"אנחנו כל היום מפמפמים את זה בבית החולים ובסוף נצליח". ד"ר ארז ברנבוים
(צילום: משי בן עמי)

עם 10 מאושפזים הבוקר במחלקת הקורונה אצלו וכשבכל יום מתאשפזים שניים-שלושה חולים חדשים, "מרביתם צעירים", מנהל בית החולים הציבורי אסותא אשדוד, ד"ר ארז ברנבוים, מדבר על הקושי לעלות את אחוזי המתחסנים בקרב הצעירים וגם בקרב עובדי בית החולים עצמו - שעל-פי נתוני משרד הבריאות נמצא בין המקומות האחרונים בשיעור התחסנות אנשי הצוות עם 75% מתחסנים בלבד.
קראו עוד:
לא מעט חולים שהחלימו, אומרים - טעיתי שלא התחסנתי, זה גם מה שאתה שומע?
"פעם אחר פעם יש את החרטה הזו. ויש פה טענות על קונספירציה, אתה שומע שטויות מאנשים. ישנו הסיפור של המחקר של פייזר שעדיין רץ, של האינטרסים הכלכליים ואני לא מדבר על המיקרופונים או האמירה שיש פה לחץ מערבי להתחסן. במגזר הרוסי זה מאוד חזק".
ואתה, כמנהל בית חולים באשדוד, בטח מכיר היטב את האוכלוסייה הזו.
"ומה שמצער הוא שצריך את האירועים הטרגיים האלה כדי שאנשים יבואו להתחסן".
1 צפייה בגלריה
אסותא אשדוד
אסותא אשדוד
אסותא אשדוד. "לא מקבל עובדים חדשים שאינן מחוסנים"
(צילום: גדי קבלו)

מהנתונים של התחסנות הצוותים הרפואיים בבתי חולים, הופתענו לראות שבאסותא הגעתם רק ל-75% איך אתה מסביר את זה?
"אותי זה לא הפתיע, אני כבר חודשיים מכיר את הנתונים האלה. קודם כול הרופאים כבר מחוסנים - מעל 90% מהם. אנשי הצוות האחרים עומדים על סדר גודל של 72% ולכן ביחד זה מגיע ל-75% מחוסנים".
אחים, אחיות, עובדי משק?
"אלו בדיוק הקבוצות שדיברתי עליהן שאנחנו מפעילים עליהן לחץ מטורף שיתחסנו. אנחנו נלחמים בדעות קדומות, יש גם קבוצה של נשים בהיריון ודיברו על זה שעדיף להתחסן בטרימסטר השני. אני מוגבל מאוד כמנהל ביכולת שלי לאכוף דבר כזה".
"פעם אחר פעם יש את החרטה הזו. ויש פה טענות על קונספירציה, אתה שומע שטויות מאנשים. ישנו הסיפור של המחקר של פייזר שעדיין רץ, של האינטרסים הכלכליים ואני לא מדבר על המיקרופונים או האמירה שיש פה לחץ מערבי להתחסן. במגזר הרוסי זה מאוד חזק"
רוטשטיין עשה מהלך ברור בהדסה (עובדים שלא חוסנו - לא יוכלו לעבוד עם מטופלים)
"אני מוגבל מאוד. אני אדם שעובד על פי חוק. תדעו אני לא מקבל עובדים חדשים שאינם מחוסנים, לא מקבל אדם שאין לו דרכון ירוק. בתוך בית החולים אני מייצר מודלים שונים שמתמרצים אנשים להתחסן - פעולות גיבוש ורווחה רק למי שיש תו ירוק; נופש או סוג של הפוגה - רק לתו ירוק; נפתח את חדר האוכל אחרי פסח רק לתו ירוק, אנחנו כל היום מפמפמים את זה בבית החולים ובסוף נצליח. אגב, במקומות שבהם הם מסכנים את החולים - הם לא עובדים, ואיש סגל שלא מחוסן עובר בדיקה פעמיים בשבוע לראות שהוא שלילי לקורונה".
בוא נדבר גם על הילדים.
"יש כרגע מחקר של מודרנה בארה"ב לגבי התחסנות ילדים וכולם מחכים בכיליון עיניים לתוצאות שלו. אפשר היום לקבל החלטה לא מבוססת ולחסן אבל בגלל שהתחלואה, הגם שיש בה מקרים קשים, בסך הכל נמוכה, אז רוצים ללכת על בטוח. אין ספק שזה מגביל אותנו מאוד. אני מעריך שלקראת הקיץ נקבל תשובות ונוכל לסיים את החיסון של הילדים. אני מקווה שלא יופיע איזה וריאנט חדש".
אם כל מי שהיה יכול היה מתחסן - זה היה פחות מדאיג.
"לחלוטין. ולא היינו רואים את הסיפורים הטרגיים האלה. הווריאנטים זה רק עניין של זמן".
פרופ' איתמר גרוטו אומר שאפשר להוריד את המסכה במקומות פתוחים. מה דעתך?
"במקומות פתוחים אין לדעתי סיבה ללכת עם מסכה, אבל אני מבין את הנטייה לא לשחרר מהחשש שיורידו גם במקומות סגורים. אנחנו ישראלים - זה מה שמתאים לנו".