מתבשילים ועד בצקים ממולאים, מצלעות כבש ועד שווארמה: מאז ומעולם הייתה לישראלים פינה חמה בבטן למטבח המפואר של הטורקים, שמורכב מהמטבחים הנפוצים בטורקיה עצמה וגם ממטבחים של מדינות אחרות עליהן שלטה בעבר האימפריה העות'מנית. תמצאו שם פסיפס קולינרי מרתק, שמשתנה לכם ממש מול העיניים ברגע שחוצים את המדינה לאורכה, ובטח כשמגיעים לאיסטנבול, העיר שפודי'ס אוהבים לאהוב.
8 צפייה בגלריה
טורקיה
טורקיה
טורקיה: לא רק קבב ושווארמה
(צילום: תיקי גולן)
טורקיה שוכנת על הצומת שבין המזרח הרחוק לים התיכון, מה שהקנה לה שליטה על נתיב התבלינים. המטבח הטורקי הוא מטבח עם מורשת עתיקה מאוד, ומרבית המתכונים המסורתיים הם בני דורי דורות. היופי שבמטבח הזה הוא בפשטות ההכנה שלו ובזמינות חומרי הגלם. במשך השנים הצליחו הטורקים להעמיד מטבח מפואר עם מנות שהפכו למוכרות בכל העולם - כמו שווארמה, עלי גפן, ממולאים וגוזלמה.
אבל המטבח הטורקי לא נגמר במאכלם האלה: חצילים, בצקים ממולאים, ממרחי שעועית וגבינה והרבה הרבה בשר - כל אלה מתחבאים במטבח המרתק הזה, וכל מה שצריך זה פשוט לקחת ביס.
8 צפייה בגלריה
טורקיה
טורקיה
דונר באיסטנבול: 12 שקלים למנה
(צילום: תיקי גולן)
אי אפשר לדבר על אוכל טורקי מבל להזכיר את השפים הטורקים שמחוללים שיח רב ברשתות - החל משף המלח, נוסרט גקצ'ה, המכונה "סולט ביי", ועד בוראק עוזדמיר, מי שמוכר יותר בכינוי "השף המחייך", שניהם עם אימפריות קולינריות ומיליוני עוקבים ברשתות החברתיות.
יצאנו לסיור קולינרי בצפון-מערב טורקיה לאורך קו החוף. ונתחיל כמובן באיסטנבול - העיר של הפודי'ס, הממלכה של חובבי הבשר - מדונר ועד צלעות כבש.

איסטנבול

איסטנבול היא עיר של אוכל, או אפילו יותר מזה - היא בירת האוכל של טורקיה - ממסעדות דגים על נהר הבוספורוס ועד שווארמה דונר בכל פינת רחוב. אתם מוקפים בריחות ובטעמים שמסחררים את הראש (לעתים זה בשל תיבול יתר), והשוק המצרי בעיר ממלא בשלל גבינות מכל חבלי הארץ, נקניקי סוג'וק יבשים תלויים בו בכל פינה, תבלינים, דגים מלוחים ואבודאראחו (Abudaraho) - ביצי דגים עטופות בשעווה (בוטרגה), שהביאו איתם לאיסטנבול יהודי גלות ספרד.
שווארמה: Engin Usta
דוכן שווארמה פשוט וקטן, כמעט ללא מקומות ישיבה (אפשר לשבת על מדרגה, מומלץ) עם סיח מרובע ועסיסי, נוטף שומן ומפיץ ריח מגרה. הפיתה כאן שונה מהפיתה המוכרת בארץ והיא מעט יותר בשרנית. תשכחו מכל התוספות שאנחנו אוהבים לשים בתוך, מעל ומתחת לשווארמה שלנו - כאן היא מגיעה בלי כלום בתוך פיתה. זה רק אתם והבשר. זה גם הדוכן האהוב על לא מעט שפים ישראלים, ואפשר מיד להבין גם למה.
8 צפייה בגלריה
טורקיה
טורקיה
(צילום: תיקי גולן)
ומה עם המחיר? כאן אצנו אוהבים לדבר על מחיר השווארמה כמו היה מדד ליוקר המחייה. אז קבלו פרופורציה - המנה הזאת תעלה לכם כ-12 שקלים. בחישוב פשוט - ארבע מנות שווארמה בטורקיה שוות מנה אחת אצלנו. הפערים בין המחירים לא מסתכמים רק בשווארמה אלא הם נמצאים בכל מסעדה שתבחרו לשבת בה. השווארמה היא רק דוגמה אחת.
צלעות כבש ובשר על האש: Zubyir
זאת אחת המסעדות המומלצות באיסטנבול, ואם אתם חובבי בשר על האש תעשו טעות גדולה אם לא תעצרו כאן לארוחה זולה מאוד וטעימה מאוד. לא הצלחנו להזמין מקום, אבל בכל זאת הגענו וקיבלנו שולחן. המלצה שלנו - גם אם אמרו לכם שהמסעדה מלאה כדאי לכם להגיע, ומקסימום תחכו קצת עד שיתפנה מקום.
8 צפייה בגלריה
טורקיה
טורקיה
(צילום: תיקי גולן)
תמצאו כאן שלל שיפודים ובשרים הניצלים על גריל פחמים ענקי המוצב במרכז המסעדה, ומאחוריו גריל מן מדופלם שאפשר להתמלא עונג רק מלראות איך הוא שולט בעמדה. ושוב המחיר מעצבן: על ארוחה מפוארת הכוללת בשר על האש ומבחר ראשונות שילמנו 80 שקלים לסועד.

מחוז אזמיר

גם לטורקים מסורת שמן זית ענפה במיוחד, ושמן הזית הטורקי נחשב לאחד המשובחים בעולם. ספרד היא היצרנית הגדולה בעולם של שמן זית ואחריה מככבות איטליה וטורקיה. בעיירות הפשוטות והאותנטיות ובכפרים שמסביב לעיר הגדולה איזמיר מתרחש לרוב כל הקסם. האקלים הים תיכוני בטורקיה והמסורת, עוזרים לייצר שמן זית טוב שהוא מקור גאווה לטורקים. כמעט בכל מסעדה ימזגו לכם משמן הזית לתוך הצלחת, וזה תענוג אמיתי.
8 צפייה בגלריה
טורקיה
טורקיה
אורלה: עץ זית בן 3,200 שנה
(צילום: תיקי גולן)
בנמל של העיר אורולה תמצאו בתי קפה ומסעדות לרוב, כולל חנות דגים מקומית, מאפייה וקונדיטוריה שמזכירה את הקונדיטוריות ברחוב אלנבי בשנות ה-80. זה המקום גם להזכיר את חיבתם של הטורקים לחתולים - הם בכל מקום - ברחובות, בעתיקות וגם כאן, בעיר הנמל הזאת, מחכים לדייגים שישובו מהים.
Asma Yapragi
המסעדה שוכנת באלצאטי, בתוך חצר קסומה כאילו לקוחה מסיפור עתיק ומסתורי. היא מלאה בכלי אמייל ישנים ובחפצים אותנטים (שחלקם למכירה), הממלאים את האווירה בניחוח מיוחד. יש שם כמ אזורי ישיבה, אז תבחרו בהתאם לעונה שבה הגעתם. אנחנו ממליצים, כמובן, לשבת בחצר.
8 צפייה בגלריה
טורקיה
טורקיה
תבחרו לשבת בחצר
(צילום: תיקי גולן)
תמצאו כאן תפריט טורקי מסורתי ושירות חם וביתי. בתפריט מנות כמו חציל ביוגורט, עלי גפן ותבשילי בשר עמוקים בסגנון כפרי קלאסי.
Gaia Hotel
מלון בוטיק משגע ביופיו עם אג'נדה אקולוגית וארוחות בוקר מושקעות. במקום בופה יגישו לכם פה לשולחן מגש עץ ועליו שלל גבינות מקומיו מעולות ולחם חם וטרי. מיץ תפוזים שסחוט במקום נמזג לכוסות, והארוחה הזאת היא באמת מציאה בתוך אזור כפרי כזה.
Vino Iocale
מסעדת שף מקומית השייכת לשף צעיר ומבטיח, אוזן קומבאסאר. האוכל שם ים תיכוני אבל כזה שעבר אינטרפטציות שונות של השף והוא מגיע מוקפד מאוד לשולחן - ובעיקר טעים.
8 צפייה בגלריה
טורקיה
טורקיה
השף אוזן קומבאסאר, אחד השפים הנחשבים באזור
(צילום: תיקי גולן)
אבל על אף האוכל הטעים, הקטע של המקום הוא דווקא היין - זה המקום להתפנק באחד מהבקבוקים המיוחדים של המסעדה. אמנם לא זול כאן כמו בשאר המסעדות כאן, אבל היא שווה את החוויה. החצר של המקום עמוסה עצי פרי, וממש ממול יש מטע זיתים.

בודרום

Foodrum
חלל אירוח וסדנאות, מסעדה ובית ספר לבישול - כל זה במקום אחד מקסים של השפית פלין דומנאלי. אתם יכולים להזמין סדנה משפחתית או ארוחה. כל הדבר הזה קורה בשני חללים לא גדולים במיוחד: בחלל הבישול תשבו ותאכלו תוך כדי הסברים על המנה ועל אופן ההכנה שלה.
8 צפייה בגלריה
טורקיה
טורקיה
(צילום: תיקי גולן)
מי שרוצה יכול גם לעמוד לצד השפית ולהקפיץ את המנות. גם כאן רואים סגנון בישול של שפית צעירה שמנסה לשמור על המסורת אבל תוך כדי זה מכניסה דם חדש למנות. בבוקר המקום מתפקד כבית קפה וקפיטריה, המשמשים בעיקר את הסטודנטים שלומדים בבית הספר לבישול בקומה התחתונה.
הכותבת היתה אורחת של לשכת התיירות הטורקית