ד"ר לורנס פלבסקי הוא מתנגד חיסונים ידוע ובמהלך כל ההרצאה שלו, שמופצת באופן נרחב ברשתות החברתיות, הוא חוזר על ססמאות ישנות ומופרכות בנוגע לחיסונים בכלל, וחיסוני RNA בפרט. מומחי עמותת "מדעת" לקידום בריאות הציבור בישראל ניתחו את הטענות והאמירות שלו ומראים כמה קל לעשות מניפולציות במידע ולפזר שקרים וחצאי אמיתות.
פלבסקי טוען בהרצאתו שחיות בניסויי המעבדה של חיסוני ה-RNA מתו, והניסויים הופסקו בגלל הנזק שנצפה. אלא שהאמת רחוקה שנות דור מכך. כך למשל במחקר של מודרנה במכרסמים נמצא כי החיסון שלהם דווקא בטוח ואפקטיבי ולא דווח על שום חיה שמתה. באותה נשימה טוען הד"ר כי לא נעשו ניסויים בבעלי חיים בחיסון לקורונה. זהו כמובן שקר. כאן תוכלו לקרוא את העובדות הנכונות בנושא.
טענה נוספת שנשמעה באותו סרטון וידאו של פלבסקי היא שהחיסון אולי לא ימנע העברה של הנגיף (הדבקה). עובדה זה נכונה חלקית והסטטוס לגבי זה עדיין לא ברור, אולם יש עדויות ראשוניות שהחיסון כן משנה את הדינמיקה של ההעברה, במחקר הזה למשל. כך או כך, חיסון שמונע מחלה בלבד הוא עדיין חיסון בעל חשיבות.

"חברות החיסונים יוכלו לרשום עליכם פטנטים"

פלבסקי מדבר בהרצאה על הפוליאתילן גליקול (פא"ג), שלטענתו הוא ננו-חלקיק המצפה את ה-RNA כדי לייצב אותו ומאפשר ל-RNA להיכנס לגרעין ואף חודר למוח. ואולם, פא"ג אינו ננו-חלקיק ולא מייצב את ה-RNA אלא מהווה חלק מהמעטפת השומנית שמאפשרת ל-RNA לחדור לתא. הוא נשאר בממברנת התא, ובוודאי לא מאפשר חדירה לגרעין. הקידומת "ננו" בסך הכל מסמנת שמדובר בחלקיק קטן בסדר גודל של ננומטרים. עצם העובדה שמדובר בחלקיק בסדר גודל כזה, אין משמעותה מעבר של מחסום הדם-מוח. גם הטענה של פלבסקי כי מתן הפא"ג בהזרקה גורם לתגובות אנפילקטיות קשות בתדירות גבוהה - נטולת כל בסיס. נכון להיום לא נרשמו תגובות אנפילקטיות קשות בתדירות יוצאת דופן לחיסוני RNA.
2 צפייה בגלריה
פייק חדש
פייק חדש
שקרים וחצאי אמיתות. מתוך ההרצאה של פלבסקי. צילום מסך מתוך ההרצאה שלו
עוד טוען פלבסקי, שכלל לא נבדק עד כה האם ה-RNA נכנס לגרעין התא. הדבר אינו נכון. אנו יודעים ומבינים היום היטב את המנגנונים התאיים. ה-RNA לא נכנס לגרעין וגם אם בטעות הוא מוצא את דרכו אל הגרעין - הוא לא מסוגל להיכנס לגנום שעשוי מחומר אחר לגמרי, הלוא הוא ה-DNA. פלבסקי מוסיף ואומר שחברות החיסונים יוכלו לרשום עלינו פטנט, כי ה-RNA ייכנס לגרעין התא. זה פייק ניוז מוחלט שמתחבר לחשש מפגיעה של משטרים בזכויות הפרט. פטנטים על גנים עובדים בצורה אחרת לגמרי, וכמובן שגם אנשים שעוברים טיפולים גנטיים הכוללים שינוי גנטי של ממש - אינם שייכים לחברות שטיפלו בהם.

ויטמין C ואישור החירום

בהרצאה שלו מביא פלבסקי סטטיסטיקות של הפרעות התפתחות והפרעות קוגניטיביות שכביכול מיוחסות לחיסונים אחרים. זו טענה ישנה של מתנגדי חיסונים ושקר שהופרך כבר במחקרים רבים, דוגמת המחקר הענק שנערך בדנמרק והוכיח שחיסונים לא גורמים לאוטיזם או הפרעות קשב וריכוז.
חברות החיסונים, אומר פלבסקי, אינן אחראיות על נזקים מהחיסון. זה דווקא נכון. תביעות של משפחות שטענו כי ילדיהם נפגעו מחיסונים גזלו משאבים עצומים מחברות התרופות, והדבר הוביל לכך שאותן חברות פשוט הפסיקו לייצר חיסונים. מחשש למחסור בחיסונים, הושגו הסדרים שקבעו כי המדינות ישאו בעול המשפטי והכלכלי של פיצוי בעת הצורך. זה בסך הכל הגיוני - המדינה כגוף שמעוניין לקדם את החיסונים היא זו שצריכה לשאת בנטל.
פלבסקי ממשיך לטעון כנגד החיסון ומציין שהוא לא אושר על ידי ה-FDA אלא באישור חירום, תוך השתקת רופאים שיצאו נגדו וכי יש טיפולים יעילים אחרים - הידרוכסיכלורוקווין, איברמקטין, אבץ, ויטמין D ו-C. בכך הוא למעשה חוזר על שקרים או קביעות לא מבוססות המשותפים למכחישי קורונה ומתנגדי חיסונים. האישור שניתן לחיסון הוא באמת אישור חירום, אך ככל שזה נוגע לבטיחות שלו - בוצעו כל הבדיקות הדרושות. הידרוקסיכלורוקווין (תרופה למלריה) נמצאה במחקרים רבים כלא יעילה. איברמקטין (תרופה לטיפול בזיהום הנגרם מטפילים) נבחנה אך אין עדיין הוכחה ליעילותה. מחסור בוויטמין D אמנם נמצא כקשור לחומרת המחלה, איך אין הוכחה שטיפול בו לאחר ההדבקה מועיל. כך גם לא הוכחה יעילות בנטילת ויטמין C או אבץ.
עוד טוען פלבסקי, שלא ידוע אם נטרול של חלבון הספייק (אותו כתר המקיף את הווירוס) גורם לנטרול של הנגיף. זהו שקר ואנחנו יודעים בהחלט. ראשית, הדבר ניכר מתוצאות הניסויים. זה גם הוכח באמצעות טכניקות שונות במעבדה, בבעלי חיים ואף בבני אדם. המנגנון הזה אפילו עזר לנשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ להחלים מהר יותר מהקורונה - עם הטיפול בתרופה של ריג'נרון.

מוות, פגיעה בפוריות והשלכות ארוכות טווח

פלבסקי מעלה עוד כמה תיאוריות קונספירציה ללא כל הוכחה. כך הטענה של מוות כתוצאה מהחיסון - כאשר לא תועד מקרה אחד של מוות שנקשר לחיסון; טענות על כך שמידע על החיסונים צונזר מהתקשורת וכי הוא גורם לפגיעה בפוריות ולהפלות. גם טיעונים אלו אין בהם ממש. פייזר ומודרנה חלקו את כל המידע שלהם עם הרשויות הרגולטוריות כמתבקש, ואף מסרו אותו לציבור. באשר לפוריות ולהפלות - לא הוצע שום מנגנון ביולוגי שיסביר תופעה כזו, והיא אכן לא נצפתה מאז תחילת החיסונים. אם כבר, זו הקורונה עצמה שנמצאה כפוגעת בספירת הזרע של גברים ומעמידה בסיכון רב נשים בהריון ויולדות.
אין היום הבנה של אפקטים קצרי טווח וארוכי טווח של החיסון - טוען פלבסקי. אך הטענה אינה נכונה כלל. החיסונים נבחנו בצורה נרחבת על מאות אנשים בשלב 1 ו-2, ועל אלפים נוספים בשלב 3, כך שקיימת היום הבנה של אפקטים קצרי טווח. לגבי השלכות בטווח הארוך, מדובר בהפחדה חסרת ביסוס. ראשית, יש ניסיון של מספר שנים בניסויים בחיסוני RNA, לרבות בבני אדם.
בנוסף, רוב הטענות לגבי השלכות ארוכות טווח מהחיסון כלל אינן נוגעות לטכנולוגיה שלו, אלא קשורות לחשש מסינדרומים אוטואימוניים, אך תגובת לוואי אוטואימונית לחיסון מופיעה בדרך-כלל לא יותר משישה שבועות לאחר מתן החיסון, כך שאם היו תגובות כאלו, מזמן כבר היינו שומעים עליהן. נושא המחלות האוטואימוניות נדון רבות סביב בטיחות החיסונים וקיימת הסכמה רחבה שאין סכנה כזו. מעבר לכך, כמעט כל מנגנון סביר בו ניתן לדמיין התפתחות של סינדרום אוטואימוני בתגובה לחיסון, צריך להופיע גם במחלה עצמה. מעניין לראות שפלבסקי חושש מתגובות הלוואי של החיסון, אך אינו מקדיש רגע לחשש מהשלכות ארוכות הטווח של מחלת הקורונה, שהן עשויות להיות חמורות, כפי שכולנו רואים בעת האחרונה.
הכותב הינו דוקטורנט לאימנולוגיה באוניברסיטת בן-גוריון וחבר בעמותת "מדעת", הפועלת למסירת מידע רפואי אמין ובדוק לציבור העומד בסטנדרטים מקצועיים