא, ורוב היזמים מעדיפים היום לפתוח דוכן פיתות במקום מסעדה. התוצאה היא מבול של מקומות שמגישים אוכל רחוב, ובעיקר - פיתות עם בשר וכריכים.
אחד כזה הוא "הבוריקה בביתן", דוכן שהתמקם במתחם המסחרי של ביתן אהרון (על כביש החוף, מחלף חבצלת), בכניסה ל"אוטו בר" והוא פתוח מדי יום משעות הבוקר ועד הצהריים, בזמן שהבר סגור ומגיש שתי מנות בלבד. בעל המקום, תומר הדדי, בשיתוף עם חברי הבר, מכין בוריקה קלאסית ממולאת בביצה ותפוח אדמה, המוגשת בתוך פיתה עם צ'רשי, חריף, ירקות ופטרוזיליה (20 שקלים). יש גם בוריקה חדשנית ממולאת גבינות (28 שקלים) ואת שתי המנות אפשר לקבל גם בצלחת בלי פיתה. בשישי עד 15:00 תוכלו לזלול את הבוריקה הזאת לצד בירה קרה מהחבית באווירה שמחה של קבלת שבת.
15 צפייה בגלריה
הבוריקה בביתן
הבוריקה בביתן
הבוריקה בביתן אהרון
(צילום: יח"צ)
מקום חדש נוסף שמציע פיתות נפתח ברחוב זמנהוף במרכז תל אביב, והפעם מדובר על פיתה עם טוויסט הודי, והוא נמצא בסמוך למסעדת "טנדורי" הוותיקה. למקום קוראים "טיקה פיקה" ובו מציעים פיתות עם מנות בשריות כמו נתחי עוף או קבב עם דג, עם טופו או עם כופתאות תפוחי אדמה וחומוס. חוץ מזה יש גם פיתה עם קלמרי ופיתה עם שרימפס. טווח המחירים של המנות 49-30 שקלים.
גם משפחת חינאווי מצטרפת לטרנד אוכל הרחוב ופותחת את חינאווי בפיתה, ברחוב קרליבך בתל אביב, גריל בשרים שמגיש עראייס ומנות פיתה עם קבב, מרגז, פרגית, שיפוד אנטרקוט, נתח קצבים ופילה. בנוסף, יש גם מנות ספיישל מתחלפות בכל שבוע כמו צלעות טלה, סטייק סינטה, סטייק אנטרקוט, המבורגר ואסאדו (59-29 שקלים).
15 צפייה בגלריה
חינאווי בפיתה
חינאווי בפיתה
חינאווי: מהקצב למנגל
(צילום: יח"צ)
וכשמדובר על פחמימות, כריכים תמיד באים בטוב, במיוחד אם יש להם טאץ' של שף או ניחוח של חו"ל. השף רז רהב (מסעדת ocd) פותח מחדש את "ברווזי", רק שעכשיו אין מקום לשבת ואפשר להזמין את הכריכים רק במשלוח דרך וולט בימים שני-שישי . בין השעות 16:00-12:00.
התפריט מציע כריך כרוב סגול עם סחוג חמאה חומה, צ'אטני אגסים, גבינת עיזים ועלי רוקט בלחם מחמצת דגנים. או כריך מאק אנד ציז' צמחוני או עם בשר, וחוץ מזה יש שם גם כריך עוף ותירס. כל הכריכים עולים 40 שקלים ותוכלו לצרף אליהם גם קינוח: עוגיות בראוניז, עוגיות שוקולד צ'יפס או פחזניות תירס במילוי קרם תירס מתוק ופופקורן (20 שקלים).
ועכשיו לקאמבק מסעיר: השף רונן דברת בלוך, הזכור ממסעדת RDB בתל אביב, חוזר לסצנה ופותח שני דוכני אוכל בשם "דיאלנה" - האחד בשוק הכרמל שייפתח בעוד כחודש במקום דוכן הקבב הפופולרי של דקסלר, והשני שנפתח השבוע בשוק מחנה יהודה מתמחה בכריכים מלחם פרנה מרוקאי ממולאים בתבשילים ביתיים.

על הגריל או במעשנה

מסעדת גריל חדשה נפתחה במתחם הבניינים שנבנה על שוק בצלאל בתל אביב, וכל כולה מושתתת על בשר. למסעדה קוראים "בצלאל", והיא מציעה בעיקר שיפודים לצד מנות אלטרנטיביות צמחוניות וטבעוניות שמלוות במזטים.
15 צפייה בגלריה
בצלאל
בצלאל
בצלאל: שיפודים על האש
(אנטולי מיכאלו)
אפשר למצוא בתפריט גם מנות כמו סיגרים במילוי פטה וצנוברים (28 שקלים), קלמרי מטוגן עם איולי צ'יפוטלה (34 שקלים), לביבות כרישה וקישואים עם צזיקי (28 שקלים) ופטאייר תרד (26 שקלים). השיפודים, שהמבחר שלהם כולל בין היתר גם לב טלה ושומן ליה (48-36 שקלים), מוגשים לצד תוספות כמו צ'יפס, אורז בוכרי, סלט קצוץ או ירקות צלויים. במקום מציעים גם "קנקני שמחה" עם קוקטיילים.
בימים אלה נפתח במתחם התחנה בתל אביב BBQ - TLV, בוטקה מגניב בשירות עצמי צמוד למסעדת "ויקי כריסטינה", שמציע שלל סוגי בשר, כריכים והמבורגר שיוצאים כולם מהמעשנה.
15 צפייה בגלריה
BBQ TLV
BBQ TLV
BBQ TLV
(צילום: אפיק גבאי)
המיזם שייך לאנשי מסעדת "פיטמאסטר" והוא עובד בימים רביעי עד שבת (מה שאומר שממש היום יש לכם הזדמנות ללכת לזלול שם).

קפה וכריך

במתחם הר סיני בתל אביב, צמוד לבר שישקו, נפתח בית קפה קטנטן שיספק לכם מקום מפלט נעים מהרעש ומההמולה של רחוב אלנבי. למקום קוראים "מולינה", סניף נוסף למאפיית "לה מולאן" הוותיקה והמוערכת, שחגגה השנה 14 שנות פעילות. ב"מולינה" אין אפייה במקום וגם לא מוכרים שם לחם, אבל כן יש שם את הקפה המעולה והכריכים הנהדרים בלחם מחמצת שיפון או בבגט המפורסם.
15 צפייה בגלריה
מולינה, הבגט של לה מולאן, השקט של הר סיני
מולינה, הבגט של לה מולאן, השקט של הר סיני
מולינה, הבגט של לה מולאן, השקט של הר סיני
(צילום: לין לוי)
הכריכים מגיעים גם בגרסת "חצי" ויש בהם סלט טונה, סלמון, שינקן וגבינת אמנטל או גבינת מנצ'גו וכמהין (38-25 שקלים). מלבד הכריכים יש בתפריט הצנוע גם סלט קפרזה, קרואסון הם אנד צ'יז וחצי בגט עם חמאה וריבה (18 שקלים). המקום פתוח מדי יום עד אחר הצהריים, והוא לא מתכוון להציג אמירה קולינרית או "זיקוקי דינור" כהגדרת מוטי חיימוביץ', הבעלים, אבל מדובר על חלל קסום ובו מספר קטן של שולחנות שיספקו לכם כמה רגעי נחת בלב העיר.
בית קפה חדש נפתח במתחם האומנות שבתוך מתחם מכללת רופין - "ארטורה". מדובר למעשה על פוד-טראק במיקום קבוע מול המדשאות המטופחות לצד איקליפטוסים ענקיים. על הדשא יש כיסאות ושולחנות לטובת הסועדים, ומהפוד טראק יוצאות מנות כמו סמודי אסאי, שייקים, סלטים, כריכים ומאפים.
את המקום פתחה השפית מאיה יוספי, שעושה ארוחות פרטיות בבית. בית הקפה הזה פועל מדי יום עד הצהריים. הכריכים שמגישים שם עשויים מלחם קסטן ומחירם 14 שקלים, ובתפריט גם טפיוקה ופרעצלים, מאפים מלוחים כמו סטייק גאודה עם זיתים ואייס קפה ולימונענע שאפשר לשדרג עם ערק.
גם במושב אודים נפתח בית קפה חדש הנקרא "סלנטו" קפה. המקום שייך למאור בן עטיה ואלידור ישי שמציעים שקשוקה (48 שקלים) המוגשת עם טחינה, לחם וזיתים, סלט קיסר (47 שקלים), מיצים סחוטים, כריכים (36-18 שקלים) וקפה. המקום פתוח בראשון-חמישי בין 16:00-7:00 וביום שישי בין 18:00-7:00 ויש בו 60 מקומות ישיבה.
15 צפייה בגלריה
סלנטו
סלנטו
סלנטו במושב אודים
(צילום: אביהו בשארי)

ובינתיים בשווקים של תל אביב

שוק צפון מתעורר לחיים עם שלושה מקומות חדשים שיפעלו בשעות הצוהריים: המקום הראשון שייך לג׳ולי אלחרר, אחותה של ג'קי אזולאי, ולמקום שלה קוראים "מאמא ג'ולי", שם היא מגישה אוכל מרוקאי. בתפריט יש קדירה מרוקאית של לחי עגל בבישול ארוך (69 שקלים), תבשיל אסאדו ושאלוט (59 שקלים) וכרעי עוף בלימון ועשבי תיבול (55 שקלים). המקום השני שנפתח בשוק צפון נקרא "ללה", וזו מזללה אתיופית של אמא ובת שמציעות ארוחות אנג'רה - לאפה מקמח טף שעליה מונחים שני תבשילים מההיצע היומי, סלט אישי וטחינה אתיופית מסורתית (58-48 שקלים לארוחה). המקום השלישי בשוק הוא "Sushi N Poke" שמציע רולים וקערות "פוקי" בהרכבה עצמית (כ-50 שקלים למנה). שימו לב - בנוסף לשלושת המקומות האלה, תוכלו למצוא בשוק בימי שישי עד 14:00 "יריד סירים" חדש, שבו מציעים הדוכנים תבשילים לשבת.
15 צפייה בגלריה
מרלוזה
מרלוזה
מלרוזה: חמארת שוק עם מטבח המבוסס על ירק ודגים
(צילום: יח"צ)
אבל לא רק שוק צפון מתעורר לחיים עם מקומות חדשים, אלא גם שוק הכרמל, שבו נפתחה מלבד הכריכייה ההולנדית גם חמארת שוק עם מטבח המבוסס על ירקות ודגים. למקום קוראים "מלרוזה", ומאחוריו עומדים בני הזוג מור חזן ודור אבן - היא אחראית על הניהול, והוא על המטבח. היא עבדה בעבר ב"מחניודה" והוא עבד בעבר ב"הרברט סמואל" וב"טאיזו". למסעדה שלהם 40 מקומות ישיבה ותפריט המבוסס על חומרי גלם מהבסטות הסמוכות בשוק. בתפריט תמצאו בעיקר מנות המתאימות לשרינג כמו עראייס דגים (48 שקלים), מעורב ים (58 שקלים), צ'יפס חציל (33 שקלים) וזוקיני בגריל עם גבינות.
בלב שוק הכרמל נפתח דוכן חדש בשם "הולנדג", שבו מגישים כריכי דגים כמו באמסטרדם. המקום שייך לדודו זר ולטל לידג'י שיארזו לכם בתוך בגט סרדינים, מטיאס, לקרדה או סלמון בתוך בגט (39-35 שקלים). אפשר גם להזמין את הדגים בתוך צלוחית לצד חמוצים וצלפים (25-20 שקלים למנה).
גם בשוק הפשפשים ביפו יש התרחשויות: בקרוב ייפתח שם סניף חדש לסביח פרישמן, שיציע גם פלאפל וגם סביח. אבל עד שהסניף ייפתח מגיעה אלינו חדשה נוספת ומסקרנת - מיזם שכולו נשים ערביות. מזה זמן רב לא שמענו חדשות מסקרנות מיפו, בטח לא בגזרה של האוכל הערבי. העדנה שלה זוכה המטבח הערבי בשנה האחרונה והעניין הרב במטבח השאמי המסורתי כנראה היו נקודת המוצא למיזם נשי פורץ דרך שפתח את שעריו לאחרונה בשוק הפשפשים. קוראים לזה דה יאפא ומדובר על מבנה עות'מאני משופץ שהוסב למתחם אירוח שהוקם במטרה לשמר את המורשת הקולינרית והתרבותית של יפו.
15 צפייה בגלריה
דה יאפא
דה יאפא
דה יאפא: נשים ערביות מבשלות
(צילום: אפיק גבאי)
את המיזם הקימה ספא יונס, פעילה חברתית מיפו, שגייסה חמש בשלניות מקומיות והן עורכות במקום יריד אוכל שבו אפשר לקנות הביתה תבשילים ממתכונים שעברו מדור לדור במשך מאות שנים, במשפחות יפואיות. זה קורה בשעות 15:00-11:00 אז אפשר למצוא במקום תבשילים כמו כרעי עוף ממולאים באורז ובשר טחון (48 שקלים), מקלובה טבעונית (4 שקלים ל - 100 גר'), מג'דרה, תפוח אדמה ממולא בבשר טחון, מלפוף מחשי - כרוב ממולא באורז ובשר טחון, ברוטב של לימון ושום (6.5 שקלים ל - 100 גר') ועוד. ביום שבת המקום מתפקד כמו מסעדת פועלים, והוא מציע ארוחה ב-130 שקלים לסועד (כולל קינוח). במהלך השבוע המקום מארח קבוצות לארוחות, לשיח רב-תרבותי, לסדנאות ולהרצאות.

משתי מסעדות כשרות לקייטרינג בלונדון

במקביל להודעה על סגירתן של שתי מסעדות היוקרה הכשרות של השף מאיר אדוני בתל אביב, פירסם השף בחשבון האנסטגרם שלו כי הוא מקים קייטרינג בוטיק כשר בלונדון בשם "Dvash". בקייטרינג הזה מבטיח אדוני מטבח מודרני שימתח את הגבולות של האוכל הכשר וישתמש בשיטות בישול מערביות ובטעמים מהמזרח. אם במקרה תהיתם אם אפשר יהיה להזמין את הקייטרינג הזה בארץ, התשובה היא לא.

בצלאל: המכבי 2 תל אביב (הכניסה מרחבת מתחם הבניינים), 03-7566165, לא כשר
Breeza: שד׳ בן ציון 3 תל אביב, לא כשר
Wild breadtlv: יד חרוצים 14 תל אביב, לא כשר
מולינה: הר סיני 2 תל אביב, לא כשר
ארטורה: בוויז ארטורה
סלנטו קפה: הרימון 1 אודים, 050-2918131‏, לא כשר
מאמא ג'ולי: שוק צפון תל אביב, כשר
ללה: שוק צפון תל אביב, כשר
Sushi N Poke: שוק צפון תל אביב, לא כשר
בבקה פיצה: משה סנה 21 תל אביב, 03-5030221, לא כשר
דה יאפא: בית אשל 31 שוק פשפשים יפו, 03-7550855, לא כשר
רובידה: המייסדים 6 מזכרת בתיה, 08-6239864‏, בהשגחת צהר
הבוריקה בביתן: מתחם ביתנ׳ס תין אהרון, 052-2892931, לא כשר
טיקה פיקה: זמנהוף 2 תל אביב, לא כשר
הולנדג: הכרמל 5 תל אביב, לא כשר
דיאלנה: אגריפס 127 ירושלים, כשר
חינאווי בפיתה: קרליבך 25 תל אביב, 03-6240194, לא כשר
מלרוזה: חיים חבשוש 39 שוק הכרמל תל אביב, 03-5164924, כשר ללא תעודה
מוניציפל: בן גוריון 22 הרצליה, 09-7660016, לא כשר
ALFORNO: קניון עופר סנטר נצרת, כשר
ניסים אלוני 10 תא 03-5444024, לא כשר
NONO & MIMI: רב אשי 16 מרכז אופנהיימר תל אביב, אריק איינשטיין 3 הרצליה, 09-8353600, לא כשר